آفتاب

ایران در ۳۰۰ میلیون سال قبل به شکل تکه‌ای مستقل از قاره‌ها و دیگر کشورها بوده است

ایران در ۳۰۰ میلیون سال قبل به شکل تکه‌ای مستقل از قاره‌ها و دیگر کشورها بوده است

ایرنا نوشت:

استاد پیشکسوت دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی شریف گفت: با بررسی تغییرات در کره زمین مشخص شده است که ایران ۳۰۰ میلیون سال پیش شخصیت سیاسی یافته است.

فرهاد اردلان روز دوشنبه در همایش «اندیشگان حیات و زمین» در تالار «آزادی» دانشگاه کاشان اظهار داشت: تحقیقات زمین‌شناسی نشان داده که زمین از ابتدا به همین شکل و شمایل امروزی نبوده و در طی میلیون‌ها سال درحال تغییر است و این تغییرات از ابتدای پیدایش آن آغاز و وضعیت ایران نیز به همین منوال بوده است.

وی باد، باران، گرمای خورشید، سرما و همه نیروهای طبیعت را از عوامل این تغییرات برشمرد و افزود: نتایج بررسی‌های زمین‌شناسی حیات کره زمین از ۴۵۰ میلیون سال نشان می‌دهد، ایران در ۳۰۰ میلیون سال قبل به شکل تکه‌ای مستقل از قاره‌ها و دیگر کشورها بوده است.

وی افزود: تحولات زمین‌شناسی نشان می‌دهد ۲۰۰ میلیون سال پیش باز ایران به قاره آسیا و چین و روسیه چسبید.

بگفته وی پس از ۱۰۰ میلیون سال در حالی که تمامی کشورها در دیگر قاره‌ها تازه شکل کنونی خود را یافته بودند، ایران مجددا به صورت جزیره‌ای از دیگر کشورها جدا شد و ۱۰ میلیون سال پیش به قاره آسیا برای همیشه ملحق شد.

اردلان تاکید کرد: این قطعه (زمین) در دو زمان مختلف در اقیانوس بوده است، یکی زمان نابودی تمامی موجودات کره زمین در ۲۵۰ میلیون سال پیش و دیگری عصر نابودی دایناسورها در ۶۵ میلیون سال قبل که نتایج این بررسی‌ها اثبات می‌کند ایران یک آزمایشگاه بی نظیر برای مشاهده چگونگی رشد گیاهان و موجودات است.

دبیر این همایش نیز در حاشیه این نشست در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: اهمیت موضوع حیات و زمین، حدود امکان رشد این زمینه علمی در ایران، چگونگی شبکه‌سازی و استفاده از امکانات موجود در کشور و راه‌های استفاده از امکانات بین‌المللی از موضوعات مورد بحث در این همایش یکروزه بود.

مجید منعم زاده افزود: اساتید برجسته فیزیک در این همایش به صورت کارگاه‌های تخصصی به تبادل اطلاعات و دستاوردهای زمین شناسی پرداختند.

 

45503

کد N548427

وبگردی