آفتاب

راه اندازی 29 ایستگاه آنلاین پایش آب در 16 استان کشور

راه اندازی 29 ایستگاه آنلاین پایش آب در 16 استان کشور

مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان محیط زیست از نصب و راه اندازی 29 ایستگاه آنلاین پایش آب در 16 استان کشور در آینده نزدیک توسط این سازمان خبر داد.

شینا انصاری در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص نصب ایستگاههای پایش لحظه ای رودخانه ها گفت: : نصب ایستگاه های آنلاین آب این امکان را فراهم می آورد تا بتوان پارامترهای فیزیکو شیمیایی را بطور لحظه ای رصدکرد و با استفاده از اطلاعات ارسال شده توسط این ایستگاه ها امکان مدیریت بهنگام قبل و بعد از بروز بحران های آلودگی میسر  و امکان اطلاع رسانی به موقع برای عموم مردم و مسئولان فراهم می شود.

وی با اشاره به تعداد ایستگاههای آب تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست افزود: در سال جاری 29 ایستگاه آنلاین پایش آب توسط سازمان حفاظت محیط زیست خریداری شده و به 16 استان کشور شامل استانهای  آذربایجان  شرقی،آذربایجان  غربی، ایلام، البرز، اصفهان ، بوشهر، تهران،  چهار محال و بختیاری،  خوزستان،  فارس، کرمانشاه، کردستان،گلستان،گیلان،  لرستان و مازندران اختصاص داده شده است.

مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان محیط زیست اظهار داشت: در  8 استان کردستان، کرمانشاه، اصفهان،  لرستان، ایلام و گیلان ایستگاههای پایش آنلاین  بطور کامل نصب و راه اندازی شده است.

انصاری با اشاره به وجود 14 ایستگاه پایش آنلاین آب در سالهای قبل تصریح کرد:  با نصب و راه اندازی ایستگاههای جدید درمجموع 43 ایستگاه پایش لحظه ای منابع آب با مدیریت سازمان محیط زیست در کشور  فعال می شود.

وی افزود:  درحال پیگیری برای همکاری با دفتر مطالعات پایه منابع آب وزارت نیرو هستیم تا بتوانیم با مبادله اطلاعات امکان افزایش داده های پایشی و جانمایی صحیح ایستگاهها را فراهم کنیم .

مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان محیط زیست گفت:  این ایستگاه ها به صورت insitu نصب شده و قابلیت اندازه گیری پارامترهای کدورت و TSS ( کل مواد معلق در آب) به صورت توام ، قابلیت اندازه گیری pH در محدوده (12-2 )، قابلیت اندازه گیری EC (هدایت الکتریکی)،  TDS ( کل مواد جامد در آب)،  شوری در محدوده (5000-10 میکرو زیمنس بر سانتیمتر) قابلیت اندازه گیری DO (کدورت آب) در محدوده (20-0 میلی گرم بر لیتر ) را  دارا هستند و قابلیت افزایش و نصب سنسورهای دیگر برای پارامترهایی نظیر COD (میزان اکسیژن لازم برای اکسیداسیون مواد)، BOD ( میزان اکسیژن مورد نیاز میکرو ارگانیسم ها )، نیترات، فسفات و آمونیاک را دارد .  

انصاری درباره روند نصب و راه اندازی ایستگاه و راهبری و نگهداری این ایستگاهها اظهار داشت: : بطور کلی این سیستم ها نیاز به فراهم آوردن امکاناتی نظیر اتاقک ، Holding  boxجهت حفاظت از سنسورها و امکاناتی نظیر تامین نیروی برق، تامین خط تلفن ، تامین اینترنت را دارد.

به گفته وی، محدودیتهای این سیستم مربوط به محل نصب این دستگاه ها است به عنوان مثال درصورت نصب این ایستگاهها در رودخانه ها می بایست امکان لازم جهت جلوگیری از آسیب وارد آمدن به سنسورها در مواقع سیلابی و طغیانی بودن رودخانه فراهم شود.

مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان محیط زیست تأکید کرد: همچنین در صنایع باید دقت شود تا بسته به نوع خورندگی فاضلاب صنعت از سنسور مقاوم استفاده شود به عنوان مثال اگر فاضلاب اسیدی باشد  باید از سنسور های مقاوم مانند سنسورهای پلیمری و یا تیتانیوم استفاده شود.

کد N550459

وبگردی