آفتاب

آموس: سازمان ملل به مناطق امن پیشنهادی در سوریه کمک بشردوستانه می‌کند

آموس: سازمان ملل به مناطق امن پیشنهادی در سوریه کمک بشردوستانه می‌کند

معاون دبیر کل سازمان ملل در امور بشر دوستانه و هماهنگ‌کننده کمک‌های اضطراری گفت: سازمان ملل برای "مناطق امن" پیشنهاد شده در داخل سوریه کمک بشردوستانه ارائه می‌دهد حتی اگر این مناطق بدون تصویب قطعنامه‌ای از سوی شورای امنیت ایجاد شوند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، از زمان آغاز ناآرامی‌ها در سوریه در سال 2011 میلادی، حدود سه میلیون تن از سوریه فرار کرده‌اند. حدود نیمی از آنها به ترکیه فرار کرده‌اند. ترکیه خواستار ایجاد "مناطق امن" در سوریه در نزدیکی مرز کشورش شده تا در این مناطق از غیرنظامیان در برابر جنگ داخلی سوریه حفاظت شود.

در همین حال والری آموس، معاون دبیر کل سازمان ملل در امور بشر دوستانه و هماهنگ‌کننده کمک‌های اضطراری گفت: اگر "مناطق امن" در سوریه ایجاد شوند، ما به این مناطق می‌رویم تا به مردم کمک کنیم.

تاکنون این پیشنهاد ترکیه با واکنش‌های سردی مواجه شده است. آمریکا گفته است که ایجاد این مناطق یک اولویت نیست. روسیه نیز که در شورای امنیت حق وتو دارد، مخالف این مساله است.

آموس گفت: هرگونه منطقه امنی نیازمند نیروی زمینی برای تضمین حفاظت غیرنظامیان است و به طور ایده‌آل این مساله باید با حمایت قطعنامه‌ای از سوی سازمان ملل انجام شود. با وجود اختلافات سیاسی که در شورای امنیت مشاهده کرده‌ایم بعید است که قطعنامه‌ای در این باره تصویب شود. البته امیدوارم که اشتباه کرده باشم.

وی افزود: البته ممکن است برخی کشورها فکر کنند که این مساله آنقدر مهم است که به تنهایی وارد عمل شوند. هر اتفاقی که رخ دهد، مساله مهم این است که آیا منطقه حافظت شده یا امنی وجود دارد؟ آیا مردم در امنیت هستند؟

سازمان ملل در حال حاضر در بخش‌هایی از سوریه که نیروهای دولت در آنجا حضور ندارند، مشغول انجام عملیات است. این سازمان همچنین برای دسترسی به حدود 11 میلیون سوری که در داخل این کشور گیر افتاده‌اند و نیازمند کمک هستند با گروه‌های مخالف رایزنی می‌کند.

احمد داوود اوغلو، نخست‌وزیر ترکیه در چند روز گذشته گفت، وی با اقدام تحت رهبری سازمان ملل برای ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز شمال سوریه موافق است و آن را به عنوان نخستین گام حیاتی برای ایجاد مناطق امن می‌پندارد.

وی همچنین افزود، اگر اعضای شورای امنیت این طرح پیشنهادی را رد کنند، یک «ائتلاف بین‌المللی» می‌تواند وارد عمل شود.

آموس همچنین هشدار داد: حملات هوایی تحت رهبری آمریکا علیه داعش راه‌حلی برای مشکلات پیچیده سوریه نیست.

وی افزود: البته که من مایوس شده‌ام. بدون یک راه‌حل خواهیم دید که تعداد آوارگان بیشتر و بیشتر شده و از کنترل خارج می‌شوند و شاهد بحران‌های بسیاری در سراسر جهان، فقدان منابع لازم و پول کافی و افرادی خواهیم بود که برای انجام این کار لازم هستند.

انتهای پیام

کد N548962

وبگردی