آفتاب

دیدار مقامات گازی روسیه، اوکراین و اروپا برای نهایی کردن توافق گازی مسکو-کی‎یف

دیدار مقامات گازی روسیه، اوکراین و اروپا برای نهایی کردن توافق گازی مسکو-کی‎یف

وزیران انرژی روسیه و اوکراین امروز سه شنبه در بروکسل و با حضور مقامات اتحادیه اروپا نشستی را برای نهایی کردن توافق گازی انجام شده میان مسکو-کی یف برگزار می کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، یکی از مواردی که در این نشست مطرح خواهد شد بدهی گازی اوکراین به روسیه است که در اواسط ماه جولای موجب قطع گاز صادراتی به کی یف شده بود.

بر اساس آمار موجود اوکراین هنوز پنج میلیارد دلار از بدهی گازی خود به روسیه را نپرداخته از همین رو در مذاکرات امروز بروکسل تلاش خواهد شد تا پیش از فرا رسیدن زمستان امنیت انرژی اوکراین و اروپا برای ماه های سرد سال تضمین شود.

در ماه های گذشته کی یف اعلام کرده بود مدارکی در دست دارد که نشان می دهد روسیه در ماه های سرد سال گاز صادراتی خود به اروپا را قطع می کند. از آنجا که یک سوم گاز مورد نیاز کشورهای اروپایی از روسیه تامین می شود، اقدام مسکو برای قطع گاز مشکلات زیادی را برای اروپائیان بوجود می آورد.

در همین رابطه در روزهای گذشته خبر توافق گازی اوکراین و روسیه در رسانه ها منتشر شد. "پترو پوروشنکو "رئیس جمهوری اوکراین، با اعلام این خبر افزود: این احتمال وجود دارد که کی یف برای پرداخت بهای گاز، به کمک های بین المللی نیاز پیدا کند.

پوروشنکو که روز جمعه با "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه در میلان دیدار کرده بود، افزود: ما تا 31 مارس 2015 میلادی بر سر قیمت 385 دلار برای یک هزار متر مکعب گاز، توافق کردیم.

وی همچنین به کمبود منابع مالی شرکت دولتی "نفت گاز" برای پرداخت بهای گاز به روسیه و نیز امکان استفاده از کمک صندوق جهانی پول برای این منظور اشاره کرد.

قرار است هیئتی از سوی صندوق بین المللی پول در اواسط ماه نوامبر برای بررسی شرایط اعطای وام به کی یف به اوکراین سفر کنند.

کد N550020

وبگردی