آفتاب
تحلیلگر روزنامه حریت در گفتگو با مهر:

روابط تجاری و دیپلماتیک دولت اردوغان با تل آویو مانند قبل است/ترکیه به دنبال روی کارآمدن دولت سنی در دمشق

روابط تجاری و دیپلماتیک دولت اردوغان با تل آویو مانند قبل است/ترکیه به دنبال روی کارآمدن دولت سنی در دمشق

"سمیح ایدیز" تحلیلگر روزنامه حریت ترکیه علت پافشاری دولت ترکیه بر ساقط کردن دولت بشار اسد را روی کارآوردن یک دولت سنی در دمشق خواند.

به گزارش خبرنگار مهر، در هفته های اخیر و با شدت گرفتن بحران کوبانی مسئله چگونگی واکنش دولت ترکیه در قبال این بحران به یکی از مهمترین مباحث مجامع بین المللی تبدیل شده است. خودداری ترکیه از اتخاذ سیاستی که به توقف بحران انسانی در کوبانی منجر شود به طور گسترده ای در محافل سیاسی و رسانه ای مورد بحث بوده است. جلوگیری از ورود هزاران آواره کرد به خاک ترکیه در کنار ممانعت از ورود کردهای این کشور به کوبانی برای مقابله با داعش از جمله اقدامات بحث برانگیز آنکارا در قبال این بحران بوده است. حتی در روزهای اخیر که برخی مقامات و رسانه های امریکایی از موافقت ترکیه برای در اختیار قرار دادن پایگاه اینجرلیک به ائتلاف ضد داعش خبر داده بودند اخبار و گزارشهایی در رد این موضوع از سوی ترکها منتشر شد تا خیلی زود تحلیلهای مربوط به احتمال تغییر رفتار آنکارا رنگ ببازد.

"سمیح ایدیز" کارشناس و ستون نویس روزنامه حریت ترکیه در خصوص سیاست ضد و نقیض آنکار در قبال داعش به خبرنگار مهر گفت: بطور کلی باید گفت که سیاستهای  آنکارا در قبال سوریه بسیار ضد و نقیض است و همچنان مبتنی بر ساقط کردن بشار است تا اینکه بتواند در این کشور یک دولت سنی روی کار آید.

وی در ادامه گفت: به هر حال از زمانی که دولت اردوغان برای اولین بار این سیاست را اتخاذ کرد اوضاع و احوال در سوریه بطور بنیادین تغییر کرده است و زمینه برای رشد گروه های افراطی که جهان آنها را یک تهدید محسوب می کند فراهم شده است. اما دیدگاه های اردوغان تغییری نکرده است و وی همچنان خواستار رشد و قدرت گرفتن اخوان المسلمین در منطقه است. این حقیقت را می توان در رویکرد وی در قبال تحولات مصر دید.

تحلیلگر ترک در ادامه با اشاره به انتشار برخی گزارش ها مبنی بر حمایت های رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه از داعش و گروه های تروریستی در منطقه تصریح کرد:  وی تلاش دارد توجهات جامعه جهانی را از داعش منحرف کرده و به بشار اسد معطوف کند. اردوغان بر این نکته پافشاری می کند که با حذف بشار است داعش هم بطور خود به خودی از بین خواهد رفت. این نوع دیدگاه بسیار غیرواقع بینانه است.

وی در ادامه تصریح کرد: در خصوص گزارش هایی که حکایت از حمایت دولت ترکیه از داعش دارد، آنکارا این اتهامات را رد می کند در حالیکه مخالفان دولت مدعی هستند که دولت ترکیه حداقل چشم خود را به فعالیت های داعش در ترکیه بسته است.

همچنین ایدیز درباره روابط دولت ترکیه و تل آویوو و ادامه روابط دو کشور گفت: در خصوص اسرائیل هم باید بگوییم باوجود اینکه روابط دیپلماتیک (سطح آن خیلی کاهش یافته) برقرار شده و روابط تجاری در جریان است هنوز رابطه اردوغان با اسرائیل خوب نیست.

----------------

گفتگو از پیمان یزدانی

کد N547146

وبگردی