آفتاب

گزارش پارلمان اوکراین از شکست‌های ارتش در جنگ با جدایی‌طلبان

گزارش پارلمان اوکراین از شکست‌های ارتش در جنگ با جدایی‌طلبان

پارلمان اوکراین در گزارشی اعلام کرد، در جریان چندین هفته درگیری نظامیان این کشور با جدایی‌طلبان روس‌گرا بیش از 300 سرباز کشته شده‌اند که این روند عقب‌گردی در سیاست ریشه‌کنی شبه‌نظامیان محسوب‌ می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، این گزارش اولین تایید رسمی حجم شکست نظامیان اوکراینی در شهر ایلووائیسک (Ilovaisk) است که منتقدان فرمانده نظامی این کشور دلیل آن را "رهبری فاجعه‌آمیز" می‌دانند. گمان می‌رود که تعداد تلفات اصلی بیش از این باشد و کمیته تحقیقی پارلمان اوکراین از اینکه مقام‌های نظامی همکاری نکرده‌اند، گلایه دارد.

در این گزارش آمده است: وزارت دفاع و رئیس ستاد ارتش اوکراین درباره تعداد تلفات نیروهای مسلح گزارش روشنی ارائه نکرده‌اند. نیروهای اوکراینی در اوایل اوت حملات خود را به شهر ایلووائیسک افزایش دادند که نهایتا خود را در محاصره جدایی‌طلبان مسلح یافتند. این شهر و روستاهای اطراف همچنان شاهد درگیری هستند.

این گزارش در حالی منتشر شده است که از حدود یک ماه پیش آتش‌بس پیشنهادی پترو پوروشنکو، رئیس‌جمهوری اوکراین با ولادیمیر پوتین و رهبر شورشیان آغاز شده، اما در مسیر اجرا بارها نقض شده است.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان روز دوشنبه در این باره گفت: متاسفانه ما راه درازی تا برقراری آتش‌بس در پیش داریم. تمامیت ارضی اوکراین باید تضمین شود و این نباید تنها بر روی کاغذ باشد و آن طرح آتش‌بس باید با تمام جزئیات رعایت شود.

طبق گزارش سازمان ملل بیش از 300 تن از آغاز آتش‌بس کشته شده و دست‌کم 3660 تن در شش ماه درگیری‌ها جان باخته‌اند. روز دوشنبه نیز انفجارهای مهیبی شهر دونتسک را که در کنترل شبه‌نظامیان است، لرزاند و ساختمان‌های بسیاری آسیب دیدند.

انتهای پیام

کد N549087

وبگردی