آفتاب
میرکوهی:

حق آزادی بیان نقش محوری در شکوفایی جوامع دارد

حق آزادی بیان نقش محوری در شکوفایی جوامع دارد

معاون حقوقی و پارلمانی وزیر دادگستری با تاکید بر حق آزادی بیان و ابراز و انتشار عقیده در قانون اساسی، گفت:‌ بدون تردید این حرف نقش محوری در شکوفایی جوامع ایفا می‌کند.

به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، عبدالعلی میرکوهی طی سخنانی در همایش تخصصی حقوقی و قانونی تجارت و اقتصاد الکترونیکی، زیرساخت‌های حقوقی، فنی و تخصصی تجارت الکترونیکی را سیستم بانکی روان و دقیق، وجود قوانین گمرکی و بانکداری الکترونیکی مناسب، کد تجاری محصولات، ایجاد امنیت اطلاعات در شبکه،‌ ارتقاع قواعد حاکم بر مالکیت فکری،‌ تطبیق مقررات مالی با مقررات متحدالشکل بین المللی، همکاری دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی و تامین خطوط ارتباطی پرسرعت و مطمئن و ایجاد بستر مخابراتی به شکل بی سیم برشمرد.

وی حوزه حقوقی اقتصاد و تجارت الکترونیکی را بر مبنای سه محور اصلی حریم خصوصی و حمایت از داده‌ها، مالکیت فکری و گردش آزاد اطلاعات بیان کرد.

وی درباره حریم خصوصی و حمایت از داده‌ها گفت: ایجاد قانونی در این زمینه یکی از واقعیت های اجتناب ناپذیر جامعه الکترونیکی است و نظام قانونی خاص خود را طلب می‌کند.

میرکوهی ادامه داد: قانونی که تعیین کند جمع آوری اطلاعات خصوصی تا چه حد مجاز است و تضمین کند که هنگام اخذ اطلاعات از هر شخص باید به او اعلام شود که اطلاعات خصوصی او به چه منظور ثبت می‌شود و به چه نحوی از آن استفاده می‌شود و حتی در صورت درخواست به او حق اصلاح و امحا این اطلاعات داده شود.

معاون وزیر دادگستری با بیان اینکه مالکیت فکری در حوزه مجازی عمدتا در مورد آثار سمعی و بصری مطرح است، اظهار کرد: حقوق پدید آورندگان و صاحبان علائم، نامهای صنعتی و تجاری و دامنه های اینترنتی در دسته مالکیت صنعتی جای می گیرد.

وی افزود:‌ در تاریخ 4/ 10/ 79 قانونی به عنوان قانون حمایت از پدیدآوردگان نرم افزارهای رایانه ای به تصویب رسید و در حال حاضر نیز لایحه جامع مالکیت فکری در حال تدوین است که ضمن آن پیش بینی‌های لازم در زمینه مالکیت فکری در فضای مجازی نیز شده است.

میرکوهی فضای فناوری اطلاعات و ارتباطات را بر مبنای مبادله اطلاعات دانست و گفت:‌ گردش اطلاعات در این فضا به منزله گردش اکسیژن در محیط زیست است و توسعه فناوری مورد اشاره و شکوفایی جامعه اطلاعاتی بستگی فراوان به گردش اطلاعات دارد.

وی در بخش پایانی صحبت‌اش گفت: باید قانونی تصویب شود که متناسب و متوازن باشد تا ضمن مقابله با رفتارهای غیرمسولانه با محدودیت های بی حساب گردش آزاد را در این فضا را مختل نکند.

انتهای پیام

کد N549969

وبگردی