آفتاب
در مقاله‌ای در یک روزنامه بلژیکی؛

مفتی مصر: جهان اسلام و غرب در بوته آزمایش تندروی‌ها قرار دارند

مفتی مصر: جهان اسلام و غرب در بوته آزمایش تندروی‌ها قرار دارند

مفتی مصر در مقاله‌ای با عنوان "جهان اسلام و غرب در بوته آزمایش موج تندروی قرار دارند" تصریح کرد که مسئولیت بهبود روابط میان جهان اسلام و جهان غرب برعهده دو طرف و اساس روابط میان این دو طرف همزیستی است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، روزنامه "لالیبر" بلژیک که به زبان فرانسه منتشر می‌شود مقاله‌ شوقی علام، مفتی مصر با عنوان "جهان اسلام و غرب در بوته آزمایش موج تندروی قرار داند" را منتشر کرد که مفتی مصر در این مقاله عنوان داشت: توافق میان اسلام و جهان غرب امروز مساله‌ای حتمی برای مسلمانان شده است. به ویژه اینکه تاریخ این روند به قرن نوزدهم بازمی‌گردد که به جنبش اصلاح اسلامی در دانشگاه الازهر در قاهره شناخته شده است.

وی گفت: دارالافتاء مصر به عنوان موسسه عالی صدور فتواها در درگیری‌ مداوم با مسائل تطبیق اسلام بر جهان جدید است.

مفتی مصر به برخی مسائل در این زمینه از جمله در خصوص حقوق زنان و آزادی بیان اشاره کرد و گفت: ما اقدام به تقویت فضاهای مشترک میان اسلام، مسیحیت، یهودیت و دیگر ادیان کردیم و همچنین تاکید کردیم که حکم باید بر پایه عدالت و قانون صادر شود و به آزادی انسان در خصوص شریعت اسلامی پایبند بوده‌ایم و باید پیشرفت‌ بیشتری در این زمینه داشته باشیم.

وی با بیان اینکه کشتن غیرنظامیان بی‌گناه جنایتی علیه بشریت است، گفت: در حالی که باید اصول مشترک خود را تقویت کنیم باید واقعیت وجود اختلافات در ارزش‌هایمان را نیز بپذیریم. اسلام و غرب مسائل ارزشمندی دارند اما احترام به اختلافات اساس همزیستی است نه درگیری.

شوقی علام خاطرنشان کرد: اطمینان دارم که ما به اقدامات عملی جهت تبدیل این آرمان‌ها و آرزوها به روابط محترمانه و اعتماد متقابل نیاز داریم. برای اینکه در مرحله اول اسلام نقش معتدلی را در جهان امروز بازی کند باید به این مساله اعتراف کرد که علمای مسلمان که با نام اسلام سخن می‌گویند بیشتر مواقع تسلیم رسانه‌ها در شرق و غرب برای گمراه کردن افراد با تمرکز بر مساله تندروی در میان مسلمانان می‌شوند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر زمان آن فرا رسیده که علمای مسلمین اقدامی اتخاذ کنند و فعالیت‌های کارآمدتری داشته باشند و تمامی رسانه‌ها و نهادهای غیردولتی و تمامی دولت‌های جهان باید در ارتباط با علما دقت بیشتری داشته باشند و این مساله‌ای است که اسلام را میانه‌روتر و فراگیرتر نشان می‌دهد و در حال حاضر علمای مسلمین در سطح جهان با هدف ایجاد گفت‌وگو و بهبود روابط میان ادیان مختلف دست به اقدام می‌زنند.

مفتی مصر اظهار داشت: مساله دومی که ما به آن نیاز داریم گفت‌وگو در سطوح مختلف و آغاز صفحه جدید و بهبود روابط است. گفت‌وگوهای ما باید شامل تمامی زمینه‌ها از جمله علمی، فرهنگی، اقتصادی و آموزشی باشد.

وی افزود: مساله سوم این است که ما باید سیاست خارجه هماهنگی داشته باشیم و تلاشی هماهنگ میان طرف‌ها برای برخورد با مشکلات باید وجود داشته باشد و مسئولیت بهبود روابط میان جهان اسلام و غرب بر دوش دو طرف است.

انتهای پیام

کد N546052

وبگردی