آفتاب
معاون وزیر اقتصاد و صنایع جمهوری آذربایجان:

تهران می‌تواند بزرگ‌ترین شریک تجاری باکو باشد

تهران می‌تواند بزرگ‌ترین شریک تجاری باکو باشد

معاون وزیر اقتصاد و صنایع جمهوری آذربایجان در نشست خبری با هیات روزنامه‌نگاران ایرانی، گفت: ایران می‌تواند در آینده‌ای نزدیک به بزرگ‌ترین شریک تجاری جمهوری آذربایجان تبدیل شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ساحل بابایف، معاون وزیر اقتصاد و صنایع جمهوری آذربایجان گفت: هم‌اکنون روابط تجاری بین دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان همانند مناسبات سیاسی در حال توسعه است.

او به علاقمندی مسوولان و نیز بخش‌های خصوصی دو کشور برای توسعه این روابط اشاره کرد و متذکر شد: 103 سند تاکنون در بین دو کشور به امضاء رسیده که 30 مورد و نزدیک به 30 درصد آن دارای ماهیت اقتصادی بوده که مهم‌ترین و ضروری‌ترین اسناد در این زمینه است.

معاون وزیر اقتصاد و صنایع جمهوری آذربایجان تشویق سرمایه‌گذاری، رفع مالیات دو جانبه، همکاری در زمینه گمرکی و تجاری و... را از محورهای این اسناد و همکاری‌ها عنوان کرد و ادامه داد: البته گسترش و کیفی کردن این همکاری‌ها در حال پیگیری است که با تحقق آن مهم‌ترین شریک تجاری این کشور ایران خواهد بود.

وی با اشاره به افزایش هفت درصدی روند تجاری دو کشور در سال جاری و در مقایسه با سال قبل، از تلاش‌های بخش دولتی و خصوصی دو طرف برای افزایش مبادلات تجاری خبر داد و یادآور شد: هم اکنون 441 سرمایه‌گذار ایرانی در زمینه غیرنفتی جمهوری آذربایجان سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

بابایف ارزش سرمایه‌گذاری شرکت‌های خصوصی ایران را در این بخش بالغ بر 100 میلیون دلار برآورد کرد و متذکر شد: در عین حال در زمینه نفت و گاز نیز شرکت ایرانی نیکو سرمایه گذاری بزرگی را صورت داده است.

او با بیان این که در 10 سال اخیر سرمایه‌گذاران بخش خصوصی ایرانی در این کشور بیش از 382 میلیارد دلار سرمایه گذاری کرده و فعال هستند، تصریح کرد: کار دولت تسهیل شرایط، ترغیب و تشویق است تا بخش خصوصی وارد این عرصه شود، هم اکنون در این زمینه توسعه مناسبات را از سوی دو کشور شاهد هستیم که می‌تواند آینده روشنی را رقم بزند.

بابایف با اشاره به برگزاری نشست‌های تخصصی بین دو طرف ایرانی و آذری در زمینه تسهیل شرایط برای بخش‌های خصوصی عنوان کرد: محور این نشست‌ها تسهیل ترددهای تجاری، افزایش کار گمرکات دو کشور، اتخاذ تصمیمات جدید و تشویقی، شناخت زمینه‌های سرمایه گذاری و... است.

وی تاثیر این اقدامات را بلند مدت دانست و با اشاره به تداوم مذاکرات اقتصادی دو طرف تاکید کرد: دائما در حال مذاکره هستیم که نشان دهنده اهمیت بحث توسعه اقتصادی در بین ایران و آذربایجان است و مطمئن هستیم نتیجه آن در آینده بسیار سودمند و تاثیرگذار خواهد بود.

انتهای پیام

کد N546414

وبگردی