آفتاب

رییس مرکز آمار شرافتش را برای اثبات صحت نرخ بیکاری گرو گذاشت

رییس مرکز آمار شرافتش را برای اثبات صحت نرخ بیکاری گرو گذاشت

«زمانی رییس دولتی آمد و آمار تولید شغل را دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفر عنوان کرد اما ما اعلام کردیم که تنها یک میلیون و ۲۰۰ هزار شغل ایجاد شده است.»

رییس مرکز آمار ایران از ادعای این نهاد مبنی بر تک رقمی شدن نرخ بیکاری پس از شش سال دفاع کرد. مرکز آمار ایران در روزهای گذشته اعلام کرده بود نرخ بیکاری در تابستان امسال با ۱/۲ درصد کاهش به ۹/۵ درصد رسیده است.

به گزارش ایلنا، «عادل آذر» صبح امروز (سه‌شنبه) با انتقاد از آنچه «هجمه» علیه مرکز آمار ایران خوانده گفته است «در حالی فردی به راحتی آمار مرکز آمار را زیر سوال می‌برد که انگار نمی‌داند ماموران ما برای دریافت این اطلاعات به ۶۰ هزار نفر در نقاط مختلف کشور مراجعه کرده تا بتواند اطلاعات اصیلی را به دست آورد».

او در ادامه با طرح این ادعا که در هیچ جای دنیا ندیده است مرکز آمار را زیر سوال ببرند، تاکید کرده که دستش «پر» است، اما برای حفظ استقلال حرفه‌ای «به هیچ عنوان» وارد مناظره نمی‌شود.

آذر در عین حال از برخورد برخی رسانه‌ها و مسوولان که او را دچار «دلتنگی» و «ناراحتی» کرده‌اند انتقاد کرده است.

رئیس مرکز آمار ایران گفته است: ما سوگند خورده‌ایم و باید استقلال حرفه‌ای خود را حفظ کنیم. با اینکه بسیاری از انتقادات بی‌پایه و بی‌اساس بوده و ما برای پاسخگویی به آن‌ها اسناد کافی داریم اما برای حفظ اصل بی‌طرفی به هیچ عنوان با هیچ کسی وارد مناظره نمی‌شویم، چرا که مرکز آمار برای این دولت و یا دولت‌های گذشته نیست و متعلق به نظام است.

او در ادامه پرسیده که «چگونه می‌توانند مدعی غلط بودن آمار مرکز آمار ایران باشند در حالی که هیچ آمار و اطلاعاتی بدون کنترل کیفیت و دریافت مهر استاندارد از این سازمان خارج نمی‌شود».

آذر در پایان با تاکید بر گرو گذاشتن شرفش برای اثبات صحت آمار و ارقام اعلام شده از سوی مرکز آمار ایران به رییس دولتی اشاره کرده است که آمار تولید شغل را دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفر عنوان کرده بود اما این مرکز گفته او را تصحیح کرد و اعلام کرد تنها یک میلیون و ۲۰۰ هزار شغل (کمتر از نصف آمار ادعایی رئیس دولت یاد شده) ایجاد شده است.

کد N549497

وبگردی