آفتاب
معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت نیرو:

وضعیت قرمز سدسازی در برخی حوزه‌های آبریز/تا 30 سال دیگر 2000،000،000 متر مكعب آب تبخیر می‌شود

وضعیت قرمز سدسازی در برخی حوزه‌های آبریز/تا 30 سال دیگر 2000،000،000 متر مكعب آب تبخیر می‌شود

در بسیاری از نقاط کشور ظرفیت‌های سدسازی به پایان رسیده و هیچ نقطه ای از کشور نیست در معرض تنش آبی، دچار تنش آبی یا دچار بحران نباشد و بحران به این معنا است که آب دیگر وجود ندارد.


معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت نیرو گفت: در بسیاری از نقاط کشور ظرفیت‌های سدسازی به پایان رسیده و هیچ نقطه ای از کشور نیست در معرض تنش آبی، دچار تنش آبی یا دچار بحران نباشد و بحران به این معنا است که آب دیگر وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علیرضا دائمی معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت نیرو با بیان اینكه تونل و سدسازی در ایران بیش از هزاران سال عمر دارد گفت: كشور ما 500سال است که بزرگترین سد قوسی جهان را دارد.

وی با بیان اینكه سدها به لحاظ طراحی و ساخت و هم به لحاظ اثرات اقتصادی و اجتماعی چند مولفه‌ای هستند و سدسازی مجموعه‌ای از علوم را در برمی گیرد، افزود: در حال حاضر رویکرد وزارت نیرو احداث سد برای سد نیست بلکه باید به مولفه های سد توجه شود که شامل اثرات زیست محیطی، بحث‌های آمایش سرزمین و غیره می‌شود.

وی تصریح كرد: نمی توانیم جمعیت کشور را در اطراف آب متمرکز کنیم، بطوری كه مناطقی از کشور به دلیل كمبود آب در حال تخلیه جمعیتی هستند.

دائمی اظهار داشت: در ایران 11 درصد برق توسط نیروگاه‌های برق آبی تولید می‌شود در حالی که میزان تولید برق آبی در کشورهای پیشرفته 30 تا 60 درصد است

وی همچنین گفت: بحث کنترل خشکسالی و سیلاب یکی دیگر از موارد است که باید به آن توجه شود.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت نیرو تصریح كرد: صد سال پیش ایران و 250 سال پیش جهان منابع آب فراوان و نیاز کم بود اما اکنون شیب تقاضا بسیار بیشتر است.

وی با بیان اینكه باید مدیریت تقاضا صورت گیرد، اظهار داشت: در حال حاضر در فلات مرکزی امکان احداث سد نداریم و بسیاری از سدهای کشور آبگیری نمی‌شوند این در شرایطی است که با وجود 14 سال خشکسالی حجم بارندگی‌ها فرق کرده است.

دائمی تاکید كرد: طرح‌های انتقال آب باید منوط به تامین آب شرب باشند و همچنین باید توجه کنیم که طرح‌های شروع شده قبل از تعریف پروژه‌های جدید به پایان برسانیم و باید روی منابع آب بازنگری داشته باشیم.

وی با تاکید بر این‌که برخی علائم نشان می دهد که ما انحراف معیار پیدا کردیم گفت: در بسیاری از نقاط کشور ظرفیت‌های سدسازی به پایان رسیده و هیچ نقطه ای از کشور نیست در معرض تنش آبی، دچار تنش آبی یا دچار بحران نباشد و بحران به این معنا است که آب دیگر وجود ندارد.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت نیرو با اشاره به تغییر اقلیم که موجب بارشهای عظیم در جنوب شرقی آسیا و ایجاد خشکسالی در غرب آسیا از جمله در ایران، سوریه، عراق، ترکیه و افغانستان شده است گفت: شرایط ایجاب می کند که هوشمندانه‌تر عمل کنیم؛ ساخت سدها دیگر تکنیکی نیست، تا كنون نگاه‌مان به سدسازی به عنوان کار مهندسی بوده درحالی که این کار ابعاد اجتماعی داردو عدم حل مسائل اجتماعی از ارزش کار می کاهد.

دائمی با تاکید بر کارهای بزرگ سدسازی که در ایران صورت گرفته ازجمله گتوند وسیاه بیشه گفت: کارون 4 از یکی از افتخارات و شاهکارهای بزرگ مهندسی جهان است.

وی با اشاره به نقش توسعه شبکه‌های زهکشی گفت: با رشد کشاورزی آب باید منتقل و تامین شود و برای این کار تاسیساتی را برای تامین آب باید ایجاد کنیم با توسعه شهرنشینی و صنعت نیازها افزایش و منابع آبی کاهش پیدا می‌کند.

دائمی با بیان اینكه ساخت تاسیسات در این حالت موجب ایجاد آب جدید نشود و باید وارد مدیریت تقاضا و مصرف شویم، یادآور شد: در حال حاضر در برخی از حوضه‌های آبریز از لحاظ سدسازی در وضعیت قرمز قرار داریم و در حالی که در برخی از حوزه‌ها باید تاسیسات آبی توسعه پیدا کنند.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت نیرو با اشاره به پیش بینی کاهش بارش ها و افزایش دما در 30 سال آتی گفت: پیش بینی می شود تا سال 2050 هوا چهار درجه گرم تر شود و این درحالی است که به ازای هر درجه گرم شدن هوا 500 میلیون متر مکعب آب تبخیر می شود.

کد N548209

وبگردی