آفتاب
بازتاب رسانه ای اسید پاشی در اصفهان| 215003

تهیج اسیدی افکار عمومی جهانی علیه فرهنگ اجتماعی ایرانیان

تهیج اسیدی افکار عمومی جهانی علیه فرهنگ اجتماعی ایرانیان

اسید پاشی در اصفهان بهانه ای شده است که رسانه های خارجی هجمه شدیدی را علیه ایران آغاز کنند.آنها این بار فرهنگ اجتماعی ایران را زیر سوال برده اند.

ابتدای انقلاب گروهک های تندرویی همچون فرقان، مجاهدین خلق و باند مهدی هاشمی بودند که خود سرانه اقدام به رفتارهایی به ظاهر دارای «توجیه شرعی» می کردند. رفتارهایی که رنگ و بوی «ارزشی» و نزدیک به مبانی مذهبی همچون «امر به معروف» و «نهی از منکر» با شاخص «اجرایی - عملیاتی» بود.

این عملکردهای غیرساختاری در عین حال از بنیه قوی حمایتی مراجع و یا سیاسیون شاخص برخوردار نبود. آنچه این مجموعه های نامنظم را بیشتر از دیگر گروه های فعال و دارای شناسنامه متمایز می کرد، فعالیت های زیر پوستی و تحت لوای جریانات خاص بود. در همان برهه، با درایت خاص فقهی - سیاسی بنایانگذار کبیر انقلاب اسلامی و دیگر مسؤلان وقت کشوری، برخوردهای ریشه ای در حوزه های فکری، امنیتی و قضایی با رویکردهای برخورد، روشنگری و بعضا پیشگیری انجام پذیرفت که حاصل آن فعالیت گسترده و همجانبه، اضمحلال پایه های مجموعه های نامشروع برهم زننده امنیت اجتماعی تا سال ها شد و اقتداری شگرف را برای کشور در عرصه های داخلی و بین المللی به ارمغان آورد.

متأسفانه چندی است که برخی رویدادهای چند وقته اخیر با موج خبری «اسیدپاشی به بانوان بدحجاب ایرانی» رسانه های خارجی را به این اتفاق کشانده است. اتفاقی که این رسانه ها آن را به صورت گسترده پوشش داده اند و هریک با دعوت از کارشناسان اجتماعی خود، به دلایال وعلل به وجود آمدن آن از منظر خویش پرداخته اند.

شبکه العربیه

بین رسانه های عربی شاید این شبکه بیشترین وقت را به پوشش این خبر و تحلیل های به نفع خود اختصاص داده است؛ به طوریکه به فاصله دو ساعت بعد از اعلام این خبر در ایران، مسولان این شبکه خبر «اسید پاشی روی زنان زیباروی ایران» را در کنداکتور تصویری گذاشتند. شب گذشته این شبکه با اشاره به آنچه که تناقض های اجتماعی موجود در جامعه ایرانی، دستگیری گروهی از جوانان به بهانه تولید کلیپ هپی از یک سو و ایجاد باند و اقدام به اسید پاشی از سوی گروه دیگری از جوانان ایرانی عنوان کرده، مجموع آنها را نتیجه عدم داشتن سیاست فرهنگی مناسب در ایران بیان کرد.

شبکه الجزیره

این شبکه نیز با اشاره به «سابقه اسید پاشی در ایران»، تصاویری از صورت قربانیان قبلی چنین وقایعی را پخش کرد و مدعی شد: این روشی است که خانواده های افراطی برای انتقام گیری از دخترانی که به آنها خیانت کرده اند و یا تن به ازدواج به آنها را نمی دهند، در آمده است.

خبرگزاری عرب 24

این خبرگزاری نیز با اشاره به منابع خبری در ایران، نوشت: قبل از آنکه این اتفاقات روی دهد، بولتن هایی در سطح شهر اصفهان مبنی با برخورد سخت با بد حجابان در سطح شهر توزیع شده بود

گاردین

این روزنامه چاپ لندن نیز با چاپ عکس آمنه بهرامی (از قربانیان معروف اسیدپاشی) به سابقه این امر در ایران اشاره داشت و البته بدون استناد آماری، اعلام داشت: در شهرهای دیگر ایران نیز در جهت برخورد با بد حجابان، این امر صورت گرفته است.
نکته جالب توجه در این موج ایجاد شده رسانه ای، تقبیح این عمل از سوی رسانه های کشورهای است که خود از حامیان افراطی گری در دنیا هستند و نمونه بارز و کنونی آن، گروه تروریستی «داعش» است.این رسانه ها در حالی جمهوری اسلامی ایران را به نقض حقوق زنان متهم می کنند که خود اکنون با در اختیار قراردادن ابزارهای تبلیغی به تروریست های تبعه کشورهای خود، با معضلی جدید حاصل از «جهاد نکاح» مواجه هستند: فوجی از کودکان بی شناسنامه و یا نامعلوم از لحاظ احراز هویت ژنتیکی!
آنها در حالی این روزها ایران را متهم به افراطی و تندروی متهم می کند که حاکمان خود در همین ساعات نگارش متن حاضر نیز از نسل کشی کردها و کشتار شیعیان به صورت علنی حمایت می کنند؛ حال آنکه رهبر شیعیان جهان در روز عید غدیر، یعنی عید اصلی شیعیان از مردم می خواهد که جلوی افرادی که به دنبال تفرقه و ایجاد نفاق بین ادیان اسلامی به خصوص شیعه و سنی هستند بایستد.
آنها در حالی از فضای بسته جامعه ایران نزد افکار عمومی بین الملل صحبت می کنند که قریب به دهه ای قبل، منتخب همین ایرانیان، منادی جهانی تئوری گفتگوی تمدنها شد؛ از این رو، برخورد سریع مقام های کشوری و لشگری مربوطه با موضوع در سطوح مختاف نظام و محکوم کردن این عمل از سوی تمامی گروها، می تواند از جمله اقدام های مناسب و پاسخ های درخور توجه به این جریان سازی جهت دار اخیر باشد.

گزارش:بسیم لاله

کد N547461

وبگردی