آفتاب
رئیس قوه قضاییه:

در دستگاه قضایی با همه مراجعان باید محترمانه و بی‌طرفانه رفتار شود

در دستگاه قضایی با همه مراجعان باید محترمانه و بی‌طرفانه رفتار شود

كسانی كه در دستگاه قضا فعالیت می‌كنند اگر بدانند كه مسئولان قوه قضاییه به دشواری محیط كاری آنان توجه دارند و برای سلامت خود و خانواده‌هایشان ارزش قائلند، بدون تردید به كارشان دلگرم‌تر می‌شوند و با انگیزه و نشاط بیشتری به مردم خدمت می‌كنند.

رئیس قوه قضاییه سرمنشأ مشكلات در دستگاه قضایی را «كمبود نیروی انسانی كارآمد» دانست و گفت: بخشی از پرورش نیروی انسانی كارآمد در قوه قضاییه از طریق توجه به اخلاق حرفه‌ای و بهداشت روان كاركنان امكان پذیر است.

به گزارش ایلنا، آیت الله صادق آملی لاریجانی در دیدار با اعضای شورای سیاستگذاری و برنامه‌ریزی سلامت قوه قضاییه و نمایندگان استانی مركز سیاستگذاری و برنامه‌ریزی سلامت دستگاه قضایی، افزود: پیش از تصدی ریاست قوه قضاییه در بررسی‌هایی كه به منظور ارزیابی مشكلات دستگاه قضایی و یافتن كاستی‌ها آغاز كردم، متوجه شدم كه بخش بزرگی از مشكلات قوه قضاییه از جمله اطاله دادرسی و اتقان آرا ناشی از كمبود نیروی انسانی كارآمد و مجرب است و در این میان آنچه بیش از همه مغفول مانده نقش و جایگاه اخلاق حرفه‌‌ای و بهداشت روان در كارآمد سازی نیروی انسانی است.


رئیس دستگاه قضا با بیان اینكه دستور تشكیل مركز سیاستگذاری و برنامه‌ریزی سلامت قوه قضاییه بر اساس چنین نگاهی صادر شده است اظهار كرد: توجه به سلامت جسم و روان كاركنان و قضات و همچنین خانواده‌های آنان از دو جهت بر عملكرد دستگاه قضایی تأثیرگذار است.


آیت الله آملی لاریجانی در تبیین منظر نخست تأكید كرد: قضات و كاركنان دستگاه قضا باید با آرامش خاطر و استقرار روان به فعالیت بپردازند زیرا دردهای جسمی، دغدغه‌های روحی و حتی نگرانی‌های آن درباره سلامت اعضای خانواده، می‌تواند در عملكرد شاغلان در دستگاه قضایی و به ویژه قضات تأثیر منفی برجا بگذارد كه این موضوع در روایات نیز مورد توجه قرار گرفته است.


رئیس قوه قضاییه در تشریح دومین تأثیر توجه به سلامت كاركنان و قضات گفت: كسانی كه در دستگاه قضا فعالیت می‌كنند اگر بدانند كه مسئولان قوه قضاییه به دشواری محیط كاری آنان توجه دارند و برای سلامت خود و خانواده‌هایشان ارزش قائلند، بدون تردید به كارشان دلگرم‌تر می‌شوند و با انگیزه و نشاط بیشتری به مردم خدمت می‌كنند.


آیت الله آملی لاریجانی یكی از آسیب‌های مطرح در دستگاه قضایی را در نحوه برخی برخورد‌ها با مراجعان دانست و افزود: در دستگاه قضایی با همه مراجعان باید محترمانه و بی‌طرفانه رفتار شود كه بخشی از نهادینه شدن این رویكرد به اخلاق حرفه‌ای باز می‌گردد اما بخش دیگری از تكریم ارباب رجوع از طریق كاهش فشار روانی و ایجاد آرامش خاطر برای كاركنان و قضات محقق می‌شود.


رئیس دستگاه قضا خطاب به اعضای شورای سیاستگذاری و برنامه‌ریزی سلامت، همچنین نمایندگان استانی مركز سلامت قوه قضاییه تأكید كرد كه در مسیرفعالیت‌های خود و پیشبرد امورتردید نكنند و با تأكید بر اینكه مشكلات مربوط به ساختار و تشكیلات این مركز در آینده‌ای نزدیك حل خواهد شد، گفت: رؤسای كل دادگستری استانها لازم است با سركار خانم دكتر وحید دستجردی، رئیس مركز شورای سیاستگذاری و برنامه‌ریزی سلامت قوه قضاییه همكاریهای گسترده‌تری داشته باشند.


آیت الله آملی لاریجانی از دست‌اندركاران مركز سلامت قوه قضاییه در شورای سیاستگذاری و برنامه‌ریزی و همچنین نمایندگی‌های استانی خواست تا كار خود را، كاری «الهی و عبادی» بدانند و اظهار كرد: كار عبادی در نماز و روزه منحصر نمی‌شود بلكه هر خدمتی به مردم كه با انگیزه الهی صورت گیرد، از مصادیق عبادت به شمار می‌رود.


رئیس قوه قضاییه در ادامه با قرائت آیه 9 سوره منافقون كه می‌فرماید: «یا ایهاءالذین آمنوا لا تلهكم اموالكم ولا اولادكم عن ذكر الله و من یفعل ذلك فاولئك هم الخاسرون»، مضمون این آیه را «تكان دهنده» توصیف كرد و گفت: البته اگر به خطابات قرآنی توجه شود، بیشتر آیه‌های قرآن تكان دهنده هستند و از جمله این آیه كه می‌فرماید اموال و اولادتان شما را از یاد خدا باز ندارد كه در این صورت زیانكار خواهید شد.


آیت الله آملی لاریجانی سپس آیه دهم این سوره كوتاه از قرآن را تلاوت كرد كه خداوند در آن فرموده است: «وانفقوا من ما رزقناكم من قبل ان یأتی احدكم الموت فیقول رب لو لا اخرتنی الی اجل قریب فأصدق و اكن من الصالحین» و اظهار كرد: عبارت «انفقوا من ما رزقناكم» نشان می‌دهد كه انفاق چقدر تأثیردارد و ما در هنگام موت چقدر حسرت می‌خوریم كه چرا از آنچه در اختیار داشتیم، انفاق نكردیم. همچنین باید توجه كرد كه گرچه عبارت «فأصدق و اكن من الصالحین» از زبان یك انسان بیان شده است، قرار گرفتن آن در این بخش از آیه نشان می‌دهد صدقه‌ای كه از روی قصد قربت داده شود باعث ملحق شدن انسان به صالحین می‌شود.


رئیس دستگاه قضا در ادامه نكته‌ای تفسیری را درباره معنی كلمه «رزق» تبیین كرد و گفت: دایره معنایی رزق و مصادیق آن منحصر به امور مادی نیست و اگر به این نكته توجه شود باب جدیدی در فهم این دسته از آیات باز می‌شود. هر چه خدا می‌دهد رزق به شمار می‌رود و بر این اساس پزشكی كه با دانش خود، بیماران را درمان می‌كند، اگر انگیزه الهی داشته باشد انفاق كرده است.


آیت الله آملی لاریجانی افزود: یكی از مصادیق صدقه كه در عبارت «فاصدق» مورد تأكید قرار گرفته، زكات است و از سوی دیگر روایات ما زكات را منحصر به امور مادی ندانسته است چنانكه فرموده‌اند «زكاه‌العلم نشره: زكات دانش، نشر آن است» بنابراین صدقه نیز در امور مادی خلاصه نمی‌شود.


رئیس دستگاه قضا آیه شریفه «و لا تحسبن الذین قتلوا فی سبیل‌الله امواتا بل احیاء عند ربهم یرزقون» را شاهدی دیگر بر اینكه منظور از رزق در كاربرد قرآنی منحصر به مادیات نیست دانست و گفت: در اینجا باید رزق را به گونه‌ای معنا كرد كه با عبارت «عند ربهم» تناسب داشته باشد بنابراین بی‌شك منظور از آن رزق‌های مادی شامل خوردنی‌ها و غیره نیست.


آیت الله آملی لاریجانی با تأكید بر اینكه باید كارهایمان رنگ خدایی داشته باشد اظهار كرد: باید در همه مراحل كارمان به حق تعالی توجه داشته باشیم كه در این صورت درون انسان متحول شده و حب خدا جایگزین آن می‌شود.


در ابتدای این دیدار دكتر مرضیه وحید دستجردی رئیس مركز سیاستگذاری و برنامه‌ریزی سلامت قوه قضاییه گزارشی از فعالیتهای این مركز تازه تأسیس را ارائه كرد. وی با اعلام انتصاب نماینده استانی این مركز در 20 استان كشور، اظهار امیدواری كرد در آینده‌ای نه چندان دور برای همه كاركنان دستگاه قضایی پرونده‌های الكترونیك پزشكی تشكیل شود.


وحید دستجردی غربالگری بیماریها و معاینات ادواری و ارائه آموزش حین خدمت را از برنامه‌های در دست اقدام این مركز اعلام كرد كه با هدف بیماریابی و پیشگیری از بیماریها صورت می‌گیرد.


وی همچنین با توجه به قدیمی و فرسوده بودن بیمارستان دادگستری اظهار امیدواری كرد كه عملیات ساخت بیمارستان فوق ‌تخصصی قوه قضاییه بزودی آغاز شود.


رئیس مركز سیاستگذاری و برنامه‌ریزی سلامت قوه قضاییه گزارشی از عملكرد كلینیك فوق تخصصی دندانپزشكی قوه قضاییه كه چندی پیش به بهره‌برداری رسید را نیز ارائه كرد و در ادامه همچنین تعدادی از اعضای شورای سیاستگذاری و نمایندگان استانی این مركز مشكلات و پیشنهادهای خود را مطرح كردند.

کد N546871

وبگردی