آفتاب

انتشار سندی از کمک تسلیحاتی خارطوم به شورشیان سودان جنوبی

انتشار سندی از کمک تسلیحاتی خارطوم به شورشیان سودان جنوبی

براساس اطلاعات منتشر شده ، دولت سودان قصد دارد تا حمایت‌های نظامی از شورشیان در سودان جنوبی را افزایش دهد؛ اقدامی که احتمالا جنگ داخلی در سودان جنوبی را طولانی کرده و این منطقه را با درگیری وسیع‌تری مواجه کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، براساس اطلاعات اعلام شده در صورت جلسه نشست عالی‌رتبه مقامات امنیتی و نظامی در خارطوم، سودان برای شورشیانی که با دولت سودان جنوبی مبارزه می‌کنند تانک و توپ فراهم کرده و با آنها تبادل اطلاعات خواهد کرد و یکی از کارشناسان ارشد آمریکا در امور سودان به این نتیجه رسیده که این موضوع حقیقت دارد.

سودان جنوبی که در سال 2011 میلادی پس از یک رای‌گیری صلح‌آمیز از سودان جدا شده، از دسامبر سال گذشته میلادی با درگیری داخلی میان حامیان دولت و ریک مچار، معاون پیشین رئیس‌جمهوری سودان جنوبی دست و پنجه نرم می‌کند. در این درگیری‌ها هزاران تن کشته و حدود 7/1 میلیون تن آواره شدند. مذاکرات صلح در جریان است اما درگیری‌ها همچنان ادامه دارد.

در این صورت جلسه افشا شده آمده است، مچار و دو تن از فرماندهان خواستار تسلیحات و آموزش‌های پیشرفته‌تر هستند.

ژنرال هاشم عبدالله محمد، رئیس ستاد مشترک ارتش سودان در این صورتجلسه گفت: پاسخ ما این بود که ما با این مسئله هیچ مخالفتی نداریم و آنچه را توافق کرده بودیم، فراهم کردیم.

وی همچنین درباره منطقه خودمختار «نیل بالا» در سودان جنوبی، جایی که بخش اعظم نفت این کشور در آنجا قرار دارد، صحبت کرده است.

مچار، رهبر شورشیان پیشتر این مسئله را که سودان به وی کمک می‌کند را رد کرده است.

وی اوت سال‌جاری میلادی در مصاحبه‌ای با خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: خارطوم یکی از میانجی‌گران است. خارطوم در این روند بی‌طرف است.

یکی از سخنگویان این شورشیان نیز هرگونه ارتباط با خارطوم را رد کرده و گفت: ما سلاح‌هایمان را از تصرف سلاح‌های سربازان و نیروهای دولت سودان جنوبی که با ما مبارزه می‌کنند، تامین می‌کنیم.

این در حالی است که تحلیلگران خارجی معتقدند که این صورتجلسه درباره این نشست خارطوم حقیقت دارد و نشان می‌دهد که سودان همچنان به نفت سودان جنوبی چشم طمع دارد.

اریک ریوز، یک کارشناس آمریکایی در امور سودان در دانشگاه اسمیت ماساچوست این صورتجلسه را دریافت و آن را در اینترنت منتشر کرده است.

وی افزود: هرگونه کمک نظامی سودان به شورشیان حامی مچار خشونت‌آمیز است و به شدت بحران بشری در سودان جنوبی را تشدید می‌کند.

امدادگران می‌گویند، سودان جنوبی با گرسنگی شدید مواجه است و احتمالاً سال آتی میلادی دچار قحطی می‌شود.

سودان

انتهای پیام

کد N546158

وبگردی