آفتاب

لزوم حرکت به سمت تولید محصول کم آب‏‏‌خواه در یزد

لزوم حرکت به سمت تولید محصول کم آب‏‏‌خواه در یزد

معاون سیاسی و امنیتی استانداری یزد معتقد است: امروز باید سرمایه‏‏های اجتماعی را به خدمت تولید درآوریم و به سمت تولید کم آب خواه پیش برویم تا راندمان حوزه کشاورزی افزایش یابد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه یزد، دکتر محمدعلی طالبی در یک همایش در زمینه غذا اظهار کرد: امروز تبعات مصرف غذای ناسالم بر جامعه آشکار شده و بسیاری از بیماری‏‏ها در نتیجه این مهم گسترش یافته است.

وی افزود: استان یزد از جمله جوامعی است که دچار برخی اپیدمی‏‏ها شده است و از نظر بروز برخی بیماری‌ها در کشور و دنیا آمار بالایی دارد که این مهم به رفتارهای غذایی مردم برمی‎‎گردد. امروز امنیت و سلامت غذا با مسائل اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی در آمیخته شده است و به راحتی بحث سلامت غذا به موضوع امنیتی تبدیل خواهد شد لذا باید به صورت ویژه به این موضوع پرداخته شود.

طالبی بر نظارت بر امنیت غذایی و فرهنگ‌سازی رفتارهای غذایی تاکید کرد و افزود: امروز بخش خصوصی باید به سمتی پیش برود که الگوی خوبی از فرآورده‎‎های غذایی را به جامعه عرضه کند.

دکتر علی اکبر حدادزاده، مدیر کل دامپزشکی یزد نیز در این همایش با اشاره به امنیت و سلامت مواد غذایی، تصریح کرد: امروز آلاینده‏ها و شرایط زیست محیطی می‏‏تواند منابع غذایی را تحلیل ببرد. در صورتی که تنها یک درصد هوای کره زمین گرم شود، 10 درصد تبخیر آب افزایش یافته و 10 درصد تولیدات محصولات کشاورزی کاهش پیدا می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه ما امروز باید سلامت فراورده‏‏های خام دامی را حفظ کنیم، ادامه داد: 60 درصد بیماریهای عفونی انسانی را منابع آلوده دامی تشکیل می‏‏دهند لذا باید در جمعیت دامی، ورود میکروب و مواد آلاینده را کنترل کنیم.

وی با بیان اینکه امروزه بیماری‏‏های بازپدید باید جدی گرفته شود، افزود: بیماری‏‏های مشترک بین انسان و دام تا 820 مورد به انسان منتقل می‏‏شوند.

حدادزاده خاطرنشان کرد: سالانه 30 میلیون تن شیر در دنیا به دلیل بیماری‏‏های دامی از بین می‏‏رود که اگر این مقدار تامین شود، می‏‏توان حدود 200 میلیون کودک که شیر مصرف می‏‏کنند را نجات داد.

مدیر کل دامپزشکی یزد بر کنترل سلامت دام تاکید کرد و افزود: در این صورت هم سلامت انسان را تضمین کرده‌ایم و هم این که منابع غذایی مردم را از چرخه مصرف خارج نکرده‎‎ایم. در استان یزد، سالانه بیش از 10 تن احشام دام و طیور را حذف می‏کنیم.

حدادزاده با بیان اینکه تبدیل شدن کشتارگاه‌‏‏های سنتی به کشتارگاه‌های صنعتی کاری زمان‏‏بر است، افزود: این مهم در استان یزد در حال انجام شدن است.

در پایان این همایش از 14 نفر از مدیران برتر واحدهای تولیدی و 10 نفر از مسئولان فنی برتر واحدهای تولیدی استان یزد تجلیل شد.

انتهای پیام

کد N548989

وبگردی