آفتاب

دیلی بیست: همکاری با ایران و بشار اسد تنها راه مقابله با داعش است

دیلی بیست: همکاری با ایران و بشار اسد تنها راه مقابله با داعش است

یک نشریه آمریکایی در گزارشی تحلیلی نوشت: تنها راه پیش روی آمریکا برای موفقیت در تلاش‌هایش علیه داعش همکاری با ایران و رییس‌جمهور سوریه است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، نشریه دیلی بیست در این باره نوشت: آمریکا که برای مقابله با داعش یک ائتلاف بین المللی راه انداخته است، برای موفقیت در این زمینه راهی جز همکاری با ایران و بشار اسد، رییس‌جمهور سوریه ندارد. اگر چه این راه پرخطر و دشوار است اما راه‌حل جایگزین واقعی برای آن وجود ندارد.

در واقع دو دلیل اصلی برای این واقعیت وجود دارد: اول این که نیروی هوایی به تنهایی موجب توقف داعش نمی‌شود حتی کسانی که در حال حاضر خواهان ادامه حملات هوایی آمریکا هستند می‌دانند که این راه حل نیست. دومین دلیل این است که نه عراق و نه نیروهای مخالف سوری که تحت حمایت آمریکا قرار دارند نمی‌توانند نیروهای زمینی مناسب به میدان بفرستند و برای فهم این مساله کافی است به حضور آن‌ها تا به امروز نگاه کنیم.

کاخ سفید تاکنون به صورت علنی درباره‌ی تاثیرات محدودی که حملات هوایی‌اش در مقابله با داعش داشته گفت‌وگو نکرده است چون این اقدامات تنها کاری است که وی و هم‌پیمانانش بر سر آن توافق کرده‌اند اما آن‌ها به درستی می‌دانند که موشک‌ها، بمب‌ها و هواپیماهای‌شان تنها توانسته موفقیت‌های بسیارمحدودی حاصل کند.

دیلی بیست هم‌چنین با اشاره به جدید بودن دولت عراق و توانایی ناکافی آن‌ها برای مقابله با نیروهای داعش یادآور شد: ایران و بشار اسد تنها کسانی هستند که می‌توانند نیروهای زمینی مناسب را برای این کار بفرستند و این کار را خواهند کرد. ترکیه که دیگر هم‌پیمان احتمالی به شمار می‌آید نیز نشان داده است که ترجیح می‌دهد با جمعیت کرد خود مقابله کند تا این که در برابر داعش بایستند. سوریه در حال حاضر بیش از 100 هزار نیرو و حدود 300 جت در اختیار دارد که اگر شمار واقعی نیروهایش را نیم این در نظر بگیریم، باز هم سوریه بهترین گزینه در میان کشورهای عرب همسایه است. هم‌چنین نیروهای ایران حتی نیرومند‌تر هستند.

در ادامه این گزارش آمده است: مقامات سیاسی ایران، شامل اصلاح‌طلبان و تندروها، نیروهای داعش را تهدیدی علیه دولت‌های تهران، دمشق و بغداد تلقی می‌کنند. آن‌ها نیروی نظامی کافی و دلیل مناسب برای این که به یک هم‌پیمان موثر تبدیل شوند را دارند. بنابراین اگر توافقی در این میان صورت گیرد نیروهای زمینی تهران باید در بغداد و جنوب عراق محدود شوند چون حضور این نیروها در شمال عراق می‌توانند سنی‌های این کشور را که هم اکنون تحت حمایت آمریکا هستند خشمگین کند.

این نشریه در پایان نوشت: همه می‌دانند که در صورت همکاری ایران و سوریه این دو کشور قدرتمندتر از پیش خواهند شد که می‌تواند برای بسیاری نگران کننده باشد. اما آن‌ها همپیمانان بالقوه‌ای هستند که به دلیل وجود منافع مشترک در مقابله با داعش باید به آن‌ها مراجعه کرد.

انتهای پیام

کد N546562

وبگردی