آفتاب

میثم تمار را بشناسیم

میثم تمار را بشناسیم

رئیس حوزه علمیه ولی‌عصر(عج) شهرستان خرم‌دره گفت: شهادت در راه ولایت، سند افتخار میثم تمار است.

رئیس حوزه علمیه ولی‌عصر(عج) شهرستان خرم‌دره گفت: شهادت در راه ولایت، سند افتخار میثم تمار است.

حجت‌الاسلام علی امینی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه زنجان، با اشاره به سال‌روز شهادت میثم تمار، عنوان کرد: میثم تمار یکی از یاران گران‌قدر حضرت علی(ع) بود که با روحیه بالا و شهادت‌طلبی که داشت مدافعی بزرگ از حریم حق و خط ولایت محسوب می‌شد.

وی یادآور شد: میثم تمار فرزند یحیی و اهل سرزمین نهروان‏، منطقه‌ای میان عراق و ایران بود. بعضی او را ایرانی و از مردمان فارس دانسته‌اند. به او «ابوسالم‏» هم می‌گفتند. لقب «تمار» (خرما فروش) را هم از آن جهت‏ به ‏او می‌گفتند، که در کوفه خرما فروش بود.

وی با بیان اینکه آشنایی میثم تمار با حضرت علی(ع) برای او توفیقی بزرگ بود، تصریح کرد: میثم تمار یکی از بردگان آزاد شده به دست امیرالمومنین علی(ع) بود که پس از آشنایی با ایشان به شاگردی در مکتب علی(ع) مشغول شد و ایشان نیز با مشاهده استعداد روحی ‏و زمینه مناسب وی دانش و آگاهی‌های بسیاری را به او آموخت.

رئیس حوزه علمیه ولی‌عصر(عج) شهرستان خرم‌دره با اشاره به اینکه میثم یکی از مفسران قرآن بود، یادآور شد: میثم، علم تفسیر قرآن را نزد علی(ع) فرا گرفت و از معارفی که از ‏آن حضرت آموخته بود کتابی تدوین کرد که کتابش را پسرش از او روایت کرد. ‏به همین جهت، میثم یکی از مؤلفان شیعه به حساب می‌آید.

امینی با بیان اینکه نقل است که علی(ع) چگونگی کشته شدن میثم را پیش‌گویی کرده بود، افزود: ایشان به میثم فرمودند "تو را بعد از من دستگیر می‌کنند و به دار خواهند زد. در روز سوم از بینی و دهان تو خون روان خواهد شد و محاسنت را رنگین خواهد ساخت".

وی با تاکید بر اینکه میثم قبل از ورود امام حسین(ع) به عراق توسط عبیدالله بن زیاد دستگیر شد، تصریح کرد: میثم مطابق پیش‌بینی حضرت علی(ع) و به همان نحوی که خبر داده بود به دار آویخته شد و طبق برخی روایات به دهانش لگام زده شد و او اولین مسلمانی بود که به هنگام قتل بر دهانش لگام زده شد.

این کارشناس مسایل مذهبی با تاکید بر اینکه میثم یکی از این جانبازان راه دین و فداکاران مخلص راه ولایت و حق و عدالت ‏بود، اظهار کرد: او جان عزیز خویش را نیز بر سر حمایت از فضیلت‌هایی که در وجود علی(ع) و در خط ولایت آن حضرت بود، فدا کرد و علی‌رغم اینکه از نحوه مرگ خود نیز آگاه بود، هیچ‌گاه هراسی به دل راه نداد و همواره شهادت در راه ولایت را از افتخارات خود می‌دانست.

انتهای پیام

کد N546288

وبگردی