آفتاب

بیش از 100 کشته طی درگیری‌های غرب لیبی/ اکثر مناطق بنغازی در کنترل ارتش

بیش از 100 کشته طی درگیری‌های غرب لیبی/ اکثر مناطق بنغازی در کنترل ارتش

در حالی که در جریان درگیری‌های 9 روزه اطراف دو شهر ککله و القلعه در غرب لیبی بیش از صدها تن کشته شدند، ارتش لیبی اعلام کرد که اکثر مناطق بنغازی را تحت کنترل دارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از سایت شبکه الجزیره، در جریان درگیری‌های خشونت بار میان نیروهای فجر لیبی و گردان‌های قعقاع و صواعق که از سوی گردان‌های وابسته به خلیفه حفتر، فرمانده سابق نیروهای زمینی ارتش لیبی حمایت می‌شوند، صدها تن کشته شدند.

شهر ککله از سوی نیروهای ارتش خلیفه حفتر مورد حمله موشکی قرار گرفت که در این حمله چند تن از غیرنظامیان و همچنین چندین تن از اعضای عملیات فجر لیبی کشته شدند.

در این حین نشست آمازیغ‌های لیبی در جبل الغربی (بربرها یا آمازیغ‌ها گروهی قومی و بومی مناطق شمال آفریقا، به‌ ویژه در مراکش و الجزایر، و تونس و لیبی هستند) بدون اینکه موضع خود را نسبت به تحولات میدانی و سیاسی کنونی کشور مشخص کند بی‌هیچ نتیجه‌ای پایان یافت چراکه به دلیل اوضاع امنیتی آشفته هیچ‌ یک از سران این قوم حضور پیدا نکردند.

پیش‌بینی می‌شد که آمازیغ‌ها درخصوص موضع خود در قبال درگیری‌های رخ داده در استان‌های جبل الغربی و احتمال پیوستن آن به عملیات فجر لیبی صحبت کنند.

آمازیغ‌ها از مشارکت در عملیات فجر لیبی به‌طور رسمی و مستقیم مخالفت کرده‌اند.

در همین راستا دو استان ککله و غریان طرح فرستاده سازمان ملل به لیبی درخصوص برقراری آتش‌بس در جبل الغربی را رد کردند.

نماینده سابق پارلمان منطقه ککله اظهار کرد: ما درخواست عجیب سازمان ملل برای عدم دفاع از خودمان را نمی‌پذیریم و انقلابیون ککله برای دفاع از کشورشان همواره در جبهه‌های جنگ باقی می‌مانند.

سازمان ملل در این طرح توقف هرچه سریع‌تر عملیات‌های نظامی در دو منطقه ککله و القلعه را به منظور ارائه کمک‌های بشردوستانه به ساکنان این مناطق را خواستار شد.

از سوی دیگر، گروه مسلح انصار الشریعه، با شلیک موشک‌های گراد، شهر بنغازی واقع در شرق لیبی را هدف خود قرار داد.

همچنین هواپیماهای جنگی لیبی پایگاه‌های وابسته به شبه‌نظامیان فجر لیبی را در مسیر فرودگاه طرابلس واقع در غرب کشور هدف قرار دادند.

نیروهای ارتش لیبی به مقر دانشگاه "قاریونس" در بنغازی که اعضای انصار الشریعه در آن حضور داشتند، یورش بردند.

پارلمان لیبی دو گروه انصار الشریعه و نیروهای فجر لیبی را گروه‌های تروریستی خوانده و ارتش این کشور همواره سعی می‌کند تا به منظور جلوگیری از تسلط آنان بر دو شهر مهم لیبی یعنی بنغازی و طرابلس با آنان مقابله کند.

احمد مسماری، سخنگوی نظامی ارتش لیبی اعلام کرد که ارتش این کشور که از سوی مردم بنغازی حمایت می‌شود تاکنون کنترل بخش وسیعی از سطح شهر را به دست گرفته است.

احمد مسماری اظهار کرد: نیروهای داعش به سمت منطقه "کویخه" واقع در مرکز بنغازی پیشروی کرده‌اند.

وی تاکید کرد: جوانان بنغازی همواره ارتش کشور را در جنگ علیه گروه‌های تروریستی حمایت می‌کنند.

سخنگوی ارتش لیبی افزود: ارتش لیبی نیروهای مسلح را از برخی مناطق بنغازی به عقب رانده و از حملات شبه‌نظامیان که غیرنظامیان را هدف خود قرار داده‌اند، جلوگیری کرده است.

وی تصریح کرد که گروه‌های تندرو متوجه شدند که با در پیش گرفتن جنگ کثیف شکست‌شان حتمی است.

سخنگوی ارتش لیبی افزود: طی این عملیات‌ شبه‌نظامیان منزل خلیفه حفتر در بنغازی را هدف خود قرار دادند که در این حمله هیچ‌کس آسیبی ندید چراکه منزل وی خالی از سکنه بود.

یک مقام نظامی اعلام کرد که یک فرد ناشناس کیفی حاوی مواد منفجره به منزل خلیفه حفتر در منطقه زیتون در بنغازی پرتاب کرد که این انفجار به زخمی شدن یک زن و کودکش که در آن نزدیکی بودند، منجر شد. همچنین منزل خلیفه حفتر خسارت مالی کمی برداشت.

این مقام نظامی افزود، این اولین بار نیست که منزل خلیفه حفتر مورد حمله قرار می‌گیرد، اما از آغاز عملیات کرامت خانه وی خالی از سکنه شده است.

در جریان درگیری‌ها میان نیروهای خلیفه حفتر و شبه‌نظامیان که از چهارشنبه آغاز شده تاکنون دست‌کم 69 تن کشته شده‌اند.

انتهای پیام

کد N547381

وبگردی