آفتاب

داوود اوغلو: رهبر پ.ک.ک تنها مخاطب در روند صلح نیست

داوود اوغلو: رهبر پ.ک.ک تنها مخاطب در روند صلح نیست

نخست وزیر ترکیه با اشاره به روند صلح با کردها گفت که این مسیر یک سویه نیست و مذاکرات با تمام طرف‌های مرتبط در دست انجام است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آنادولو، احمد داوود اوغلو، نخست وزیر ترکیه در جمع خبرنگاران گفت: ما به تلاش‌های خودمان در زمینه هماهنگی با تمام طرف‌ها و ایجاد اصلاحات در سطح اجتماعی ادامه می‌دهیم.

"روند صلح ترکیه" تلاشی است که از اوایل سال گذشته میلادی از سوی دولت آنکارا آغاز شد تا به چندین دهه درگیری میان حزب کارگران کردستان ترکیه (پ. ک. ک) با نیروهای امنیتی ترکیه پایان دهد؛ درگیری‌هایی که تاکنون بیش از 40 هزار کشته بر جای گذاشته است.

احمد داوود اوغلو بار دیگر تاکید کرد که موضع کابینه وی حل این مساله در کوتاه‌ترین زمان است.

وی گفت: این روندی است که با اراده خودمان آغاز شد و ما از هر روشی که شده به آن ادامه می‌دهیم. ما از موضع دیگران که می‌گویند روند را متوقف کنید یا ادامه دهید، تبعیت نمی‌کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا وضعیت "مذاکره کننده رسمی" به عبدالله اوجالان، رهبر محبوس پ ک ک داده شده است، گفت: این مذاکرات تنها یک مخاطب ندارد و یک سویه نیست و تمام طرف‌های مرتبط در آن مشارکت دارند. دولت هر دو هفته یکبار با شورای تازه تاسیس "شورای راه حل صلح" رایزنی می‌کند. تاسیس این شورا که ابتکار حزب حاکم عدالت و توسعه بود، تلاش‌ها را به سمت یک راه حل هدایت می‌کند.

نخست وزیر ترکیه در ادامه تاکید کرد که تظاهراتی خشونت آمیز اخیرا در کشورش با هدف تخریب ذهنیت مثبت ساکنان کردنشین جنوب شرقی ترکیه نسبت به روند صلح انجام شد.

انتهای پیام

کد N545852

وبگردی