آفتاب

بازنده بازی موش و گربه حق پخش فوتبال‌ها کیست؟

بازنده بازی موش و گربه حق پخش فوتبال‌ها کیست؟

با پایان تعطیلی لیگ برتر‌ فوتبال، هفته‌ی دوازدهم از این رقابت‌ها در حالی آغاز می‌شود که همچنان پخش زنده‌ی مسابقات فوتبال از تلویزیون در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

با پایان تعطیلی لیگ برتر‌ فوتبال، هفته‌ی دوازدهم از این رقابت‌ها در حالی آغاز می‌شود که همچنان پخش زنده‌ی مسابقات فوتبال از تلویزیون در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

به گزارش خبرنگار سرویس تلویزیون و رادیو ایسنا، آخرین واکنش کفاشیان به پخش نشدن مسابقات فوتبال از تلویزیون به 23 مهرماه برمی‌گردد. او در نامه‌ای به تاج به طور صریح اعلام می‌کند که دوربین‌های صداوسیما را به ورزشگاه‌ها راه ندهند.

کفاشیان حق پخش تلویزیونی را اساسی‌ترین منبع درآمد باشگاه‌ها می‌داند و یادآور می‌شود که جلسات مکرر و مکاتبه‌های متعدد مبنی بر انعقاد قرارداد واگذاری حق پخش تلویزیونی با صداوسیما و پیگیری‌های یک ساله تاکنون به نتیجه‌ای نرسیده است.

کفاشیان در این نامه تاکیدهای کنفدراسیون فوتبال آسیا مبنی بر الزام پرداخت این حقوق توسط شبکه‌های تلویزیونی را یادآور می شود؛ البته رییس فدراسیون فوتبال در این میان مخاطب و علاقه‌مندان فوتبال را هم خطاب قرار داده و از آنها بابت این اتفاق عذرخواهی می‌کند.

رییس فدراسیون فوتبال سوم مهر ماه به طور رسمی اعلام کرد که با محدودیت‌هایی که صداوسیما در پرداختی‌هایش دارد، بعید می‌داند درباره حق پخش امسال به نتیجه‌ای برسند و باید مراجع بالاتری در این باره دخالت کنند تا کار به یک نتیجه‌ مشخص برسد.

کفاشیان پنجم مهر ماه در گفت‌وگو با ایسنا از موضعی جدی‌تر سخن به میان آورد و با تاکید بر بی‌نتیجه ماندن آخرین جلسه با صداوسیما بر سر حق پخش تلویزیونی، گفت: نماینده صداوسیما اختیار افزایش حق پخش را نداشت و از نظر من جلسه دیگری در کار نیست و از امروز مقدمات لازم برای جلوگیری از پخش مسابقه‌های لیگ برتر را فراهم می‌کنیم.

اما در قبال تمام این موضع‌گیری‌های سفت و سخت فدراسیون فوتبال که البته حمایت باشگاه‌ها را هم به همراه دارد، صداوسیمایی‌ها آرام با قضیه برخورد می‌کنند. آنها در تمام مصاحبه‌هایشان این اطمینان را به علاقمندان فوتبال می‌دهند که مسابقات لیگ برتر فوتبال پخش خواهد شد و البته نسبت به ادبیات کفاشیان انتقاد دارند.

در تمام مصاحبه‌های مدیران ارشد صداوسیما درباره‌ی حق پخش، از حسن تقدس نژاد، معاون مالی و اداری سازمان صداوسیما به عنوان فردی که مسوولیت پیگری این قضیه را بر عهده دارد هم نام برده می‌شود.

سید عزت‌الله ضرغامی 12 شهریور ماه امسال با پرسش خبرنگار ایسنا درباره موضعش به عنوان رییس سازمان صداوسیما در قبال حق پخش مسابقات فوتبال، مواجه می‌شود که توضیح می‌دهد: این بحث بین معاون اداری مالی ما و مسئولان فدراسیون فوتبال پیگیری می‌شود. هر سال بحث‌هایی هست و حل می‌شود.

وی در ادامه تاکید می‌کند: امسال نیز مشکلی نیست و بازی‌ها پخش می‌شوند؛ البته یک مشکل توافق بر روی بعضی از کمک‌های یک‌طرفه که رسانه ملی انجام می‌دهد، وجود دارد که آن هم مسئله‌ی خاصی نیست و حل‌شده است و بازی‌ها به موقع پخش می‌شود.

مدیر شبکه سه سیما هم درخصوص اظهارات رییس فدراسیون فوتبال مبنی بر جلوگیری از پخش مسابقات لیگ برتر اظهار می‌کند: فوتبال ورزشی است که مردم به تماشای آن علاقه‌مند هستند و ما اجازه نداریم که با زبان تهدید صحبت کنیم؛ به جهت اینکه برازنده مردم نیست.

مجید زین‌العابدین با تاکید بر اینکه تلویزیون بنای پخش مسابقات لیگ برتر را دارد، به ایسنا می‌گوید: حق پخش این بازی‌ها باید مبتنی بر واقعیت‌های موجود،‌ مهرگذاری و پرداخت شود. عدد پیشنهادی سازمان صداوسیما درخصوص خرید حق پخش بازی‌های لیگ برتر، در سقف عددی است که می‌شود برای حق پخش پیش‌بینی کرد.

اما حسن تقدس‌نژاد، معاون مالی و اداری سازمان صداوسیما که تمام راه‌ها به او ختم می‌شود، موضعی صریح‌تر دارد و در گفت‌وگویی با ایسنا کفاشیان را خطاب قرار داده و تصریح می‌کند که او معرفت، شرف و انسانیت را زیر سوال برده است.

تقدس‌نژاد معتقد است که صداوسیما وظیفه‌اش را با پرداخت 22 میلیارد تومان انجام داده است و بیش از این هم نمی‌دهد.

او همچنین درخصوص اظهارات کفاشیان مبنی بر فراهم آوردن اقدامات برای جلوگیری از پخش بازی‌های لیگ، می‌گوید: مشکلی در پخش بازی‌ها پیش نخواهد آمد، پخش بازی‌ها دست ماست، دست آقای کفاشیان نیست که جلوی آن را بگیرد.

حسن تقدس‌نژاد همچنین با بیان اینکه پخش بازی‌های لیگ برتر از اولویت‌های تلویزیون و کشور است، گفت: مگر دست من و آقای کفاشیان است که این مسابقات را پخش کنیم یا نکنیم. پخش بازی‌های فوتبال کار ارزشمند و اولویت‌دار کشور است که حتما باید نسبت به آن اقدام کرد.

بر اساس این گزارش، موضوع خرید حق پخش مسابقات فوتبال و راه ندادن دوربین‌های صداوسیما به ورزشگاه‌ها، چند سالی است که جریان دارد و در این بازی موش و گربه بین صداوسیما و فدراسیون فوتبال،‌ کسی که بیشترین لطمه را می‌خورد، مخاطب تلویزیونی علاقمند به فوتبال است که هر سال با آغاز مسابقات لیگ برتر و چند ماه پس از آن درگیر چنین خبرهایی و نگرانی بابت پخش برنامه مورد علاقه‌اش است.

مسابقات فوتبال لیگ دوازدهم پس از تعطیلی موقت فردا - سه‌شنبه - با برگزاری سه دیدار از سر گرفته می‌شود و در نهایت تا ساعت 16 و 50 دقیقه 29 مهرماه که بیننده‌ی تلویزیون منتظر پخش بازی پرسپولیس و سایپا از شبکه سه است، مشخص می‌شود که این جنجال رسانه‌ای به کجا می‌رسد.

انتهای پیام

کد N547661

وبگردی