آفتاب
وال‌استریت ژورنال

در صورت تمدید مذاکرات؛ اشتون در جای خود باقی می‌ماند؟

در صورت تمدید مذاکرات؛ اشتون در جای خود باقی می‌ماند؟

روزنامه‌ی وال‌استریت ژورنال با اشاره به احتمال تمدید دوباره مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 نوشت: کاترین اشتون ممکن است در صورت تمدید مذاکرات به نقش خود در این جریان ادامه دهد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، روزنامه وال‌استریت ژورنال در این باره نوشت: با وجود این که پیشرفت‌هایی در ادامه مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 دیده می‌شود، احتمال زیادی وجود دارد که توافق نهایی تا ضرب‌الاجل 24 نوامبر حاصل نشود و این مساله امکان تمدید مذاکرات را فراهم خواهد کرد.

با وجود چنین احتمالی یک سوال مطرح می‌شود که چه کسی به جای کاترین اشتون، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که سرپرست گروه 1+5 را در مذاکرات به‌عهده داشته و نقش شریک مذاکره کننده محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران را بازی کرده است خواهد نشست؟ به نظر می‌آید پاسخ این سوال خانم اشتون باشد.

این دیپلمات انگلیسی در روز اول ماه نوامبر پس از آنکه مسوول جدید سیاست خارجی اتحادیه اروپا به مقر این اتحادیه در بروکسل خواهد رفت به کار خود در این سمت پایان می‌دهد. وی در دوران فعالیتش توانست به یک توافق اولیه با ایران در مذاکرات هسته‌یی برسد.

به گفته‌ی برخی افراد نزدیک به مذاکرات، اکنون با توجه به افزایش احتمال تمدید دوباره مذاکرات هسته‌یی به نظر می‌آید که اشتون باید به وظیفه‌اش در این کار ادامه دهد.

شورای امنیت سازمان ملل در اقدامی منطقی سرپرست گروه 1+5 در مذاکرات هسته‌یی با ایران را بر عهده مسوول سیاست‌ خارجی اتحادیه اروپا قرار داد، از این رو پس از روی کار آمدن فدریکا موگرینی در این سمت قاعدتا این وظیفه باید به این دیپلمات ایتالیایی سپرده شود.

اشتون قرار است دوشنبه شب در یک ضیافت شام با موگرینی و دیگر وزیران خارجه اتحادیه اروپا در لوگزامبورک آخرین نشست خود را با آن‌ها برگزار کند.

به نوشته وال‌استریت ژورنال، دلیل نگه داشتن اشتون در مذاکرات هسته‌یی این است که وی دست کم در طول پنج سال گذشته این پروسه را رهبری کرده است و روابط خوبی با مذاکره کنندگان ایرانی دارد. تغییر سرپرست گروه 1+5 در صورت تمدید مذاکرات سبب خواهد شد تا در زمانی که مذاکرات از سوی تهران، واشنگتن و دیگر نقاط مورد انتقاد قرار می‌گیرد، دچار سختی شود.

اما برخی در این میان تحلیل دیگری دارند. آن‌ها می‌گویند که نقش اشتون دیگر کلیدی نیست چون توافق نهایی اساسا به رایزنی‌های میان ایران و آمریکا درباره‌ی مسائل کلیدی وابسته است. هلگا اشمید، معاون اشتون تا چندین ماه آینده در سمت خود باقی خواهد ماند و از آن‌جایی که وی به دلیل مشارکتش در روند این مذاکرات خوبی با عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه این دارد، باقی ماندن وی اتفاق خوبی خواهد داد. بسیاری معتقدند که عراقچی یک بازیگر کلید در تیم مذاکره کننده ایران است.

بسیاری از افراد نزدیک به کاترین اشتون می‌گویند که وی در زمان ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد که مذاکرات در بن بست قرار داشت بر این باور بود که در صورت به دست آوردن فرصت می‌تواند نقش مهمی در جان دادن دوباره به این رایزنی‌ها بازی کند. بنابراین در صورت تمدید دوباره مذاکرات اشتون مایل خواهد بود که به کار خود در این جریان ادامه دهد.

انتهای پیام

کد N547866

وبگردی