آفتاب

آغاز به کار شورای منتخب اصلاحات خونتای تایلند

آغاز به کار شورای منتخب اصلاحات خونتای تایلند

کمیته منتخب خونتای حاکم تایلند امروز (سه‌شنبه) کار روی اصلاحات را آغاز کرد تا به اختلافات سیاسی در این کشور پایان دهد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، بسیاری از ناظران سیاسی تایلند اقدام خونتا را با هدف کم رنگ کردن نفوذ تاکسین شیناواترا، نخست وزیر پیشین این کشور می‌دانند.

ژنرال یرایوث چان او چا نخست وزیر تایلند که کودتای نظامی ماه مه را رهبری کرد، می‌گوید این اصلاحات برای خلاص کردن این کشور پادشاهی از شر فساد است و اجرای آن پیش از انتخابات ضروری به نظر می‌رسد.

اولین نشست شورای اصلاحات ملی متشکل از 250 عضو وظایفی از جمله تدوین قانون اساسی جدید را برعهده دارد و کار آن‌ها پس از ادای سوگند در پارلمان آغاز شد. یکی از اعضای شورای اصلاحات که در دوران اعتراضات ضد دولتی تایلند گروهی را رهبری می‌کرد، می‌گوید که این هیات جدید قدرت را به رای دهندگان باز می‌گرداند.

وی گفت: باید قدرت احزاب را کاهش و قدرت مردم را افزایش دهیم. مردم باید قدرت نظارت بر قانونگذاران را داشته باشند. با این حال منتقدان بر این باورند که شورای جدید متشکل از چهره‌های ضد تاکسین است و با هدف خلاص کردن این پادشاهی از دست نفوذ وی انجام می‌شود. قانون اساسی جدید احتمالا شامل بندهایی می‌شود که طبق آن کسانی که پیشتر به اتهام فساد محاکمه شده‌اند، نمی‌توانند وارد سیاست شوند.

در این صورت تاکسین شیناواترا که در سال 2008 از تایلند فرار کرد تا به اتهام فساد زندانی نشود، هدف قرار می‌گیرد. ژنرال پرایوث در 22 مه قدرت را از دولتی منتخب غصب کرد. این اتفاق اندکی پس از آن رخ داد که یینگلاک شیناواترا با حکم دادگاه از سمت نخست وزیری عزل شد.

انتهای پیام

کد N548780

وبگردی