آفتاب

کنسرتی که به مذاق پاکستانی‌ها خوش آمد

کنسرتی که به مذاق پاکستانی‌ها خوش آمد

کنسرت موسیقی "قوالی" پاکستان که یکی از گونه‌های موسیقی مذهبی و عرفانی است با حضور جمع زیادی از مردم پاکستان در برج میلاد به صحنه رفت.

کنسرت موسیقی "قوالی" پاکستان که یکی از گونه‌های موسیقی مذهبی و عرفانی است با حضور جمع زیادی از مردم پاکستان در برج میلاد به صحنه رفت.

به گزارش خبرنگار موسیقی ایسنا، شب 28 مهر در هوای پاییزی تهران، مرکز همایش‌های برج میلاد میزبان اجرای موسیقی "قوالی" بود.

در این اجرای موسیقی، جمعی از اعضای شورای شهر ‌و شهرداری تهران‌ ، دیپلمات‌ها و رایزن‌های فرهنگی ایران و پاکستان‌ حضور داشتند و این اجرا که بخش قابل توجهی از آن را تماشاگران پاکستانی تشکیل می‌دادند با حدود یک ساعت تاخیر آغاز شد.

پاکستان و ایران از پیوند‌های عمیقی برخوردارند

پیش از آغاز اجرای موسیقی قوالی نور محمد جدمانی- سفیر پاکستان در ایران در سخنانی ضمن خوش آمدگویی و تشکر از حمایت افراد و نهادهایی که سبب برگزاری این اجرا شده‌اند، سخنانش را اینگونه ادامه داد: پاکستان و ایران از پیوندهای عمیق دوستی برخوردار هستند، ما دارای روابط مثال زدنی افراد با یکدیگر هستیم.

وی افزود: محمد لاهوری به مانند پاکستان در ایران تحسین می‌شود و شاعران ایرانی مثل مولانا ‌، فردوسی و سعدی در پاکستان شناخته شده‌اند.

سفیر پاکستان در ایران درباره موسیقی قوالی توضیح داد: قوالی از کلمه عربی قول به معنی «گفتن» گرفته شده است، از این رو قوالی به بیان احساسات و عشق با مفهوم خداوند می‌پردازد.

وی ادامه داد: قوال با تکرار چند باره مصرع شنونده را وارد دنیایی جادویی می‌کند. قوالی نیز می‌تواند به هر زبانی اجرا شود، قوالی به عنوان ژانری از موسیقی رمز آلود برای روح این سرزمین بوده است.

اشتراکات زیادی با مردم پاکستان داریم

همچنین منوچهر متکی وزیر امور خارجه پیشین در سخنانی درباره این گونه موسیقی عنوان کرد: قوالی ریشه در تاریخ روحیات و اعتقادات مردم در این منطقه از جهان یعنی شبه قاره دارد، اگرچه آن را در جاهای دیگری می‌توان پیدا کرد.

وی افزود: قوالی حالات روحی مردمانی را بیان می‌کند که برخلاف آنچه امروز در منطقه به آنها تحمیل شده است‌، مردمی هستند که در وجودشان دوست داشتن است.

متکی یادآور شد: در دهه 50 در دوران دانشجویی‌ام در این منطقه زندگی می‌کردم و در شهرها و روستاهای کوچک دغدغه‌های درونی‌شان، ارتباط‌شان با خدا و تفسیرشان از ارتباط انسان‌ها با یکدیگر احترامشان را به مقدسات دینی به ویژه نبی امجد اسلام حضرت محمد(ص) و اهل بیت (ع) را نشان می‌داد.

وی ادامه داد: ما با مردم پاکستان اشتراکات زیادی داریم که قوالی یکی از این مرزها است که دو ملت را به هم نزدیک‌تر می‌کند.

در بخش دیگری فرزاد هوشیار مدیریت برج میلاد ضمن خوش آمدگویی به حاضران در صحبت‌هایی کوتاه درباره موسیقی قوالی گفت: با یک تاریخچه شصت ساله امشب اجرایی را می‌بینیم که از عرفان شرقی نشات گرفته است.

به گزارش ایسنا، این اجرای موسیقی قوالی که توسط گروه بدر علی‌خان و برادران اجرا شد، شامل مضامین مذهبی و عرفانی همچون مدح و ستایش پیامبر اکرم (ص)، حضرت علی (ع)، امام حسین (ع) می‌شد.

تکرار یکی از عناصر اصلی اجرای قوالی بود به گونه‌ای که برخی کلمات و جملات بارها تکرار می‌شدند که این ویژگی علاوه بر ایجاد فضایی پُر هیجان، تماشاگران را به تامل درباره مضامین و محتوا موسیقی وامی‌داشت.

در طول اجرا به نظر می‌رسید که تماشاگران پاکستانی ارتباط نزدیک‌تری با این موسیقی برقرار کرده‌اند و در بسیاری از لحظات و با دست‌زدن ها، حرکات و فریاد‌های خود گروه‌ موسیقی را همراهی می‌کردند.

البته در حین اجرا تعدادی از تماشاگران که بیشتر از میان ایرانیان بودند سالن اجرا را ترک کردند و باید گفت که بیشتر این کنسرت به مذاق پاکستانی‌ها خوش آمد.

کنسرت موسیقی قوالی پاکستان

کنسرت موسیقی قوالی پاکستان

کنسرت موسیقی قوالی پاکستان

انتهای پیام

کد N548967

وبگردی