آفتاب

پیش نویس راهنمای مصرف خون در مراکز درمانی آماده شد

پیش نویس راهنمای مصرف خون در مراکز درمانی آماده شد

پیش نویس راهنمای مصرف خون در مراکز درمانی با همکاری سازمان نظام پزشکی و انجمنهای تخصصی پزشکی آماده تصویب شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر داود امی معاون آموزش و پژوهش سازمان نظام پزشکی ایران گفت: با توجه به نبود مدیریت مصرف خون در بیمارستانها و مراکز درمانی طی تفاهمنامه ای قرار شده بود سازمان نظام پزشکی کشور با همکاری انجمنهای تخصصی پزشکی راهنمای مصرف خون را تدوین کند.

وی افزود: برای تدوین این راهنمای مصرف همه انجمنها به طور همزمان در یک جدول زمانی این موضوع را در دستور کار قرار دادند و دهها جلسه کارشناسی در سازمان و کارگروههای تخصصی تشکیل شد و همه گروهها با هم کار را پیش بردند و اکنون پیش نویس راهنمای مصرف خون در گروههای مختلف آماده شده و باید این پیش نویس با هماهنگی همه گروهها جمع بندی و نهایی شود.

امی پیش بینی کرد که تا بهمن ماه امسال راهنمای مصرف خون در مراکز درمانی کشور تصویب و ابلاغ و وارد مرحله اجرایی شود.

وی با اشاره به اهمیت فرهنگسازی مدیریت مصرف خون در میان جامعه جراحان و متخصصان گفت: باید کارگاههای زیادی برای آموزش متخصصان برگزار شود تا ضرورت مدیریت مصرف خون به یک فرهنگ تبدیل شود.

امی در پایان از همکاری چشمگیر انجمنهای تخصصی پزشکی در این زمینه تشکر و قدردانی کرد.

در حال حاضر در کشور ما مصرف خون تحت دستور العمل منسجمی قرار ندارد و این موضوع سبب شده تا میزان درخواست خون در مراکز درمانی و تجویز آن بیش از حد مورد نیاز باشد بی اینکه نتایج این درخواستها و عوارض آن به طور سیستماتیک به انتقال خون گزارش شود، در حالی که خون یک بافت زنده است و تجویز آن تنها باید در صورتی انجام شود که جان بیمار در خطر باشد.

کد N549908

وبگردی