آفتاب
گزارش مهر/

دره شهر؛ سرزمین تاریخ و تمدن/ اولین شهر ساسانیان از نبود امکانات رنج می برد

دره شهر؛ سرزمین تاریخ و تمدن/ اولین شهر ساسانیان از نبود امکانات رنج می برد

ایلام – خبرگزاری مهر: شهرستان دره شهر از توابع استان ایلام به دلیل داشتن آثار متعدد تاریخی به خصوص آثار به جا مانده از دروه ساسانی یکی از مناطق مهم تاریخی و تمدن خیز کشور است که به دلیل عدم توجه به فراهم کردن زیرساخت ها به ویژه در بخش امکانات ناشناخته مانده است.

به گزارش خبرنگار مهر، شهرستان دره شهر در جنوب استان ایلام سرزمین تاریخ و تمدن استان و کشور است چراکه آثار متعدد تاریخی در این شهرستان نشان از تمدن غنی در منطقه دارد.

وجود مناطق خوش آب و هوا و رودخانه سیمره باعث به وجود آمد تمدن های بسیار زیادی در سطح این شهرستان شده که آثار متعدد به خصوص در دوره ساسانی در این شهرستان دیده می شود و همچنین طبق گفته کارشناسان این منطقه اولین شهر دوره ساسانی بوده است.

وجود شهر تاریخی سیمره به عنوان بزرگترین شهر تاریخی غرب کشور نشان از اهمیت ویژه این شهرستان به لحاظ تاریخی و باستان شناسی دارد هرچند که این اثر مهم در حال حاضر ثبت جهانی نشده ولی مقدمات ثبت این اثر مهم دوره ساسانی اسلامی فراهم شده است.

تنگه بهرام چوبین محل اخفای بهرام سردار ساسانی، پل تاریخی گاومیشان بزرگترین پل تاریخی غرب کشور و آثار مهم تاریخی و طبیعی در شهرستان باعث شده این شهرستان مهد تاریخی استان ایلام باشد.

اما قدمت، آثار تاریخی و جاذبه های گردشگری این شهرستان نتوانسته صنعت گردشگری را در شهرستان به خوبی رونق بخشد چراکه ظرفیت های گردشگری این شهرستان ناشناخته مانده و زیرساخت های مناسبی برای رونق این صنعت فراهم نشده است.

شهرستان دره شهر و مشکلات گردشگری

احمد مرادی از کارشناسان گردشگری استان ایلام به خبرنگار مهر اظهار داشت: شهرستان دره شهر دارای آثار متعدد تاریخی و طبیعی مثل چهار طاقی، قلعه شیخ مکان، قلعه پور اشرف، آبشار هفت آسیاب، سراب، ارتفاعات و دره های کبیرکوه و...محل مناسبی برای توسعه گردشگری استان ایلام است.

وی بیان داشت: به رغم این همه آثار تاریخی و طبیعی شهرستان هنوز از امکانات و توسعه زیرساختهای شهری برخوردار نیست و دیگر فعالیتهای شهرستان به توسعه گردشگری شهرستان ترجیح داده می شود.

این کارشناس بیان داشت: هم اکنون مردم شهرستان دره شهر دارای مشکلات بزرگی مثل بیکاری هستند و متاسفانه کمترین بهره را از بحث گردشگری می برند چراکه ساختار مناسبی برای فعالیتهای گردشگری شهرستان وجود ندارد.

وی عنوان کرد: وجب به وجب این شهرستان را آثار تاریخی تشکیل داده و شناخته شدن و حضور گردشگر در این شهرستان باعث ایجاد شغل و درآمد برای مردم می شود.

مرادی افزود: این شهرستان در مرحله اول باید از طریق رسانه به خوبی در سطح کشور شناخته شود و بعد با ایجاد زیرساختهای لازم در جهت توسعه گردشگری شهرستان گامهای بعدی را برداشت.

شهر تاریخی دره شهر

وی ادامه داد: متاسفانه در شهرستان توجهی به بحث ایجاد امکانات در مناطق گردشگری برای دسترسی گردشگران به خوبی صورت نگرفته است.

وی تصریح کرد: امکانات رفاهی و تردد آسان از مهمترین نیازهای حضور گردشگری در شهرستان است که باید توسط مسئولان مورد توجه ویژه قرار گیرد.

گردشگری شهرستان دره شهر نیازمند توجه همه دستگاه های اجرایی است

عبدالمالک شنبه زاده مدیر کل میراث فرهنگی استان ایلام در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: شهرستان دره شهر با وجود آثار مهم تاریخی مثل شهر تاریخی سیمره یکی از قطب های تاریخی در کشور محسوب می شود.

وی بیان داشت: باید همه دستگاه های اجرایی استان و مسئولان ارشد برای ثبت جهانی این اثر مهم تلاش کنند چراکه این کار به اعتبارات لازم نیاز دارد.

وی تصریح کرد: بحث تملک زمین های اطراف این شهر تاریخی از دیگر مباحث مهم شهر سیمره است که نیاز به همکاری دستگاه های اجرایی استان دارد.

پل تاریخی گاومیشان

وی عنوان کرد: به طور کلی توسعه گردشگری شهرستان دره شهر فقط با تلاش میراث فرهنگی استان تحقق پیدا نمی کند چراکه اقدامات گسترده نیازمند تعامل و همکاری همه دستگاه های اجرایی دارد.

وی افزود: شهر تاریخی سیمره یکی از منحصر به فرد ترین آثار تاریخی در کشور است که در حال حاضر  در تلاش هستیم این اثر مهم را ثبت جهانی کنیم.

وی عنوان کرد: در حال حاضر موزه باستان شناسی در شهرستان دره شهر که دارای آثار کشف شده از شهر تاریخی سیمره بوده نیز فعال بوده است و فرصت بزرگ برای فعالیتهای باستان شناسی فراهم کرده است.

شنبه زاده بیان داشت: بحث معرفی شهرستان از دیگر نیازهای توسعه گردشگری است و بدون شک معرفی آثار شهرستان با توجه به اهمیت تاریخی می تواند استقبال مردم و گردشگران داخلی و خارجی را در پی داشته باشد.

وی افزود: سرمایه گذاری از مهمترین مباحث در حوزه گردشگری استان ایلام است که در حال حاضر باید بخش خصوصی برای توسعه فعالیت های گردشگری در سطح استان و شهرستان ورود کند.

مدیر میراث فرهنگی استان ایلام تصریح کرد: این دستگاه اجرایی نیز از طرحهای حوزه گردشگری در سطح استان و شهرستان حمایت خواهد کرد تا زیرساختهای گردشگری در استان توسعه پیدا کند.

شنبه زاده بیان داشت: سرمایه گذاری در حوزه فعالیتهای گردشگری سطح شهرستان دره شهر طی سالهای اخیر روندی رو به رشد داشته است و ایجاد امکانات در سال جاری نیز در سطح شهرستان و جاذبه های موجود پیگیری می شود.

وی عنوان کرد: توسعه فعالیت های گردشگری و زیرساخت های لازم باید با همکاری همه دستگاه های اجرایی باشد.

این مسئول افزود: بیش از 735 اثر تاریخی و طبیعی استان ایلام ثبت ملی شده که بیش از 150 مورد آن در شهرستان دره شهر قرار دارد بنابراین این شهرستان فرصتی بزرگ برای توسعه گردشگری دارد که تحقق این مهم منجر به توسعه شهرستان و اشتغال نیز می شود.

شنبه زاده بیان داشت: امروز صنعت گردشگری یکی از مهمترین منابع درآمدی برای بسیاری از کشورهای جهان شده و استان ایلام و شهرستان دره شهر این پتانسیل را دارا هستند که محل رفت و آمد گردشگران باشند.

تنگه بهرام چوبین

وی بیان داشت: آثاری که در استان ایلام وجود دارد در کشور ما بسیار نادر است و نمونه آن دریاچه دوقلوی سیاه گاو شهرستان آبدانان، چشمه های آبگرم شهرستان دهلران، غار خفاش و..که همگی جزو پدیده های خارق العاده هستند.

این مسئول تصریح کرد: گردشگری به عنوان مزیت و ظرفیت در تمام نقاط استان ایلام برای توسعه و اشتغال باید بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد و در این راه لازم است مسئولان ارشد استان و رسانه ها میراث فرهنگی را یاری کنند.

وجود آثار طبیعی و تاریخی در شهرستان دره شهر که نمونه از مناطق تاریخی و طبیعی استان ایلام است این نکته را تداعی می کند که این شهرستان و تمام شهرستانهای استان ظرفیت توسعه گردشگری را دارند.

کد N545623

وبگردی