آفتاب
دستغیب تشریح کرد:

ترفند کشورهای غربی و آفریقایی برای به حاشیه راندن مساله مبارزه با تروریسم در اجلاس بین‌المجالس

ترفند کشورهای غربی و آفریقایی برای به حاشیه راندن مساله مبارزه با تروریسم در اجلاس بین‌المجالس

رئیس شورای اجرایی گروه بین المجالس جمهوری اسلامی ایران ترفند کشورهای غربی و آفریقایی برای به حاشیه راندن مساله مبارزه با تروریسم در این اجلاس را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی مهر در جلسه علنی روز سه شنبه مجلس شورای اسلامی احمدرضا دستغیب دبیر اجرایی مجمع بین‌المجالس جهانی گزارشی از عملکرد هیات ایرانی در این اجلاس ارائه داد.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی گفت: در  این اجلاس 146 کشور و 726 نماینده از مجالس جهان شرکت کردند.

وی با اشاره به آمار حضور 36 درصدی زنان نماینده در این اجلاس گفت: با توجه به اهمیت مشارکت زنان در پارلمان‌های دنیا باید پیش بینی‌های لازم را برای افزایش حضور زنان در پارلمان جمهوری اسلامی داشته باشیم.

وی همچنین با اشاره به حضور 54 رئیس مجلس و 53 نایب رئیس مجالس دنیا در این اجلاس گفت: این اجلاس فرصت مناسبی برای تعاملات بین المللی، دیدارهای چندجانبه و طرح مسائل جهان اسلام و تبادل نظر با کشورهای منطقه در خصوص پدیده شوم تروریست بود.

وی با اشاره به پیشنهاداتی که در مجمع بین المجالس جهت تدوین در قطعنامه نهایی ارائه شد گفت: ایران پیشنهادی در مورد ارتقا منشور ملل متحد برای حل و فصل صلح آمیز مناقشات و مبارزه با تروریست ارائه داد.

دستغیب با بیان اینکه اکثر پیشنهادات برای قطعنامه نهایی، درباره تروریسم و مبارزه با آن بود گفت: متاسفانه بار دیگر موضع گیری‌های کشورهای غربی مانع از تدوین قطعنامه در این خصوص شد، علی رغم جنجال رسانه ای کشورهای غربی برای اقدام علیه تروریسم متاسفانه کشورهای غربی با همکاری کشورهای آفریقایی تلاش داشتند مساله تروریسم را از دستور کار همایش خارج کنند.

دبیر اجرایی هیات ایرانی در بین المجالس جهان گفت: با همکاری کشورهای غربی و آفریقایی و با اختلاف کمی پیشنهاد کشور زامبیا و بلژیک در مورد مقابله با بیماری ابولا در مجمع بین المجالس جهانی رای آورد.

عضو کمیسیون امنیت ملی گفت: پس از این رای گیری کشورهای منطقه و برخی کشورهای جهان به اقدام و سیاست‌های دوگانه کشورهای غربی در مورد تروریسم واکنش نشان داده و نسبت به این سیاست ها اعتراض کردند.

وی در خصوص مذاکرات نمایندگان و ریاست مجلس با کشورهای مختلف در جریان این اجلاس گفت: هیات پارلمانی ایران در 40 نشست حضور داشت و مجمع عمومی 5 نشست را با حضور ریاست مجلس و سخنرانی ایشان دنبال کرد.

وی افزود: آقای لاریجانی در سخنرانی خود به تشریح پدیده شوم نئوتروریسم در منطقه پرداخت و نسبت به جنایات علیه زنان و دختران توسط گروه های تروریستی و جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین اعتراض کرد.

دستغیب با اشاره به تکرار ادعاهای مقامات کشورهای امارات متحده عربی در مورد جزایر سه گانه گفت: هیات ایرانی با قرائت متنی اعتراض خود را با اظهارات نماینده امارات اعلام کرده و بر لزوم رعایت حسن همجواری و قرار گرفتن مقامات امارات در مسیر مذاکرات تاکید کرد.

دبیر اجرایی هیات پارلمانی ایران در اجلاس بین المجالس اسلامی همچنین از عضویت ایران در کمیته های چهارگانه بین المجالس جهانی خبر داد و گفت: کمیته صلح بین الملل، توسعه پایدار مالی و تجارت، کمیته دموکراسی و حقوق بشر و کمیته روابط اتحادیه بین المجالس با سازمان ملل در حاشیه این اجلاس تشکیل شد که نمایندگان ایران در آن عضویت و سخنرانی داشتند.

عضو کمیسیون امنیت ملی همچنین از تشکیل جلسات منطقه‌ای حاشیه اجلاس خبر داد و گفت: جلسه‌ای میان کشورهای عضو منطقه آسیا و اقیانوسیه برگزار شد که ایران از ابتدا در این اجلاس حضور فعال داشت.

دستغیب همچنین از نقش فعال هیات ایرانی و ریاست مجلس برای انتخاب رئیس اتحادیه بین المجالس اسلامی خبر داد و گفت: چهار نامزد برای ریاست این اجلاس اعلام آمادگی کردند که از کشورهای استرالیا، بنگلادش، مالدیو و اندونزی بودند، تلاش گسترده ای از سوی آقای لاریجانی برای هماهنگی میان کاندیداهای مسلمان انجام شد که تا از تشتت آرا جلوگیری شود و در ارزیابی پیش از برگزاری انتخابات مشخص شد نماینده بنگلادش با توجه به تلاش‌هایی که انجام داده از موقعیت بالاتری برخوردار است.

دستغیب افزود: نامزد استرالیایی جایگاهش به دلیل طرح موضوع توجه به آمریکا و تلاش برای بازگشت آمریکا به آی پی یو و گرفتن امتیاز ویژه برای ایالات متحده متزلزل شد و این امر موجب شد نماینده بنگلادشی به عنوان ریاست دوره سه ساله انتخاب شود.

وی در پایان از آغاز به کار دبیرخانه مجمع بین المجالس برای ارتقای روابط دو جانبه و چند جانبه برای کشورهای عضو این اتحادیه خبر داد.

در ادامه موید حسینی صدر دبیرکل گروه اجرایی بین المجالس گفت: در کمیته حقوق بشر اجلاس بین المجالس جهانی دو موضوع مورد بررسی قرار گرفت. بنده در موضوع خشونت علیه زنان سخنرانی کردم و اعلام کردم همین الان که در این اجلاس ما مشغول سخنرانی هستیم گروه تروریستی زنان و کودکان را در کوبانی، عراق و سوریه قتل عام می‌کنند و متاسفانه همین گروه ها با قطعنامه متوقف نخواهند شد.

نماینده مردم خوی ادامه داد: حملات سایبری موضوع دیگری بود که در این اجلاس مورد بررسی قرار گرفت و تعدادی از کشورهای عضو این کمیته حملات سایبری به سایت‌های هسته ای ایران را محکوم کردند.

وی ادامه داد: پیشنهاد دادم هر نوع حمله ای که توسط فرد یا حکومتی علیه افراد و یا حکومت های دیگر به صورت سایبری انجام شود باید جنایت بین المللی شناخته شده و مجرمان آن جنایت مورد پیگرد قانونی قرار گیرد.

عضو کمیسیون صنایع مجلس با اشاره به تغییر رویکرد کشورها نسبت به ایران گفت: عموم کشورهای عضو این اجلاس از توسعه روابط با جمهوری اسلامی استقبال کردند و به نظر می رسد گفتمان صحیح بین المللی ایران موجب اثبات حقانیت جمهوری اسلامی در جهان گردیده است.

کد N549298

وبگردی