آفتاب
نائب رئیس مجلس:

ترکیه و عربستان گروه های تروریستی را تقویت نکنند/ اعتراض ایران به صدور حکم اعدام شیخ نمر

ترکیه و عربستان گروه های تروریستی را تقویت نکنند/ اعتراض ایران به صدور حکم اعدام شیخ نمر

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: جمهوری اسلامی ایران به ترکیه و عربستان توصیه می‌کند فقط به خاطر منافع جهان اسلام و عدم فراگیری بحران به کشورهای خودشان، بیش از این گروه‌های تروریستی را تقویت نکنند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی مهر، محمد رضا باهنر که در غیاب لاریجانی ریاست جلسه روز سه شنبه را برعهده داشت، در ابتدای جلسه، گفت: منطقه روزهای بسیار حساسی را سپری می‌کند، منافع امت اسلامی و جهان اسلام می طلبد که کشورهای اسلامی توجه ویژه ای به دام‌های خطرناک استکبار جهانی و صهیونیست داشته باشند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بازی خطرناکی که با حمایت آمریکا و همپیمانان منطقه‌ای این کشور در سوریه و عراق چند سال است شروع شده طراحی خطرناکی است که هدف آن انتقال بحران از سرزمین اشغالی و رژیم صهیونیستی به این بخش از جهان است.

باهنر اظهار داشت: می‌خواهند صهیونیست ها را در حاشیه امن برده و نظاره گر و شادمان این بحران تحمیلی به جهان اسلام باشند. تا جایی که آمریکا برای فرار از عواقب این آتش افروزی علاقه‌مند است تمامی مسئولیت تولد جریان تروریستی داعش را به گردن حکومت‌های مرتجع منطقه بیندازد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مقامات بازنشسته آمریکا هر از چند گاهی با سخنان صریح خود تمامی مسئولیت خلق و تقویت این تروریست‌ها را به عهده حکومت‌های دست نشانده خود در منطقه می‌اندازند در حالیکه اسناد و مدارک تجهیز تروریست ها توسط آمریکا و غرب، برگزاری دوره های آموزشی تروریست‌ها توسط ماموران غربی و حتی تجهیز تروریست ها به سلاح های کشتار جمعی توسط غربی ها قابل پرده پوشی و انکار نیست.

باهنر تاکید کرد: جالب است بسیاری از این اقدامات ضدبشری آمریکا و غرب با واسطه‌گری و دلالی رژیم صهیونیستی اتفاق می‌افتد.

وی با اشاره به نقش جمهوری اسلامی ایران در حل این بحران گفت: نقش جمهوری اسلامی ایران از روز اولی که این بحران به سوریه تحمیل و سپس دامنه آن توسط تروریست‌های داعش به عراق کشانده شد کمک به دولت ها و ملت های سوریه و عراق برای مبارزه با تروریست‌های تکفیری بوده است.

باهنر تاکید کرد: این سیاست منطقی جمهوری اسلامی ایران را تبدیل به محور مبارزه با تروریست در منطقه و جهان کرده است.

نایب رئیس مجلس ادامه داد: متاسفانه برخی حکام منطقه و کشورهای همسایه در چنین ایامی که جهان اسلام به شدت نیاز به وحدت، ثبات و آرامش دارد با رفتار نسنجیده و تحریک استکبار جهانی نه تنها کمکی برای مبارزه با تروریست‌های تکفیری نمی‌کنند بلکه با تقسیم تروریست ها به خوب و بد به کمک های تجهیزاتی، مالی و آموزشی به تروریست ها ادامه می دهند و حتی به زعم خودشان برای مبارزه با داعشی ها هم شرایط می گذارند.

وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران به کشورهای منطقه خصوصا مسئولین حکومتی ترکیه و عربستان توصیه می کند فعلا از شما انتظار مبارزه جدی با گروه های تکفیری نداریم فقط به خاطر منافع جهان اسلام و عدم فراگیری بحران به کشورهای خودتان بیش از این گروه های تروریستی را تقویت نکنید و الا لهیب آتش افروزی در منطقه دامن شما را خواهد گرفت.

نایب رئیس مجلس ادامه داد: ملت های بزرگ ایران، ترکیه و عربستان عمیقا مسلمان و از اتفاقات منطقه به شدت رنج می برند و علاقه مندند حکومت های منطقه ملت های خود را در ریشه کن کردن گروه های تروریستی و تکفیری یاری نمایند و به یاری الهی ملت ها پیروزند مبادا ننگ تاسیس و تجهیز گروه های تروریستی تا ابد بر پیشانی شما بماند و راه جبران آن را تنگ کرده باشید.

باهنر در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به صدور حکم اعدام شیخ نمر از سوی دولت عربستان گفت: اقدام خلاف انتظار عربستان در صدور حکم اعدام برای یک روحانی دانشمند و مبارز احساسات میلیون ها مسلمان را برانگیخته و علمای بزرگ اسلام و مراجع عالیقدر تقلید را به شدت نگران نموده است. امید است دولت عربستان از عواقب چنین اقدامی آگاه شده باشد و انتظار می رود با اقدام قاطع خود از وقوع چنین فاجعه ای جلوگیری کند و به افکار عمومی جهان اسلام احترام گذاشته و آینده خود را با گردبادهای خشمگین جهان اسلام مواجه نسازد.

وی در بخش دیگری از سخنرانی خود با اشاره به مذاکرات اخیر ایران و آمریکا گفت: امیدواریم تیم مذاکره کننده بتواند به خوبی از منافع ملت بزرگ ایران در این عرصه ملی دفاع نماید و اجازه زیاده خواهی را به آمریکا ندهد.

باهنر تاکید کرد: ما بارها اعلام نموده ایم مخالف جدی بمب هسته ای و هر سلاح کشتار جمعی هستیم و این سیاست دائمی و تصمیم گیری شده جمهوری اسلامی ایران است و در عین حال قویا از ضرورت داشتن توانمندی فناوری صلح آمیز هسته ای حمایت می کنیم و برچیده شدن تمامی تحریم های ظالمانه و ضد بشری را مطالبه می کنیم.

وی افزود: ملت ایران بر تمامی حقوق مسلم خود پافشاری دارد.

کد N548787

وبگردی