آفتاب

«برزیلیا» در تهران چه می‌کنند؟

«برزیلیا» در تهران چه می‌کنند؟

نمایش «برزیلیا» به کارگردانی پوریا عبدی که به تازگی در جشنواره «تئاتر شهر» حضور داشت در تماشاخانه «مشایخی» به صحنه می‌رود.

پوریا عبدی در گفت‌وگویی با خبرنگار تئاتر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره این نمایش گفت: «برزیلیا» یک نمایش ساختارشکن ، همراه با اجرایی مدرن است که باعث می‌شود، مخاطب امروز همذات پنداری بیشتری با واقعه داشته باشد. برزیلیا امر و نهی نمی‌کند و پند و اندرز نمی‌دهد بلکه صرفاً تلنگر می‌زند تا مخاطب انتخاب کند که چه باید یا نباید انجام بدهد.

وی ادامه داد: ساختار این نمایش به گونه‌ای است که با فاصله‌گذاری به مخاطب گوشزد می‌کند، این یک نمایش است و نه برشی از زندگی ، هرکس با شنیدن نام برزیل بلافاصله سه چیز به ذهنش می‌رسد. اول فوتبال، دوم قهوه و سوم کارناوال شادی ، طراحی‌های ما نیز که براساس موضوع نمایش، نمی‌توانست به دو مقوله اول بپردازد و تمام صحنه ها به شکل کارناوالی و دسته جمعی اجرا می‌شود.

عبدی در رابطه با طراحی صحنه این اثر نمایشی گفت : فضا کاملاً خالی است و دکور تنها به چند آکسسوار خلاصه می‌شود که این امر باعث شده تمام طراحی‌ها با فرم‌های متفاوت بازیگران صورت بگیرد تا صمیمیت خاصی بر صحنه حاکم شود . گرچه نمایش روایتگر قتلی نارواست اما این صمیمیت به مکان نمایش برمی‌گردد و صمیمیت و خون‌گرمی جنوبی‌ها را به تصویر می‌کشد.

او درباره نوع بازی بازیگران «برزیلیا» ادامه داد: بازیگران جدا از اینکه در صحن نقشی محوری دارند، عهده دار انجام نمایشهای فرم هستند که این امر نکته‌ی مثبتی در کارگروهی بازیگران است .

به گفته عبدی این کار موسیقی، یک موسیقی فولکلور است اما به فراخور شیوه‌ی اجرایی نمایش به صورت مدرن اجرا شده که در تعویض صحنه‌ها مورد استفاده قرار گرفته است و مخاطب را برای لحظاتی به درون خویش می‌برد تا صحنه‌ی بعد آغاز شود.

«برزیلیا» که متن آن نوشته باقر سروش است از 15 آبان تا 7 آذرماه، هرشب در تماشاخانه استاد مشایخی واقع در چهارراه ولیعصر (عج) به صحنه می‌رود.

انتهای پیام

کد N548993

وبگردی