آفتاب

لاوروف: روابطمان با آمریکا به پایین‌ترین سطح خود رسیده است

لاوروف: روابطمان با آمریکا به پایین‌ترین سطح خود رسیده است

وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد که مسکو انتظار ندارد روابطش با واشنگتن خیلی زود بهبود یابد اما در عین حال بر این عقیده است که این روابط نمی‌تواند از این بدتر بشود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری ایتارتاس، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در یک سخنرانی درباره روابط خارجه کشورش با غرب تاکید کرد: روابط ما تا حد بسیار زیادی تیره شده است. من حقیقتا امیدوارم که این حرکت نزولی سطح همکاری ما با آمریکا دیگر به کف خود رسیده باشد.

لاوروف گفت: سردی روابط میان مسکو و واشنگتن منجر به یک جنگ سرد جدید نخواهد شد اما این دوره روابط سرد احتمالا دوره‌ای طولانی خواهد بود.

وی افزود: البته این سردی روابط به معنی یک جنگ سرد نیست. سوال درست این است که این روابط اکنون به کدام سو می روند. بگذارید پاسخ آن را به تاریخ دانان بسپاریم. مطمئنا زمانی خواهد رسید که کسی این دوران را برای کتاب‌های درسی توصیف کند.

لاوروف وضعیت موجود را غیرعادی دانست و گفت: واشنگتن طرفی است که تصمیم گرفت تنش‌ها را تشدید کند.

وی ادامه داد: تلاش‌های واشنگتن برای منزوی کردن روسیه زیان‌بار هستند. یکی از مثال‌های این مساله مذاکرات کاهش سلاح‌های هسته‌ای است که آمریکا به طور غیررسمی با تعلیق کمیسیون دوجانبه ریاست جمهوری آمریکا- روسیه آن را معلق کرده است.

لاوروف عنوان کرد: ما در چارچوب یکی از کارگروه‌های همین کمیسیون ریاست جمهوری که آمریکایی‌ها معلق کردند، بر سر همه جنبه‌های یک مذاکرات جامع و حرفه‌ای توافق کرده بودیم. اکنون آن‌ها می‌گویند بیایید درباره کاهش بیشتر سلاح‌های هسته‌ای گفت‌وگو کنیم. انگار آن‌ها ما را افرادی ساده‌لوح حساب می‌کنند.

به گفته وزیر امور خارجه روسیه مسکو هیچ سناریوی جایگزینی برای غلبه بر اختلافات خود با آمریکا نمی‌بیند و روابط سرد فعلی نه فقط به دو کشور آسیب می‌زند بلکه به جامعه بین‌الملل نیز آسیب وارد می‌کند.

وی خاطرنشان ساخت: ما معتقدیم هیچ جایگزین ملموسی برای ترمیم روابط با اتحادیه اروپا و آمریکا وجود ندارد اما طرف مقابل باید درک کند که اقدامات یکجانبه برای تحمیل اراده‌اش زیان‌بار بوده و تنها گفت‌وگو در جایگاهی برابر می‌تواند اساس ادامه مذاکرات باشد.

انتهای پیام

کد N548735

وبگردی