آفتاب

چالشی به نام "بازگشت تروریسم" برای انگلیس

چالشی به نام "بازگشت تروریسم" برای انگلیس

انگلیس موضعی سرسختانه در قبال شهروندانی که از درگیری‌های عراق و سوریه بازمی‌گردند در پیش گرفته است اما گروه‌های ضد افراط‌گری و کارشناسان در این کشور می‌گویند اگر به این افراد کمک شود، می‌توان از تجارب آنها استفاده کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری فرانسه، برآورد شده که 500 تبعه‌ انگلیس برای فعالیت‌های تروریستی به کشورهای خارجی رفته‌اند و بسیاری از آنها به گروه داعش پیوسته‌اند. برخی منابع دولتی در انگلیس نیز می‌گویند که نیمی از این افراد به این کشور بازگشته‌اند.

اکنون دولت‌های غربی بویژه انگلیس با این مساله که چه کاری با این افراد انجام دهند، دست به گریبانند اما انگلیس که پیش از این، هدف چند حمله افراط‌گران قرار گرفته و از بازگشت خشونت‌های افراط‌گرانه به این کشور نگران است، صراحتا پاسخ خود را اعلام کرده است. مایکل فالون وزیر دفاع انگلیس در این باره گفته است: گروه داعش و افراد آن به دلیل جرایمی که انجام داده‌اند گناهکار هستند و ارجاع دادن آنها به دادگاه‌ کاری است که ما انجام خواهیم داد.

به گفته مقامات انگلیس، آنها هر هفته حدود 50 نفر را به برنامه‌های افراط‌ زدایی ارجاع می‌دهند و طی این برنامه‌ها، سلامت روان این افراد مورد ارزیابی قرار گرفته و ممکن است به آنها در زمینه مسائل مربوط به مسکن، اشتغال و تحصیل کمک شود. با این حال چنین کمک‌هایی تنها به کسانی انجام خواهد شد که هنوز انگلیس را برای افراطی گری ترک نکرده‌اند.

سازمان‌های امنیتی انگلیس در تجربه جنگ در افغانستان شاهد بودند که تعدادی از افراط‌گران غربی به کابل رفته و برخی از آنها به منظور انجام حملات مرگبار به انگلیس بازگشته‌اند.

بسیاری از کارشناسان در انگلیس می‌گویند این برنامه‌ها باید در دسترس شبه‌نظامیان بازگشته به انگلیس نیز قرار گیرد تا این افراد جلوی افتادن دیگران به راهی که رفته‌اند را بگیرند.

دولت انگلیس اقدامات بازدارنده شامل تجسس درخصوص پروازها به مقصد استانبول و از مبدا استانبول به انگلیس که یکی از مسیرهای کلیدی ترانزیت افراط‌گران برای پیوستن به داعش است و همچنین توقیف گذرنامه افراد مظنون به افراطی‌گری پیش از ترک انگلیس را در دستور کار قرار داده است.

دیوید کامرون نخست‌وزیر انگلیس و وزیر کشور دولت وی عنوان کرده‌اند که از افراط‌گرانی که به داعش خواهند پیوست، شهروندی انگلیس سلب خواهد شد هرچند که کنوانسیون بین‌المللی حقوق بشر عنوان کرده که گرفتن تابعیت از یک شخص ممنوع است.

از حدود 250 افراط‌گری که به انگلیس بازگشته‌اند بیش از 50 نفر بازداشت شده و علیه 16 تن از آنها طرح اتهام شده است. این سوال وجود دارد که برای افراد باقیمانده چه اتفاقی افتاده است.

پلیس اسکاتلندیارد انگلیس اعلام کرده که افزایش چشمگیر بازداشت افراط‌گران مربوط به اقدامات بازدارنده و مساله سوریه است. اگرچه برخی از این افراط‌گران تهدید تلقی می‌شوند اما بسیاری از آنها با دیدن واقعیت جنگ در سوریه سرخورده شده‌اند.

بنا بر گزارش مطبوعات انگلیس، پنج بریتانیایی، سه فرانسوی، دو آلمانی و دو بلژیکی گفته‌اند که در سوریه مجبور به درگیر شدن با دیگر گروه‌های شورشی به جای مبارزه با دولت سوریه شده‌اند و اکنون خواهان بازگشت به کشورشان هستند. "این افراد در حال حاضر اسیر گروه داعش هستند."

به گفته محققان مرکز بین‌المللی مطالعه افراطی‌گری در کالج کینگ لندن مجموعا بین 30 تا 50 انگلیسی تندرو در سوریه و عراق خواهان بازگشت هستند اما از زندانی شدن نگران هستند.

انتهای پیام

کد N547001

وبگردی