آفتاب
بخشایش در نطق میان دستور:

بسته نبودن باب نقد لازمه مديريت جامعه ايران است

بسته نبودن باب نقد لازمه مديريت جامعه ايران است

نماینده مردم اردستان گفت: باید جامعه ایران را مدیریت کنیم و آن هنگامی است که باب نقد بر آن جامعه بسته نباشد.

به گزارش خبرگزاری مهر،‌ در جلسه روز سه شنبه مجلس شوراي اسلامي احمد بخشایش اردستاني در نطق میان دستور گفت: زمانی که قیمت نفت سقوط کند جلسه اضطراری اوپک برای تاثیرگذاری بر بازار جهانی باید تشکیل شود ولی ظاهرا دولت ایران نمی‌خواهد جلسه تشکیل شود. برای اینکه بودجه کاملا کاهش پیدا کند و جام زهر دیگری برای آینده آماده شود.

وي با اشاره به اينكه صحبت من درباره جامعه دینی و سیاست اخلاقی است افزود: ماندگاری جوامع و دانشمندان آن به روشمند بودن آن بستگی دارد. فیلسوفی ماندگارتر است که روشمندتر عمل می‌کند. سیاستمداری ماندگارتر است که روش و متدولوژی عقلانی تری داشته باشد. متدولوژی قرون وسطی با قرون جدید در مدیریت جوامع متفاوت است؛ یکی استلاستیک بود. یکی منتقد یعنی مدل انتقادی است.

بخشایش ادامه داد: روش شناسی  مناسب  آن است که از بین سه عنصرمقدماتی، ارزش ها، داده ها و نظریه ها تناسب و تعادل ایجاد کند. ضمن نقد گذشته و بازخوانی آن بر نقاط مثبت خو بیفزاید و گفتمان خود را در دسترس عموم با تاکید بر اعتبار قرار دهد.

وی گفت: ماندگاری امام راحل و مقام معظم رهبری در استفاده از متد اسلام عقلانی و در استفاده از متد جامعه دینی است. جامعه دینی در تعریف جامعه ای است که هویت اسلامیت خود را در مرکز عمل قرار میدهد و تلاش می کند از اسلام به عنوان یک دال مرکزی و مدلول های متعدد و چند لایه شامل دین در زندگی شخصی و دین به عنوان سبک زندگی همچنین منطق دین به عنوان  مدیریت سیاسی سود ببرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفت: یکی از مهمترین عناصر جامعه دینی علم محوری به همراه حضور پدیده امر به معروف و نهی از منکر است. امام رضا (ع) می فرماید جامعه ای که گفتمان "به من چه و به تو چه" بر آن حاکم شود در آن جامعه جنگ با خدا آغاز شده است. این چنین جامعه ای ساکت می شود و باید از جامعه ساکت ترسید چون جامعه ساکت قرین دیکتاتوری می شودو هر چه را بخواهیم برای مدتی می توان به جامعه تحمیل کرد در چنین جامعه ای است که به تدریج مسئولین هر چه بخواهند به خورد مردم می دهند.

وی در ادامه گفت: هنگام انتخابات و اوج مطالبه گری می گویند حقوقدان هستند و سرهنگ نیستند تا به قدر کافی افکار عمومی را به خود جلب کنند لیکن هنگام پاسخگویی به دانشجویان دانشگاه تهران در 15 مهرماه می گویند من متخصص امنیت ملی هستم یعنی که نه تنها سرهنگ هستم که فرمانده تمام سرهنگ ها هستم و این تعارض گفتار است که به سیاست اخلاقی ضرر می رساند.

بخشایش افزود: جامعه دینی قائل به این مطلب است که به قول امام رضا برای اصحاب ثروت و قدرت نباید حدود و ثغور مقدس قائل شد. مذهبی که برای اصحاب قدرت و ثروت حدود مقدس قائل می شود، صحیح نیست در جامعه دینی باب نقد اصولی باز است.

وی گفت: جامعه دینی افراط و تفریط را رذیلت می داند و فضیلت را در اعتدال می داند، نمی توان دوگانه برخورد نمود. یک روز وزیر دادگستری و روزی دیگر سخنگوی قوه قضائیه خبر اختلاس 3 هزار میلیارد تومانی و 7 هزار میلیارد تومانی را مانند بمب می ترکانند و روزی دیگر ریاست قوه قضائیه با زبان نکوهش و تهدید حتی نمایندگان مجلس را که براساس اصل 84 قانون اساسی حق اظهار نظر در امور جاری کشور را دارند نهی می نماید که دخالت نکنید.

نماینده مردم اردستان ادامه داد: آیا این عدم انتقاد منجر به بحران اعتماد مردم نسبت به مردم نمی شود؟ چگونه می توان این تعارض را به شفافیت تبدیل نمود؟

عضو کمیسیون امنیت ملی گفت: جامعه دینی جامعه ای است که سه مولفه داشته باشد معنویت و ایمان به خدا در آن حاکم باشد عشق به مردم وجود داشته باشد و خدمت به مردم ولو گناهکار باشند حضور داشته باشد. در چنین جامعه ای امانتداری، صداقت، علم پیش از محل، حسن خلق و وفای به عهد و وسعت الخلق خودنمایی می کند.

این نماینده مجلس نهم گفت: با نمایندگان عرض می کنم که چقدر در اجرای سیاست اقتصاد مقاومتی موثر بوده ایم؟ چقدر در پایین آوردن نرخ تورم تلاش نموده ایم؟ اینکه گفته می شود نرخ آمار تورم نقطه به نقطه که ملاک و اساس آن مشخص نیست از کجا آمده است؛ از 44 درصد به 15 درصد رسیده است از مردم سوال می کنم آیا این مسئله را در سفره های  خود احساس نموده اند؟

وی گفت: چرا نمی توانیم قیمت ارزاق دم دستی مردم همچون لبنیات و وسایلی را که بتواند اثرگذار بر ذهن مردم باشد را بتوانیم با ثبات سازیم. من از جوانان و متقاضیان کار می پرسم آیا شما هم چنین احساسی را دارید؟ هزاران بازنشسته در مشاغل دولتی حضور دارند و جوانان جویای کار نمی توانند کار برای خود بیابند. من می گویم که باید جامعه ایران را مدیریت کنیم و آن هنگامی است که باب نقد بر آن جامعه بسته نباشد.

کد N549841

وبگردی