آفتاب
وزیر کشور در همایش بزرگداشت روز آمار و برنامه‌ریزی:

خروجی آمار نامناسب است/در کشور تجمع آمار نداریم

خروجی آمار نامناسب است/در کشور تجمع آمار نداریم

آمار باید به روز باشد و مکانیزم آمارگیری باید طوری باشد که در مرکز آمار، آمار به صورت روزانه جمع‌آوری شود و جمع‌آوری اطلاعات به صورت ۵ ساله و ۱۰ ساله و قدیمی شده است.

رحمانی فضلی گفت: ما در ۵ حوزه منابع، امکانات، فعالیت، جمعیت و خدمات عدم توازن داریم و پایه این‌ها آمار و اطلاعات است و اگر آمار درست نباشد تحلیل درست هم نداریم و در صورتی که تحلیل نادرست باشد برنامه‌ریزی هم درست نخواهد بود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در همایش بزرگداشت روز آمار و برنامه‌ریزی که در سالن همایش‌های غدیر وزارت کشور برگزار شد، اظهار کرد: در حوزه برنامه‌ریزی از دهه ۴۰ تاکنون مسیر را درست نرفته‌ایم زیرا خروجی‌هایمان مطلوب نیست.

وی افزود: در حوزه‌های مختلف آمارهایی پراکنده داریم ولی تجمع آمار نداریم و به نظرم اصل این است که خود مرکز آمار ایران مرکز تجمع کل اطلاعات باشد.

وی تصریح کرد: آمار باید به روز باشد و مکانیزم آمارگیری باید طوری باشد که در مرکز آمار، آمار به صورت روزانه جمع‌آوری شود و جمع‌آوری اطلاعات به صورت ۵ ساله و ۱۰ ساله و قدیمی شده است.

رحمانی فضلی با بیان اینکه عدم تحلیل درست آمار یکی از ضعف‌های ما است، گفت: اگر قرار باشد میزان درآمد دولت یعنی حاکمیت و نظام را بدانیم کسی آمار دقیق آن را نمی‌داند و همچنین هزینه‌ها هم مشخص نیست در حالی که برای جمع‌آوری این اطلاعات نیازمند جمع‌آوری صحیح آمار هستیم.

وی گفت: امیدواریم این نشست‌ها منجر به ایجاد یک سیستم و یک نظام جامع آماری مبتنی بر تحلیل درست شود.

کد N549760

وبگردی