آفتاب

رفتاردرمانی چاره‌ ترس‌های اجتماعی است

رفتاردرمانی چاره‌ ترس‌های اجتماعی است

یکی از راه‌های درمان ترس‌های اجتماعی استفاده از داروهای شیمیایی افسردگی است اما تحقیقات اخیر نشان می‌دهد گفتاردرمانی بهترین و اولین گزینه است.

به گزارش سرویس سلامت خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در یک بررسی انجام شده روی 101 داوطلب، یافته‌ها نشان داد تکنیک «رفتاردرمانی شناختی» اغلب به بیماران مبتلا به ترس‌های اجتماعی کمک می‌کند که به این ترس خود چیره شوند. ترس اجتماعی نوعی اختلال روانی است که در آن فرد به شدت از قرار گرفتن در معرض قضاوت دیگران می‌هراسد و در مکان‌های عمومی اغلب خجالت‌زده هستند.

به گزارش نیوز استار، شایعترین شیوه درمانیِ نگرانی‌های اجتماعی، داروهای افسردگی است اما تحقیقات اخیر در مجله پزشکی لنست حاکی از آن است که رفتاردرمانی شناختی تاثیرات به مراتب پررنگ تری در درمان این اختلال دارد. در واقع داروهای شیمیایی اگرچه علائم ترس‌های اجتماعی را کاهش می‌دهند اما دارای عوارضی همچون اختلال در خواب و ایجاد مشکل در عملکرد جسمی هستند. مشکل دیگر آن است که با قطع کردن مصرف داروهای شیمیایی علائم بیماری بازمی‌گردد اما بکارگیری رفتاردرمانی شناختی به شما مهارت‌های لازم برای مقابله با ترس‌های اجتماعی را حتی پس از اتمام دوره درمان می‌دهد.

بر اساس آمارهای موسسه ملی بهداشت ایالات متحده حدود 15 میلیون بزرگسال آمریکایی دچار اختلال‌های اضطراب اجتماعی هستند. در واقع در روش رفتاردرمانی شناختی هدف، کمک به بیماران مبتلا به ترس اجتماعی از طریق تغییر در الگوی تفکر آن‌ها و پاسخ بهتر در شرایطی است که معمولا دچار ترس می‌شود. در واقع این روش مهمترین مشکل را در این بیماری مورد توجه قرار داده و به رفع آن کمک می‌کند در حالی که داروهای شیمیایی تنها کاهش علائم را هدف قرار می‌دهند و در ریشه‌کنی بیماری تاثیری ندارند. بنابراین رفتاردرمانی باید نخستین گزینه درمانی برای ترس‌های اجتماعی باشد.

انتهای پیام

کد N550983

وبگردی