آفتاب
با حضور امیر حاتمی؛

رادار جستجوگر آرايه فازی فعال سه بعدی "حافظ " رونمایی شد/ قابلیت ردگیری 100 هدف در فاصله 250 کیلومتری

رادار جستجوگر آرايه فازی فعال سه بعدی "حافظ " رونمایی شد/ قابلیت ردگیری 100 هدف در فاصله 250 کیلومتری

جدیدترین رادار جستجوگر آرایه فازی سه بعدی حافظ که قابلیت های زیادی همچون ردگیری 100 هدف در فاصله 250 کیلومتری را دارد امروز با حضور جانشین وزیر دفاع رونمایی شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، خط توليد 3 سامانه مهم راداري كه توسط متخصصين صنايع الكترونيك وزارت دفاع در صاشيراز طراحي و ساخته شده است امروز صبح با حضور امير سرتيپ حاتمي جانشين وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح و امير اسماعیلی فرمانده قرارگاه پدافند هوايي خاتم‌الانبياء(ص) افتتاح و به بهره‌برداري رسيد.                                   

در جريان افتتاح اين خطوط توليدي محصولات آن نيز رونمايي و به قرارگاه پدافند هوايي خاتم‌الانبياء تحويل شد.

در اين مراسم امير سرتيپ حاتمي جانشين وزير دفاع طي سخناني با اشاره به اينكه امروز دفاع هوشمند از اركان يك دفاع مؤثر و كارآمد به شمار مي‌رود گفت: صنايع الكترونيك وزارت دفاع در اين راستا و بمنظور تجهيز نيروهاي مسلح به تجهيزات روزآمد و هوشمند اقدام به طراحي و ساخت انواع تجهيزات الكترونيكي با فناوري‌هاي بالا کرده كه خطوط توليد سامانه‌هاي مهم راداري كه امروز به بهره‌برداري رسيده نمونه‌هايي از آن محسوب مي‌شود.

وي افزود: شركت صنايع الكترونيك شيراز وابسته به وزارت دفاع با توليد سامانه‌هاي راداري مختلف در حوزه كشف و شناسايي اهداف هوايي و رادارهاي سامانه سلاح پدافند هوايي نقش برجسته‌اي در پدافند هوايي كشور دارد.

جانشين وزير دفاع گفت: اين سامانه‌هاي راداري مي‌توانند اهداف هوايي از ارتفاع پست تا ارتفاع خيلي بالا و همچنين هواپيماهاي پنهان كار (استيلت)، هواپيماهاي جنگنده و موشك هاي كروز را كشف كنند.

امیر حاتمی با بيان اينكه رادارهاي توليد شده قابليت كار در هر شرايط جنگي و جنگ الكترونيك را دارند بیان کرد: شناسايي موشكهاي ARM (موشكهاي ضد راداري) از ديگر ويژگي‌هاي اين سامانه‌هاي راداري است.

وی افزود: در حوزه رادارهاي كشف و ردگير، سيستم سلاح سامانه‌هاي راداري پدافندي مختلفي نيز در دست اجرا است كه رادار حافظ به عنوان يكي از رادارهاي پيشرفته با موفقيت ساخته و در حال تحويل به  قرارگاه پدافند هوايي است.

جانشين وزير دفاع در تشريح رادار حافظ گفت: رادار حافظ يك رادار جستجوگر آرايه فازي فعال سه بعدي با برد متوسط جهت استفاده در سامانه پدافند هوايي مرصاد است. اين رادار قادر است انواع پرنده‌هاي مهاجم از جمله جنگنده‌ها و پرنده‌هاي بدون سرنشين و موشك هاي كروز را در ارتفاع پست و ارتفاع متوسط كشف کرده و موقعيت دقيق آنها را در سه بعد، برد و زاويه، سمت و زاويه ارتفاع در اختيار رادار كنترل آتش سيستم سلاح قرار دهد. رادار حافظ همچنين قادر است پرتو را در دو بعد سمت و ارتفاع به صورت الكترونيكي و در زمان بسيار كوتاه انجام داده، اهداف را از فاصله 250 كيلومتري آشكارسازي کرده و همزمان با جستجوي اهداف، تعداد 100 هدف را ردگيري کرده و اطلاعات موقعيت آنها را در هر چند ثانيه جهت سيستم سلاح به روز رساني کند.

امير حاتمي اضافه کرد: با توجه به حد تفكيك بالاي اين رادار در برد، زاويه و سرعت، اين رادار مي‌تواند در مقابل تهديدات گروهي به خوبي مقابله کند.

وی در ادامه گفت: اين رادار كاملاً تاكتيكي و داراي مداومت 24 ساعته بوده و در يك زمان بسيار كوتاه قابل گسترش و آماده انجام عمليات است و از تكنيك‌هاي پيشرفته و به روز ضد جنگ الكترونيك، برخوردار و قادر است در محيط‌ هاي حاوي اختلال و جنگ الكترونيك و همچنين در شرايط جوي و آب و هوايي مختلف نقش مؤثري را ايفا نمايد.

جانشين وزير دفاع در پايان با قدرداني از متخصصين افتخار آفرين شركت صنايع الكترونيك ايران بويژه صاشيراز كه با طراحي و ساخت اين سامانه‌هاي پيشرفته زمينه دفاع از حريم هوايي كشور را به نحو مطلوب افزايش داده‌اند تصريح كرد: وزارت دفاع  مصمم است با كار و مديريت جهادي در سالي كه به اين نام مزين است با اجراي تدابير خاص مقام معظم فرماندهي كل قوا در حوزه رادار، نيازهاي نيروهاي مسلح را در اين حوزه به نحو شايسته‌اي تأمين كند.

کد N546022

وبگردی