آفتاب

ارزش‌های خانواده، آماج حملات شبکه‌های ماهواره‌ای

ارزش‌های خانواده، آماج حملات شبکه‌های ماهواره‌ای

امروزه رسانه‌ها در خانواده‌ها نسبت به جنس و سن افراد تاثیرات متفاوتی می‌گذارند به ویژه زمانی که شبکه‌های ماهواره‌ای نسبت به یک فرهنگ جهت گیری خاصی داشته باشند.

امروزه رسانه‌ها در خانواده‌ها نسبت به جنس و سن افراد تاثیرات متفاوتی می‌گذارند به ویژه زمانی که شبکه‌های ماهواره‌ای نسبت به یک فرهنگ جهت گیری خاصی داشته باشند.

درصد تماشای برنامه‌های مخرب ماهواره‌ای در کشور به دلیل تنوع آنها رو به افزایش است و بسیارند افرادی که از تاثیرات مخرب تماشای این برنامه‌ها در سبک زندگی ایرانی - اسلامی آگاهی ندارند.

مهمترین آسیب شبکه‌های ماهواره‌ای در خانواده‌ها تغییر سبک زندگی است و یکی از پیامدهای تغییر سبک زندگی، سست شدن بنیان خانواده‌ها و از بین رفتن جایگاه پدر و مادر در خانواده است.

تماشای برنامه‌های ماهواره ای باعث می‌شود که تصورات کودکان و نوجوانان درباره خانواده، ارزش‌ها و نقش های جنسیتی تغییر کند و این مساله ساختار خانواده را دچار اختلال می‌کند.

ما یک جامعه دینی داریم که ارزش‌های بنیادی خانواده در آن حائز اهمیت است و هر نوع شکافی که در نتیجه تماشای برنامه‌های ماهواره‌ای در خانواده‌ها ایجاد شود منجر به بحران اجتماعی می‌گردد.

* سبک زندگی اسلامی تحکیم بخش بنیان خانواده

استاد عالی حوزه‌های علمیه خواهران روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه قم، با گرامیداشت روز خانواده گفت: خانواده نهادی گران قدر و ارزشمند در جامعه است که ظرفیت‌های مهم انسانی در آن شکل می گیرد.

معصومه ظهیری افزود: خانواده‌های موفق برای پیشرفت و تعالی همواره بهترین الگوها را سرمشق خود قرار می دهند که در این زمینه اهل بیت(ع) بهترین الگو برای خانواده‌های موفق و مستحکم می باشند.

وی به نقش مهم تربیتی خانواده‌ها اشاره و عنوان کرد: اولین نهاد تربیتی انسان، دامان خانواده است که اگر در آن از روش‌های اسلامی و اخلاقی در تربیت فرزندان بهره بگیرند انسان‌های بزرگی را به جامعه تحویل می دهند.

عضو هیات علمی جامعه الزهراء، اظهار داشت: دشمنان هنگامی که به نقش مهم تربیتی و اخلاقی خانواده‌ها پی برده‌اند تلاش می‌کنند هر ضربه‌ای را برای از هم فرو پاشیدن بنیان خانواده بزنند و در این راه از تاثیر گذاشتن بر روی جوانان سرمایه گذاری کرده‌اند.

ظهیری با تاکید بر ضرورت پرداختن به جایگاه خانواده در جامعه تصریح کرد: اگر خانواده‌ها بر پایه ارزش‌ها و باورها و اعتقادات دینی شکل بگیرد هیچ آسیبی نمی تواند این خانواده را تهدید کند از این رو لازم است جایگاه مهم خانواده در جامعه به خوبی تبیین گردد تا بتوان در استحکام بخشیدن به بنیه‌های خانواده قدم برداشت.

وی گفت: سیره اهل بیت(ع) ما را در داشتن یک خانواده مستحکم و موفق راهنمایی می کند تا جایی که اگر بهترین الگوی خانواده‌ها اهل بیت(ع) باشد می توان از بسیاری از ناهنجاری‌ها و آسیب‌های زیادی جلوگیری کرد.

این استاد حوزه و دانشگاه با تاکید براینکه باید در جامعه رفتار و منش اهل بیت(ع) به خوبی معرفی شود، تصریح کرد: خانواده نیز خود را مقید به این رفتار و منش بدانند جامعه نیز اصلاح می‌شود.

ظهیری الگو پذیری خانواده نیز بر اساس آموزه‌های دینی و اعتقادی را بسیار مهم و تاثیر برانگیز دانست و گفت: اگر سبک و شیوه زندگی افراد اسلامی شود بنیان خانواده مستحکم می‌گردد و فرزندان در چنین محیطی رشد می کنند انسان‌هایی بزرگی تربیت می‌شوند.

به گفته کارشناسان اجتماعی، شبکه‌های ماهواره‌ای باید مدیریت شود این مدیریت می‌تواند از داخل خانواده در سطح پایین تا کلان کشوری صورت گیرد زیرا این شبکه‌ها ابزار جنگ نرم دشمنان است و لذا برای مقابله با آن فرمانده و فرماندهانی و نقشه راه و ابزاری از جنس خودش می‌خواهد.

انتهای پیام

کد N547533

وبگردی