آفتاب
فرمانیان:

از ظرفیت‌های رسانه‌ای برای انسجام امت اسلامی استفاده شود

از ظرفیت‌های رسانه‌ای برای انسجام امت اسلامی استفاده شود

رئیس دانشکده مذاهب اسلامی دانشگاه ادیان و مذاهب گفت: نگرش اصحاب رسانه باید نگرش بر مبنای تشکیل تمدن اسلامی باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) حجت‌الاسلام مهدی فرمانیان در همایش استانی بسیج و رسانه در اردبیل با اشاره به این‌که وحدت و انسجام ملی از مهمترین راه‌های رسیدن به تمدن اسلامی است، اضافه کرد: اگر قرار است اصحاب رسانه مطلبی بنوسید در باب آن جریان فکری باید شناخت داشته باشد و شناخت نادرست اندیشه‌ها و تفکرها باعث ضربه زدن به وحدت اسلامی می‌شود.

وی با یادآوری اینکه اصحاب رسانه نباید به دنبال جریان فکری خاصی باشند، خاطرنشان کرد: قلم اسلحه‌ای است که اگر به دنبال جریان فکری خاصی در جامعه باشد به انسجام و وحدت آن جامعه نخواسته ضربه خواهد زد.

وی گفت: فضای رسانه‌ای غرب به سمتی در حال حرکت است تا با برجسته‌سازی برخی از اقدامات علیه جهان اسلام تهدید و توطئه‌ای در جهان اسلام به راه بیندازد و با ترسیم اعمال وحشیانه داعشی‌ها از طریق رسانه‌ها رفتارهای غلط را تبیین کنند.

فرمانیان اضافه کرد: در روزهای اخیر رسانه‌هایی سبب وحشت امت اسلامی در عراق و سوریه شده و با تهیه کلیپی از جنایات وحشتناک سعی شد مردم کرکوک در عراق از سرزمین خود فراری شوند.

رئیس دانشکده مذاهب اسلامی دانشگاه ادیان و مذاهب ادامه داد: همانطوری که غرب با جنگ رسانه‌ای علیه امت اسلامی آمده است ما نیز باید با کنار گذاشتن نگاه منفی به برخی موضوعات در یک جهاد واقعی سعی کنیم تا ابعاد مختلفی از همگرایی و وحدت امت اسلامی را به نمایش بگذاریم.

وی خاطرنشان کرد: مهمترین وظیفه رسانه‌های ما مدیریت تعارضات مذهبی در جهان اسلام است که گاه این تعارضات مذهبی علیه جهان اسلام است و هدف اصلی دشمن از این دعواها بهره برداری به نفع و پیاده کردن هدفش است.

وی با اشاره به اینکه نگرش ما باید نگرش بر مبنای تشکیل تمدن اسلامی باشد، اضافه کرد: در تقابل با استکبار جهانی و غرب باید از ظرفیت و مولفه رسانه‌ای با تکیه بر وحدت و همدلی امت اسلامی استفاده کنیم.

وی گفت: ما باید با تکیه بر وحدت اسلامی و از ظرفیت‌های رسانه‌ای خود برای انسجام امت اسلامی استفاده کنیم.

وی در خصوص عدم شناخت دقیق از سنی‌ها افزود: در سفرهایی که به تمام مناطق سنی‌نشین داشته‌ام مهمترین مسئله‌ای که از سوی آنها مطرح شد این بود که شیعه شناخت درستی از اهل سنت ندارد که باید این شناخت و جریان فکری دقیق درست و عقلانی باشد.

فرمانیان با بیان اینکه ما هم اکنون 800 میلیون سنی مخالف با سلفی‌ها و وهابی‌ها داریم که 570 جلد کتاب علیه وهابی نوشته‌اند، تصریح کرد: همه اهل سنت را نباید به دید سلفی و وهابی نگاه کنیم بلکه باید با احترام به سنی‌های صوفی مسلک و همچنین سنی‌های واقع‌بین اجازه ندهیم تا حرکات ما زمینه کینه‌توزی علیه شیعه را فراهم آورد.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه بسیاری از اصحاب رسانه که قلم به دست هستند از منظر یک ایرانی و شیعی مطلب می‌نویسند، تصریح کرد: آنها باید بر اساس اندیشه جهان اسلامی مطلب نوشته و زمینه همگرایی بیشتر را در عالم اسلام فراهم کنند.

انتهای پیام

کد N548679

وبگردی