آفتاب

درآمد 4 میلیون دلاری ژاپن از هر فیفادی/ انتخابی جام جهانی 2018 در دو گروه 6 تیمی

درآمد 4 میلیون دلاری ژاپن از هر فیفادی/ انتخابی جام جهانی 2018 در دو گروه 6 تیمی

عضو کمیته برگزاری مسابقات AFC با بیان اینکه کنفدراسیون فوتبال آسیا از ادغام مراحل مقدماتی جام ملت‌های آسیا و انتخابی جام جهانی، سه هدف داشته است، گفت: AFC خواهان حضور تعداد بیشتر کشورها در جام ملت‌ها و درعین لطمه نزدن به منابع درآمدی تیم‌های ملی از فیفادی‌هاست.

شاهین رحمانی در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان اینکه کنفدراسیون فوتبال آسیا AFC از تغییر نحوه ورود تیم‌های ملی آسیایی به مرحله نهایی جام ملت‌ها و جام جهانی سه هدف را دنبال می‌کند، اظهار کرد: طبیعتا روسای جدید در هر دوره مدیریت کنفدراسیون‌ها از جمله AFC بر اساس سیاست‌هایشان به دنبال تغییراتی خواهند بود که در آسیا هم دیدگاه‌های جدید در حال اعمال است.

** روزهای فیفادی به 10 روز در سال کاهش می‌یابد

وی درباره ادغام مراحل مقدماتی بازی‌های جام ملت‌های آسیا و انتخابی جام‌های جهانی، تصریح کرد: 24 تیمی شدن جام ملت‌های آسیا از سال 2019 یکی از علت‌هاست و مدیریت جدید AFC می‌خواهد این رقابت‌ها بازتر از گذشته و با حضور تعداد بیشتری از کشورها در سطح آسیا برگزار شود. همچنین تعداد روزهای فیفا دی که تاکنون حدود 15 روز در سال بود، کاهش می‌یابد و از سال‌های آینده روزهای فیفادی حدود 10 روز خواهد بود که تیم‌های ملی می‌توانند در آن روزها بازی‌های تدارکاتی‌شان را برگزار کنند که این محدودیت، برگزاری دو دوره مسابقات مقدماتی برای انتخابی جام جهانی و جام ملت‌ها در آسیا را سخت‌تر از گذشته می‌کرد که این هم می‌تواند دومین علت باشد.

** ژاپن از هر فیفادی حدود 4 میلیون دلار درآمد کسب می‌کند

این عضو کمیته برگزاری مسابقات AFC با بیان اینکه در دنیا از فیفادی به عنوان روز کسب درآمد تلقی می‌شود و کنفدراسیون آسیا هم نمی‌خواهد کشورها را از این درآمد محروم کند به ایسنا گفت: ژاپنی‌ها در آمار رسمی که برای یکسال گذشته اعلام کردند به صورت میانگین از هر فیفادی حدود 4 میلیون دلار درآمد داشتند و درآمد حداقلی آنها از هر فیفای دی بین 2 تا 4 میلیون دلار است. اساسا روزهای فیفادی یکی از منابع درآمدزایی فدراسیون‌هاست؛ آنها از طریق بلیت‌فروشی، پخش تلویزیونی و... بازی‌هایشان درآمد کسب می‌کنند و AFC هم نمی‌خواهد این فرصت را از فدراسیون‌ها بگیرد و آنها بتوانند بیش از پیش برای زمان‌های فیفادی برنامه‌ریزی کنند. اینکه ایران چه نگاهی به تاریخ‌های فیفادی دارد و یا برگزاری اردوها و بازی‌های تدارکاتی شاید درآمدزایی برای ما نداشته باشد، بحث دیگری است.

** دو گروه 6 تیمی برای انتخابی جام جهانی 2018 تشکیل می‌شود

رحمانی تصریح کرد: پیش از این دو دوره مرحله مقدماتی برای بازی‌های جام ملت‌های آسیا و دو دوره مقدماتی برای انتخابی جام جهانی برگزار می‌شد که الان برای هر دو مسابقات یک مرحله مقدماتی مشترک وجود دارد؛ بدین صورت که پس از یک دور مسابقات مقدماتی، 12 تیمی که به مرحله بعدی راه پیدا می‌کنند علاوه بر راهیابی به جام ملت‌های آسیا 2019، در قالب دو گروه 6 تیمی برای راهیابی به جام جهانی 2018 هم با هم رقابت می‌کنند. 12 تیم دیگر جام ملت‌ها هم از همان پروسه مرحله مقدماتی که برگزار شد انتخاب می‌شوند.

انتهای پیام

کد N547065

وبگردی