آفتاب

«فریدون» راه برادران رؤسای جمهور را می‌رود؟

«فریدون» راه برادران رؤسای جمهور را می‌رود؟

بسیاری از جریان‌های سیاسی به دنبال حضور برادر رئیس جمهور به عنوان نامزد انتخابات مجلس دهم هستند.

به گزارش ایسنا، نامه‌نیوز نوشت: هرچه به انتخابات مجلس دهم نزدیک تر می‌شویم، آرایش‌های سیاسی جریان‌های مختلف سیاسی برای ورود به این انتخابات مشخص می‌شود. اصول گرایان و اصلاح طلبان برای پیروزی در این انتخابات سعی می‌کنند از تمام توان خود استفاده کنند حتی دست دوستی خود را به سمت کسانی که سال‌ها با آنها مشکلات مبنایی داشتند دراز کنند تا از این طریق بتوانند راه خود را برای رسیدن به کرسی‌های سبز پارلمان هموار کنند.

یکی از راهبردهای این جریان‌های سیاسی برای فتح پارلمان دهم، دولت است. هر دو جریان سیاسی کشور به خوبی می‌دانند که دولت در انتخابات آینده نقش و جایگاه تاثیرگذاری دارد و سعی می‌کنند از هر طریق ممکن به دولت روحانی نزدیک شوند. این استراتژی برای استفاده از جایگاه دولت در نزد مردم بسیار پراهمیت و قابل توجه است.




اصلاح‌طلبان که دولت روحانی را متعلق به خود می‌دانند و اعتقاد دارند که لیست آنها در انتخابات مجلس دهم، لیستی ترکیبی از جریان‌های اصلاح طلب و جریان اعتدال است و آنها از امروز خود را متحد قطعی دولت در انتخابات مجلس می‌دانند. اصول گرایان نیز سعی می‌کنند تا زمان باقی مانده تا انتخابات مجلس دهم از ادبیات تند خود نسبت به دولت روحانی بکاهند و پیش از پیش به دولت نزدیک شوند تا بتوانند از پتانسیل‌های دولت استفاده کنند. سکوت معنادار چهره‌های سرشناس اصول گرا همچون حداد عادل در قبال دولت روحانی به خوبی خود بیانگر همین معناست.




برگ برنده اصلاح‌طلبان چه کسی است؟




در این میان برخی از گروه‌ها به ویژه جریان نزدیک به اصلاح طلبان به دنبال رو کردن یک برگ برنده برای انتخابات مجلس دهم هستند. برگ برنده‌ای که می‌تواند زمینه ساز پیروزی لیست این گروه سیاسی در مجلس دهم باشد. شنیده‌ها حاکی از آن است که برخی از جریان‌ها به دنبال رایزنی با « حسین فریدون» برادر رئیس جمهور برای حضور در انتخابات مجلس دهم هستند.




حضور مشاور ویژه روحانی در انتخابات مجلس که اتفاقا برادر او نیز هست می‌تواند برگ برنده یک جریان سیاسی برای انتخابات مجلس دهم باشد. حسین فریدون، طی یک سال گذشته نقش نزدیک ترین فرد به رئیس جمهور را بازی کرده است. از حضور در مذاکرات هسته‌ای به عنوان نماینده روحانی تا همراهی با رئیس جمهور در مجلس خبرگان، نشان از جایگاه ویژه حسین فریدون در نزد برادر رئیس جمهورش دارد. بسیاری بر این باورند که حضور محرم اسرار روحانی در مجلس می‌تواند گره گشایی بسیاری از اختلاف قوه مجریه و مققنه باشد.




حسین فریدون چه قبل و چه بعد از انقلاب همیشه همراه و یاور برادر روخانی خود بوده است. حسن روحانی در بخشی از کتاب خاطراتش در مورد برادرش می نویسد، «حسین فریدون پیش از انقلاب در مبارزه علیه رژیم پهلوی همواره پیشگام بوده و جزء فعالین این عرصه به شمار می رفته است؛ حسین آقا همچنین در زمان بازگشت حضرت امام به کشور در 12 بهمن 57، جزء تیم حفاظتی و امنیتی بوده است و مسئولیت برقراری نظم و مدیریت مراسم انتقال امام به از فرودگاه به بهشت زهرا را بر عهده داشته است.» فرمانداری کرج، سفارت ایران در مالزی و نمایندگی ایران در سازمان ملل از جمله فعالیت‌های برادر رئیس جمهور طی سال‌های اخیر بوده است.




حضور حسین فریدون در مجلس شورای اسلامی می‌تواند ادامه دهنده سنت حضور برادران، خواهران و نزدیکان یک رئیس‌جمهور در مجلس شورای اسلامی باشد. تمام رؤسای جمهور ایران به جز، بنی صدر و شهید رجایی یکی از نزدیکان خود را در مجلس شورای اسلامی یا شورای شهر دیده‌اند. تا مشخص شود محبوبیت یک برادر می‌تواند برادر، خواهر یا فرزند را راهی پارلمان کشور یا شهری کند.




برادران نماینده




سیدمحمد و سیدهادی خامنه‌ای دو برادر مقام معظم رهبری، از جمله این افراد هستند. این دو برادر که همراه با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در اولین دوره مجلس شورای اسلامی حضور داشتند، توانستند بعد از رسیدن آیت‌الله خامنه‌ای به مقام ریاست جمهوری، به عنوان برادر رئیس‌جمهور راهی پارلمان شوند. آیت‌الله محمد خامنه‌ای در دوره دوم، سیدهادی خامنه‌ای در دوره‌های دوم، سوم و ششم نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی بودند.




دختری که جای برادر‌ها و پسران را گرفت




در حالی که همه منتظر ورود پسران یا برادران آیت‌الله هاشمی به صحنه سیاسی کشور به ویژه حضور در پارلمان بودند، دومین دختر آیت‌الله وارد کارزار انتخابات شد و با رای گسترده مردم و بعد از علی اکبر ناطق نوری به عنوان نفر دوم از شهر تهران وارد پنجمین مجلس شورای اسلامی شد تا ایرانیان برای اولین بار شاهد حضور دختر یک رئیس‌جمهور در قوه مقننه باشند.




فائزه هاشمی بواسطه رابطه نسبی با آیت‌الله هاشمی و شعار‌های متفاوتش به ویژه در بخش زنان توانست به کرسی‌های قرمز آن روزهای مجلس شورای اسلامی برسد. فائزه هاشمی درباره فعالیتهایش در مجلس پنجم می‌گوید: "فعالیت‌های من در مجلس سه بعد داشت؛ مسائل روز جامعه، به خصوص مسائل سیاسی، مسائل مربوط به زنان و مسائل مربوط به ورزش". وی برای انتخابات مجلس ششم نیز وارد کارزار انتخابات شد اما این‌بار نتوانست نظر مثبت مردم را به خود جلب کند. حملات گسترده اصلاح طلبان به هاشمی رفسجانی تاثیر مستقیمی بر آرای فائزه هاشمی داشت . او روزی با محبوبیت پدر راهی مجلش شد و دگر روز به خاطر نامحبوب بودن پدر از رسیدن به مجلس بازماند.




یک برادر رئیس‌جمهور، دیگری نایب رئیس مجلس




طوفان اصلاحات و پیروزی سیدمحمد خاتمی بعد از فتح قوه مجریه به قوه مقننه رسید و چپ‌های ایران توانستند اکثریت مجلس را به خود اختصاص دهند. رای 20 میلیونی خاتمی باعث شد تا اصلاح طلبان از این سرمایه انسانی استفاده کنند و سنگر دیگری را نیز فتح کنند تا پروژه فتح سنگر به سنگرشان، رنگ واقعیت به خود بگیرد. محمدرضا خاتمی برادر مکلای سیدمحمد خاتمی، نیز از برای رسیدن به صندلی‌های مجلس وارد کارزار شد و توانست رای اول مردم تهران را به خود اختصاص دهد تا مشخص شود، محبوبیت یک رئیس‌جمهور چه تاثیری در رای یک نامزد انتخابات مجلس شورای اسلامی دارد.




بسیاری از جریان‌های اصلاح‌طلب به ویژه اعضای حزب مشارکت سعی کردند که محمدرضا خاتمی را به ریاست مجلس برسانند که حضور مهدی کروبی به عنوان نیروی شناخته‌شده‌تر و توصیه‌های رئیس دولت اصلاحات باعث شد تا خاتمی کوچک بر صندلی نایب رئیسی مجلس تکیه بزند.




یک پیروزی و دو شکست؛ حاصل خواهر محمود احمدی‌نژاد بودن!




احمدی‌نژاد که بسیاری او را رئیس‌جمهور سنت شکن ایران می‌دانند در ورود نزدیکانش به قدرت نیز سنت‌شکنی کرد تا مشخص شود او عجیب‌ترین رئیس‌جمهور ایران طی سال‌های گذشته بوده است. خواهر محمود احمدی‌نژاد یعنی پروین احمدی نژاد با استفاده از نام برادر رئیس‌جمهورش این‌بار به جای خیابان بهارستان راهی خیابان بهشت و شورای شهر تهران شد. او توانست به عنوان یکی از نمایندگان مردم تهران راهی شورای شهر شد.




پروین احمدی‌نژاد سعی کرد شانس خود برای رسیدن به پارلمان را هم تجربه کند اما اینبار با رای منفی مردم روبرو شد. او در رقابتی تنگاتنگ در شهر گرمسار با غلامرضا کاتب نتوانست نظر مثبت مردم را به خود جلب کند و از رسیدن به مجلس شورای اسلامی بازماند. بسیاری بر این عقیده هستند که رفتار برادر رئیس‌جمهور پروین احمدی‌نژاد طی سال‌های آخر ریاست جمهوری‌اش تأثیر بسزایی در این شکست داشته است. پروین احمدی‌نژاد در انتخابات دوره چهارم شورای شهر تهران نیز توانست آرای مردم را به خود اختصاص دهد تا از رسیدن به شورای تهران نیز باز بماند.




در کنار این افراد می‌شود از محمدرضا باهنر، برادر شهید باهنر (نخست‌وزیر دولت رجایی) نیز به عنوان فردی یاد کرد که توانسته است با استفاده از جایگاه برادر خود وارد مجلس شورای اسلامی شود. باهنر به جز مجلس‌های اول و ششم، در تمامی ادوار مختلف مجلس حضور داشته است.




بر اساس همین سنت شاید که حسین فریدون نیز بتواند در این مسیر گام بردارد.




انتهای پیام




کد N545662

وبگردی