آفتاب

ادامه درگیری‌های خشونت‌آمیز در هنگ‌کنگ با وجود تأیید مذاکرات

ادامه درگیری‌های خشونت‌آمیز در هنگ‌کنگ با وجود تأیید مذاکرات

درگیری‌های خشونت‌آمیز بار دیگر اوایل صبح امروز (یکشنبه) در مرکز اعتراضات هنگ‌کنگ در گرفت و فعالان حامی دموکراسی با وجود تایید مذاکرات میان رهبران معترضان و مقامات دولت، بار دیگر با پلیس ضدشورش درگیر شدند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، پلیس ضد شورش در منطقه «مونگ کوک» به معترضان حمله کرده و تعدادی از آنها با برانکار به بیمارستان منتقل شده و برخی دیگر به خاطر جراحت‌هایی در ناحیه سر، شکستگی و کبودی تحت درمان قرار گرفتند.

پلیس هنگ‌کنگ امروز در بیانیه‌ای گفت، از آنجایی که معترضان به صف‌های مأموران پلیس نزدیک شدند، مأموران پلیس متوسل به «حداقل زور» شدند.

معترضان اوایل امروز دست به حمله تازه‌ای زدند. در بحبوحه فریادها، صدها مأمور پلیس حمله معترضان را که دیواری از چتر برافراشته بودند، آغاز کردند. در بحبوحه درگیری‌های خشونت‌آمیز اسپری فلفل نیز استفاده شد. پلیس سپس با سپرهای ضدشورش به جلو رفته و معترضان را وادار به عقب‌نشینی کرد.

معترضان شعار «پلیس سیاه، پلیس سیاه» سر دادند. ماشین‌های آتش‌نشانی با آب پرفشار نیز در محل درگیری‌ها مستقر بودند اما وارد عمل نشدند.

یکی از افسران ارشد پلیس که در محل درگیری حاضر بود، گفت، 400 الی 500 مأمور پلیس مستقر شده بودند تا معترضان را که حدود 20 متر از محل اصلی خود خارج شده بودند به عقب برانند.

در همین حال معاون رئیس اجرایی هنگ‌کنگ گفت: ما تصمیم گرفتیم تا مذاکرات میان رهبران معترضان و مقامات دولت را بعدازظهر سه‌شنبه برگزار کنیم. این مذاکرات بر اصلاحات قانون اساسی متمرکز است و هر دو طرف اجازه دارند تا پنج عضو به این نشست بیاورند.

درگیری‌ روزهای اخیر پس از آن صورت گرفته که لئونگ چان ‌یینگ، رئیس اجرایی هنگ کنگ پیشنهاد داد تا به منظور پایان دادن به این اعتراضات به زودی با رهبران دانشجویان معترض مذاکراتی برگذار کند.

معترضان خواهان دموکراسی کامل برای سرزمین هنگ‌کنگ هستند و به برنامه چین برای نحوه برگزاری انتخابات سال ۲۰۱۷ این سرزمین اعتراض دارند.

چین می‌خواهد تصمیم‌گیری در مورد تایید صلاحیت نامزدهای اولین انتخابات مستقل هنگ‌کنگ در سال ۲۰۱۷ و اینکه چه کسی در این انتخابات شرکت کند، همچنان بر عهده خود چین باشد.

بر این اساس، رای‌دهندگان تنها می‌توانند کاندیداهای مورد نظر خود را از فهرستی که قبلا تایید شده، انتخاب کنند.

هنگ‌کنگ شهری جزیره‌ای در چین است که تا سال ۱۹۹۷ مستعمره بریتانیا بود.

هنگ‌کنگ از دهه ۱۸۴۰ تحت حاکمیت بریتانیا بود اما در سال ۱۸۹۸، دولت‌های انگلیس و چین معاهده‌ای را امضا کردند که براساس آن، هنگ‌کنگ به صورت اجاره ۹۹ ساله در اختیار انگلیس قرار گرفت.

انگلیس در سال ۱۹۹۷، هنگ‌کنگ را با فرمول "یک کشور، دو نظام" به چین برگرداند. بر این اساس، مردم هنگ‌کنگ از آزادی بیان و حق اعتراض برخوردارند، حقوقی که مردم سرزمین اصلی چین از آن محرومند.

انگلیس و چین پیشتر در سال ۱۹۸۴ توافق کرده بودند که هنگ‌کنگ تا سال ۲۰۴۷، بجز در امور خارجی و دفاعی دارای سطح خودمختاری بالایی باشد.

اما چین در سال ۲۰۰۴ اعلام کرد که تغییراتی در قوانین انتخاباتی هنگ‌کنگ اعمال خواهد شد.

انتهای پیام

کد N545718

وبگردی