آفتاب

واکنش قبرس یونانی نشین به اقدامات اخیر ترکیه در آب‌های قبرس

واکنش قبرس یونانی نشین به اقدامات اخیر ترکیه در آب‌های قبرس

مقامات بخش یونانی نشین قبرس اقدام ترکیه در اعزام کشتی‌های اکتشافی به منطقه‌ مورد ادعای خود را محکوم و آنکارا را به انجام اقدامی تحریک‌آمیز متهم کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، چیستو فروس فوکایدس، وزیر دفاع دولت قبرس یونانی‌نشین اظهار داشت: کشتی اکتشافی ترکیه از نزدیک تحت نظر ما قرارداشته و نیکوزیا به بررسی پاسخ خود در راستای دفاع از حقوق و حاکمیتش به این اقدام می‌پردازد.

این در حالی است که قبرس نارضایتی خود را از تصمیم آنکارا به منظور انجام اقدامات اکتشافی نفت و گاز در همان منطقه‌ای که این دولت قصد انجام حفاری‌های اکتشافی را در قالب یک منطقه اقتصادی ویژه دارد، ابراز داشته است.

آنکارا با فعالیت‌های اکتشافی دولت قبرس یونانی نشین مخالفت و عنوان کرده است که پیش از آن باید طی توافقی مناقشه چندین دهه‌ای جدایی دو بخش یونانی‌نشین و ترک‌نشین قبرس حل و فصل شود.

اوایل ماه جاری میلادی دولت بخش یونانی قبرس مشارکت در مذاکرات صلح تحت رهبری سازمان ملل که در ماه فوریه آغاز شد را متوقف کرد. طی این مذاکرات قرار بود نیکوز آناستازیادس رهبر دولت یونانی قبرس با درویش ار اوغلو همتای خود در دولت ترک قبرس دیدار کند.

آناستازیادس ریاست نشست اضطراری رهبران سیاسی به منظور بررسی پاسخ دولت یونانی قبرس به این اقدام ترکیه را بر عهده داشت.

فوکایدس در مصاحبه‌ای رادیویی گفت: تحرک کشتی تجسسی بارباروس ترکیه و کشتی‌های همراه آن در منطقه مورد نظر دولت یونانی قبرس غیرقانونی و تحریک آمیز است. نیکوزیا اکنون مجبور شده تا برای دفاع از حقوق و حاکمیت خود پاسخی شدیدتر بدهد.

وی افزود: ما به بررسی سناریوهای جایگزین پرداخته‌ایم. این اقدامات ترکیه یکی از سناریوهایی بود که ما مطالعه کردیم و از بابت اینکه ترکیه به تهدید خود عمل کرد، شگفت زده نیستیم.

انتهای پیام

کد N548734

وبگردی