آفتاب
در نشست خبری تشریح دستاوردهای اجلاس بین المجالس مطرح شد:

لزوم افزایش نقش زنان در پارلمان/ پاسخ به امارات در مورد جزایر سه‌گانه

لزوم افزایش نقش زنان در پارلمان/ پاسخ به امارات در مورد جزایر سه‌گانه

لازم است با توجه به اهمیت حضور و مشارکت زنان در پارلمان‌های جمهوری اسلامی ما پیش‌بینی‌های لازم را برای حضور بیشتر نقش زنان در پارلمان بررسی کنیم. هر چند که بعد از جمهوری اسلامی زنان در عرصه‌های مختلف اجتماعی و سیاسی حضور فعالی داشتند اما از جهت کمی نیز باید تدبیر لازم برای افزایش حضور هر چه پررنگ‌تر آنها اتخاذ شود.



رئیس شورای اجرایی بین المجالس جمهوری اسلامی ایران دستاوردهای صد و سی و یکمین اجلاس بین‌المجالس را تشریح کرد.
به گزارش خبرنگار ایلنا، احمدرضا دستغیب در نشست خبری امروز که در مجلس شورای اسلامی برگزار شد در خصوص صد و سی و یکمین اجلاس بین‌المجالس که در ژنو پایتخت سوئیس با حضور تعدادی از نمایندگان و رئیس مجلس برگزار شده بود به مناسبت رحلت آیت‌الله مهدوی‌کنی یار دیرینه حضرت امام(ره) و یار با وفای مقام معظم رهبری از طرف گروه پارلمانی جمهوری اسلامی ایران تسلیت گفت.
وی در این نشست گفت: 146 کشور در سی و یکمین اجلاس شرکت کردند که در‌آن 726 نماینده از مجالس مختلف اعم از 492 مرد و 234 زن شرکت داشتند. لازم است با توجه به اهمیت حضور و مشارکت زنان در پارلمان‌های جمهوری اسلامی ما پیش‌بینی‌های لازم را برای حضور بیشتر نقش زنان در پارلمان بررسی کنیم. هر چند که بعد از جمهوری اسلامی زنان در عرصه‌های مختلف اجتماعی و سیاسی حضور فعالی داشتند اما از جهت کمی نیز باید تدبیر لازم برای افزایش حضور هر چه پررنگ‌تر آنها اتخاذ شود.
نماینده مردم شیراز با بیان اینکه در اتحادیه بین المجالس تعداد روسای مجالس 53 و نایب رئیس 54 نفر بودند، ادامه داد: دیدارهای جانبی اجلاس،فرصت‌های جدیدی را در جهان اسلام به وجود می‌آورد و ارتباط و تبادل نظر با کشورهای منطقه به ویژه مقابله با پدیده شوم تروریسم یکی از نکته‌های مهم این اجلاس بود.
وی در ارتباط با پیشنهادات داده شده در این اجلاس ادامه داد: 92 پیشنهاد موضوع ماده اضطراری در کشورهای مختلف به دبیرخانه ارائه داده شد و همچنین ارتقای منشور ملل متحد و مقابله با تهدید تروریسم از کشورهای مختلف نیز پیشنهاداتی بود که مطرح شد و می‌توان گفت که اکثر پیشنهادات در رابطه با تروریسم مطرح شد.
نایب رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس اظهار داشت: با وجود جنجال رسانه‌ای در مورد تروریسم کشورهای غربی سعی دارند موضوع را به نوعی از مسیر اصلی خارج کنند
دستغیب ادامه داد: پارلمان جمهوری اسلامی ایران در 40 نشست اعم از مجمع عمومی و کمیته‌ها و 5 نشست با حضور لاریجانی دنبال شد که در همه جلسات نمایندگان عضو شرکت داشتند.
وی با بیان اینکه رئیس مجلس مقوله نوتروریسم و ذکر جزییات خشونت علیه زنان و دختران و همچنین جنایاتی که اسرائیل علیه آنان در غزه رخ می‌دهد را مطرح کرد، خاطرنشان کرد: در مجمع پاسخی در جهت توهین امارات به ایران و جزایر سه گانه تنظیم شد و به رعایت سیاست حسن همجواری و قرار گرفتن امارات در مسیر مذاکرات و تلاش برای رفع سوءتفاهم‌ها اشاره کردیم.
نماینده شیراز گفت: برای اولین بار مجمع نمایندگان جوان تشکیل شد که نمایندگان زیر 45 سال در آن عضو هستند که در آن موضوعات مهمی درباره دغدغه جوانان در آن دنبال می‌شود.
وی افزود: از مسائل مطرح شده دیگر سلاح‌های کوچک، بمب‌ها و بمب‌افکن‌های خوشه‌ای بود که آقای صالحی در آنجا خواستار پرداختن به این موضوع و پاکسازی مناطق بین‌ دو مرز شد.
دستغیب اظهار داشت: انتخاب رئیس بین‌المجالس نیز در این اجلاس با اعلام کاندیداتوری 4 نامزد اعلام شد که از استرالیا، اندونزی، بنگلادش و مالدیو در آن شرکت داشتند. تلاش گسترده‌ای از جانب آقای لاریجانی که ریاست بین‌المجالس اسلامی را بر عهده داشتند مبنی بر اینکه وحدتی بین کشورهای اسلامی به وجود بیاید تا در این کاندیداتوری هر کدام تلاش بیشتری می‌کنند و موقعیت بهتری دارند به نفع نفر بعدی کنار روند صورت پذیرفت.همچنین کاندیدای بنگلادشی که از موقعیت بالاتری برخوردار بود به عنوان کاندیدای برتر به مدت سه سال انتخاب شد.نایب رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس ادامه داد: دبیرخانه IPU را در حوزه بین‌الملل تقویت کردیم که در تعاملات منطقه‌ای و گسترش روابط خوب و حضور هر چه فعا‌ل‌تر جمهوری اسلامی در اجلاس آینده نقش بسزایی دارد.
استقبال ویژه از هیات ایرانی
همچنین موید حسینی صدرنماینده خوی نیز در این نشست با بیان اینکه بین‌المجالس سالانه دو جلسه پاییزه و بهاره دارد و اجلاس بعدی در 9 فروردین خواهد بود گفت: ایران نسبت به اجلاس‌های قبل موفق‌تر عمل کرد. آقای لاریجانی در این اجلاس ده ملاقات داشتند که بقیه اعضای حاضر در هیات نیز هر کدام یک ملاقات جداگانه داشتند.
سه نفر در کمیته‌های دائمی عضو هستند که در این کمیته دو موضوع مطرح شد. یکی بحث خشونت علیه زنان که بر این موضوع تاکید شد که داعش زنان را در کوبانی و بچه‌ها را در عراق می‌کشد و زنان ایزدی‌ها را به عنوان برده می‌فروشد. و اعلام شد که با قطع‌نامه گروه‌های تروریستی این روند متوقف نمی‌شوند.
نماینده مردم خوی ادامه داد: موضوع دومی که درکمیته مطرح شد مساله صلح و حمله سایبری بودکه 5 تا 6 کشور نیز این حملات را به ایران محکوم کردند تا سخنرانی من در محل اصل مجلس که پیشنهاد دوم پذیرفته شد و که مورد استقبال قرار گرفته و در اجلاس دوم مورد بررسی و قطعنامه نهایی قرار خواهد گرفت.
وی خاطر نشان کرد: با امید به اینکه دبیر خانه دائمی برای IP2 و حضور موثر جمهوری اسلامی شکل بگیرد شاهد این موضوع بودیم که تغییر رویکرد کشورها به جمهوری اسلامی ایران مثبت تر شده است وعموم کشورها از کشورمان استقبال می کنند ودر خواست‌های زیادی برای ملاقات شد.

کد N549411

وبگردی