آفتاب

دولت لیبی خواهان نافرمانی مدنی در طرابلس شد

دولت لیبی خواهان نافرمانی مدنی در طرابلس شد

در حالی که ارتش لیبی اعلام کرده که کنترل ورودی و خروجی‌های شهر بنغازی را در دست دارد، دولت لیبی خواهان نافرمانی مدنی در طرابلس شد تا نیروهای ارتش بتوانند کنترل کامل پایتخت را در دست بگیرند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز، دولت عبدالله الثنی، نخست‌وزیر لیبی از تمامی شهروندان این کشور خواست تا از برخورد و تعامل با گروه‌های مسلح و دولت غیرمشروع در طرابلس خودداری کرده و منتظر ورود ارتش لیبی برای آزادی‌سازی پایتخت از شبه‌نظامیان و تندروها بمانند.

این در حالی است که ارتش لیبی اعلام کرده که کنترل تمامی ورودی و خروجی‌های شهر بنغازی را در دست دارد.

دولت لیبی در بیانیه‌ای از نیروهای ارتش خواست تا به سمت طرابلس حرکت کنند و این شهر و تمامی نهادهای آن را از گروه‌های مسلح پاکسازی کنند.

در این بیانیه از جوانان طرابلس خواست تا به نیروهای ارتش بپیوندند.

دولت لیبی همچنین تاکید کرد که نوری ابوسهمین، رئیس کنگره ملی لیبی و عمر الحاسی، نخست‌وزیر سابق و کسانی که با آنها علیه مشروعیت دست به کودتا می‌زنند محاکمه خواهند شد.

ارتش لیبی نیز روز سه‌شنبه پس از دو هفته درگیری با نیروهای شورای انقلابیون بنغازی کنترل فرودگاه بنغازی در شرق لیبی را در دست گرفت.

یک منبع نظامی اعلام کرد که ارتش لیبی توانسته امنیت را در راه‌های منتهی‌ به فرودگاه برقرار سازد.

از هفته گذشته تاکنون در درگیری‌ها میان شبه‌نظامیان و ارتش لیبی بیش از 76 تن کشته شدند.

همچنین منابع لیبیایی اعلام کردند که درگیری‌های محدودی میان نیروهای شورای انقلابیون بنغازی و نیروهای وابسته به خلیفه حفتر، فرمانده سابق نیروهای زمینی ارتش ملی لیبی که در حال حاضر رهبری عملیات "کرامت" را بر عهده دارد در شهر بنغازی رخ داد.

همچنین منطقه ابو شیبه در جنوب غرب طرابلس صحنه درگیری‌های میان نیروهای فجر لیبی و نیروهای موسوم به ارتش قبایل و گردان‌های القعقاع و الصواعق بود.

در همین راستا وزارت خارجه مصر در بیانیه‌ای از شبه‌نظامیان مسلح در لیبی خواست تا به عملیات نظامی خود پایان داده و نهادها و موسسات کشور را تخلیه کنند.

در این بیانیه تاکید شده است اقدامات شبه‌نظامیان تندرو علیه موسسات لیبی موجب وخامت اوضاع نظامی و امنیتی شده است.

وزارت خارجه مصر همچنین در این بیانیه تاکید کرد که تمامی طرف‌ها در لیبی باید گزینه نظامی را کنار گذاشته و مذاکرات سیاسی را برای حل بحران این کشور آغاز کنند.

از سوی دیگر امرالله ایشلر، فرستاده ویژه رئیس‌جمهور ترکیه به لیبی اعلام کرد وی مذاکرات مفیدی را با مسوولان لیبیایی طی سفر دو روزه خود به این کشور داشته است.

وی گفت: بحران لیبی باید از طریق مذاکرات و گفت‌وگو حل شود و ترکیه از مذاکراتی که با نظارت سازمان ملل صورت گرفته حمایت می‌کند و ما امیدواریم که بتوانیم اختلافات سیاسی و مشکلات لیبی از طریق مذاکره و گفت‌وگو حل کنیم.

ایشلر خاطرنشان کرد: مداخله نظامی خارجی در لیبی غیر قابل قبول است و می‌تواند به روند مذاکرات در این کشور آسیب برساند.

انتهای پیام

کد N550628

وبگردی