آفتاب

اصفهان آرومه، گردشگران خوشحالن!

اصفهان آرومه، گردشگران خوشحالن!

اصفهان روزهای پرالتهابی را تجربه می‌کند اما راهنمایان تور می‌گویند، گردشگران روزهای آرامی را در این شهر می‌گذرانند و قطعا وقتی برخوردهای امنیتی با حوادث اخیر را مشاهده کنند، این آرامش پایدارتر هم خواهد شد.

به گزارش خبرنگار گردشگری ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای - سخنگوی قوه‌ قضاییه - اسیدپاشی‌ها در اصفهان علیه زنان را اقدامی ناجوانمردانه، جنایتکارانه و خشن دانسته و تاکید کرده است که «عاملان این امر شناسایی شوند و تحت تعقیب قرار گیرند».

از سوی دیگر، مرتضی میرباقری - قائم مقام وزیر کشور در امور اجتماعی و فرهنگی - هم گفته سه تا چهار نفر به عنوان متهم این حادثه دستگیر شده‌اند. با این حال اگرچه هنوز واکنش‌های عملی به وقایع اسیدپاشی اصفهان در میان سطوح مختلف دولت، نمایندگان مجلس و نهادهای امنیتی بالا نگرفته، اما بنابر اظهارات راهنمایان تور، جو در میان گردشگران خارجی فعلا آرام است.

شیرین مسائلی، رییس هیات مدیره‌ انجمن صنفی راهنمایان تور استان اصفهان در این‌باره به خبرنگار ایسنا می‌گوید: اسیدپاشی مساله‌ای تازه است که هنوز به گوش گردشگران نرسیده و از طرف آن‌ها عکس‌العملی نشان داده نشده، این درحالی است که آن‌ها معمولا به سرعت در جریان خبرها قرار می‌گیرند. با این وصف به عنوان راهنمای تور ترجیح می‌دهم فعلا درباره‌ی این مساله با آن‌ها صحبتی نکنم و اطلاع دارم همکاران دیگر هم چنین رویه‌ای را در پیش گرفته‌اند تا اوضاع متشنج نشود.

او که 15 سال به عنوان راهنمای تور سابقه‌ی کار دارد، معتقد است: اگر بدنه‌ی گردشگری بویژه راهنمایان تور که با گردشگران بیشترین ارتباط را دارند، در چنین شرایطی خونسرد باشند، گردشگر هم آرامش خود را حفظ می‌کند و واکنش تند نشان نمی‌دهد.

البته مسائلی، نوع عکس‌العمل گردشگران به حوادث کشور مقصد را با ملیت آن‌ها بی‌ارتباط نمی‌داند و در این‌باره می‌گوید: واکنش نشان دادن به وقایعی که در کشور مقصد رخ می‌دهد به ملیت گردشگران بستگی دارد که تا چه حد روی این مسائل حساس باشند، مثلا به خاطر اتفاقات اخیر لیبی، گردشگران فرانسوی سریع عکس‌العمل نشان دادند و سفرهایشان را حتا به ایران لغو کردند، اما گردشگران ایتالیایی چنین واکنشی نداشتند و همچنان درحال سفر به ایران هستند و از امنیت کشورمان هم رضایت دارند.

او سپس به محافظت نامحسوس پلیس از گردشگران خارجی در ایران اشاره می‌کند و می‌افزاید: پلیس اتباع خارجی اسامی تمام گردشگران را در اختیار دارد و راهنمای تور نیز در هر مقصدی اعلام حضور می‌کند، بنابراین گردشگران خارجی در ایران به صورت نامحسوس محافظت می‌شوند.

وی ادامه می‌دهد: ایران در هر حال کشوری حساس است، اما فکر می‌کنم گردشگرانی که این مقصد را برای سفر انتخاب می‌کنند آنقدر پخته هستند که با شنیدن برخی اخبار، واکنش صریح و سریع منفی نشان ندهند و ایران را ترک نکنند.

این راهنمای تور همچنین معتقد است: اگر گردشگران خارجی برخوردهای امنیتی را در شهر اصفهان مشاهده کنند، حتما احساس آرامش خواهند داشت و منطقی‌ تصمیم می‌گیرند.

منصور قاسمی، ‌مدرس و راهنمای گردشگری مقیم اصفهان نیز که هم‌اکنون در حال اجرای تور گردشگری است به خبرنگار ایسنا می‌گوید: قضایایی مانند اسیدپاشی را تا جایی که ممکن است نباید بین‌المللی کرد و یا از طریق گردشگران به خارج از مرزها بروز داد، مثلا اتفاقی که اخیرا در شهر کرمان رخ داد باعث شد این شهر در فهرست قرمز مقاصد ناامن قرار گیرد. حادثه، یک کیف‌قاپی در شهداد بود؛‌ اما موضوع سریع به خارج از مرزها انعکاس پیدا کرد و چنین واکنشی به دنبال داشت.

وی ادامه می‌دهد: پلیس باید درباره‌ی حوادث اخیر اصفهان سریع اقدام کند تا اوضاع تحت کنترل قرار گیرد، چون اگر این مساله فراگیر شود حتما اصفهان هم به سرنوشت کرمان دچار خواهد شد.

او می‌گوید: در چنین شرایطی نحوه‌ی برخورد راهنما با موضوع و گردشگر هم بسیار اهمیت دارد، چرا که وظیفه‌ی ما جلوگیری از انتشار این موج منفی است.

قاسمی اظهار می‌کند: مساله‌ی اسیدپاشی اصفهان هنوز به گوش گردشگران نرسیده، اما به عنوان راهنمای تور این آمادگی را دارم به محض طرح موضوع با رفتاری منطقی، مساله را از حالت منفی در ذهن آن‌ها خارج کنم.

این مدرس گردشگری سپس درباره‌ی تدبیر سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بویژه در اصفهان با این مساله می‌گوید: متاسفانه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری هیچ آماده‌باش یا تدبیری را اعلام نکرده، در حالی‌که مساله از نظر گردشگری بسیار حساس است و می‌طلبد این سازمان موضوع را سریع خنثی کند و البته پلیس هم سریع وارد عمل شود.

قاسمی تاکید می‌کند: اگر این اتفاق برای گردشگر خارجی رخ دهد دیگر نمی‌توان ماجرا را جمع کرد و جلوی جو منفی آن را تا مدت‌ها گرفت.

انتهای پیام

کد N548617

وبگردی