آفتاب
کنفرانس جهان علیه خشونت و افراطی‌گری

نیلی: برخی نهادهای بین‌المللی نمی‌خواهند از گسترش خشونت‌ جلوگیری کنند

نیلی: برخی نهادهای بین‌المللی نمی‌خواهند از گسترش خشونت‌ جلوگیری کنند

یک استاد دانشگاه گفت: تفسیرهای نادرست از قرآن باعث پیدایش گروه‌های افراطی و تندرو نظیر القاعده و داعش در منطقه شده است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، احمد نقیب‌زاده که ظهر سه‌شنبه در دانشگاه تهران در مراسم افتتاحیه کنفرانس جهان علیه خشونت و افراطی‌گری حضور داشت ضمن اظهار تاسف از نقش برخی مسلمانان در دامن زدن به خشونت‌های منطقه‌ گفت: این مسلمان‌نماها پروژه‌ای را برای افزایش خشونت و افراطی‌گری در منطقه دنبال می‌کنند تا از این طریق در کشتارهای خود سرپوش بگذارند.

او ادامه داد: جای خوشحالی دارد که ندای مبارزه علیه خشونت از ایران اسلامی برمی‌خیزد که تمدن 3 هزار ساله دارد. هم‌چنین اسلام دینی تعامل‌گرا و صلح‌جو است.

وی با اشاره به تحولات بیداری در کشورهای منطقه خاطرنشان کرد: تحولات اخیر کشورهای منطقه می‌رفت که به بیداری بیانجامد ولی باید تاکید کرد که هدف این تحولات ایجاد خشونت و درگیری نبود بلکه آن‌ها به دنبال برپایی انقلابی در کشورهای خود بودند که برایشان صلح را به همراه داشته باشد.

رییس کمیته علمی کنفرانس جهان علیه خشونت و افراطی‌گری گفت: امیدوارم این گردهمایی قدمی در راه مقابله با خشونت کوری باشد که امروز در منطقه شاهد آن هستیم.

نقیب‌زاده در پایان با بیان این که تفسیرهای نادرست از قرآن باعث ایجاد خشونت‌ها در منطقه شده است افزود: خوشبختانه در مذهب تشیع خشونت راه ندارد زیرا ما تفسیر قرآن را به دست عالمان و اهل عرفان سپرده‌ایم. به همین دلیل تفسیرهای نادرستی از قرآن صورت نمی‌گیرد. این در حالی است که می‌بینیم امروز تفسیرهای نادرست از قرآن باعث ایجاد گروه‌های مانند داعش و القاعده شده است.

به گزارش ایسنا، در بخش دیگری از مراسم افتتاحیه این کنفرانس دکتر محمود نیلی دولت‌آبادی، سرپرست دانشگاه تهران نیز با اشاره به این که ایران یکی از بنیانگذاران سازمان ملل است گفت: کشور ما همواره تلاش داشته است تا با ارائه راهکارهای مناسب در جهت حل مسائل جهان مشارکت داشته باشد و در رابطه با سازمان ملل و چالش‌های پیش ‌وی جهان نیز همواره هوشیار بوده است.

او ادامه داد: یک‌جانبه‌گرایی و ظهور خشونت در جهان باعث شده است تا حضور موثر در عرصه بین‌المللی در گرو ابتکارات جدیدی میسر شود.

وی با اشاره به اعمال تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: با توجه به اعمال تحریم‌های ظالمانه علیه ایران ضروری است تا اجماعی جهانی علیه محدویت‌های انسانی و آزادی‌های بشری که از آن جمله می‌توان به همین تحریم‌ها اشاره کرد شکل بگیرد.

نیلی با بیان این که اقدام علیه خشونت یکی از اهداف حضور ایران در مناسبات جهانی است گفت: خوشبختانه طرح (جهان علیه خشونت و افراطی‌گری) که از سوی رییس‌جمهور کشورمان در سازمان ملل ارائه شد تصویب‌ قطعنامه‌ای در همین زمینه را به دنبال داشت که این امر باعث افتخار ایرانیان و تمام آزادگان جهان است.

سرپرست دانشگاه تهران در بخش دیگری از سخنان خود با اظهار تاسف از ناکارآمدی سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی در مقابله با افراطی‌گری در جهان افزود: نهادهای آکادمیک و حقوق بشری یا نمی‌توانند یا نمی‌خواهند از گسترش خشونت‌ها در جهان جلوگیری کنند. از سوی دیگر جای تاسف دارد که بسیاری از خشونت‌های منطقه توسط مدعیان اسلام که بویی از این دین نبرده‌اند صورت می‌گیرد. آن‌ها این طور نشان می‌دهند که خشونت جزیی از اسلام است. هم‌چنین تلاش می‌کنند تا در نشریات خود نیز این امر را منتشر کنند و این در حالی است که اسلام دین تعقل، اعتدال و انسان‌دوستی است و صلح و آرامش را راهی برای رسیدن به آزادی می‌داند.

نیلی در پایان گفت: در دین اسلام ظرفیت‌های بسیاری برای دستیابی به آزادی و رسیدن به خصایص انسانی وجود دارد در همین راستا امیدوار هستم تا سایر دانشگاه‌ها بتوانند در جهت معرفی این خصایص اقدام کنند.

انتهای پیام

کد N550009

وبگردی