آفتاب
/تحلیل/

داعش دشمن کودن یا دوست وفادار آمریکا؟

داعش دشمن کودن یا دوست وفادار آمریکا؟

"آیا داعش ساخته دستگاه اطلاعاتی آمریکاست؟ این عبارتی است که بیشتر افراد با استناد به آن مساله حمایت سیا از سازمان القاعده و داعش را مطرح می‌کنند.

اینکه آیا داعش ساخته دست دستگاه اطلاعاتی آمریکاست نیاز به ادله و شواهد محکمی دارد اما سخت بودن اثبات این مساله به این معنا نیست که در خصوص ارتباط آنان با یکدیگر سوالی مطرح نشود."

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، پایگاه خبری العهد لبنان در تحلیلی نوشته است: «با ورود ارتش آمریکا به خاک عراق اسامه بن لادن، رهبر پیشین القاعده به سرعت وارد عمل شد و با ارسال پیامی به طرفداران خود از آنان خواست تا برای ضربه زدن به آمریکایی‌ها که وارد عراق شده‌اند این فرصت تاریخی را غنیمت بشمارند و به جای اینکه برای حمله به آنان به آمریکا بروند در همان خاک عراق مواضع آنان را هدف خود قرار دهند.

اما خواست رهبر القاعده موفقیتی برای او به همراه نداشت و گروهی با تفکرات تکفیری که غیرنظامیان را مورد هدف قرار می‌داد در عراق روی کار آمد. آنها از همان ابتدا هدف قرار دادن مردم غیرنظامی را در دستور کار قرار دادند. بعدها رهبری این جریان را ابومصعب الزرقاوی برعهده گرفت.

مساله آزادی زرقاوی از زندان‌های اردن امری بی‌جهت نبود، همانطور نمی‌توان آزادی زودهنگام وی آن هم پس از متهم شدنش به برنامه‌ریزی برای اجرای عملیات تروریستی علیه مناطق گردشگری در اردن را امری اتفاقی دانست.

زرقاوی پس از آزادی و شروع به کار در عراق، غیرنظامیانی را که از مذهبی خاص یعنی شیعیان بودند، مورد هدف قرار داد. اقداماتی که با دستوراتی که رهبر القاعده به زرقاوی داده بود منافات داشت و به مذاق رهبر القاعده خوش نیامد.

بلافاصله پس از اینکه زرقاوی مجددا تسلیم خواسته‌های القاعده شد و از کشتار غیرنظامیان دست کشید، با بن لادن رهبر القاعده بیعت کرد اما طولی نکشید که در جریان حملات آمریکا کشته شد.

پس از زرقاوی جانشین وی ماموریت ناتمامش را ادامه داد و حملات خود علیه غیرنظامیان را بیشتر کرد.

همزمان با این ماجراها اقدامات تصادفی و نابهنگام دیگری رخ داد و آن آزادی یک زندانی به نام ابوبکرالبغدادی (رهبر کنونی داعش) از زندان بوکا در عراق یعنی زندان تحت کنترل آمریکا بود.

ابوبکر بغدادی پس از آزادی از زندان به تشکیلات القاعده پیوست. علاوه بر او ده‌ها تن از نظامیان ارتش صدام و حزب بعث که مستقیما از زندان خارج شدند به القاعده عراق تحت عنوان "دولت اسلامی عراق" پیوستند؛ تشکیلاتی که بعدها با چند تغییر نام به داعش تبدیل شد.

سال 2010 میلادی ابوعمر بغدادی، رهبر "دولت اسلامی عراق" و جانشین احتمالی وی در جریان حملات هوایی آمریکا کشته شدند که این اتفاق به انتخاب ابوبکر البغدادی به عنوان رئیس این گروه انجامید.

حدود یک سال پس از روی کار آمدن البغدادی، بحران‌ها در سوریه بالا گرفت و ابوبکر البغدادی با ورود به سوریه و از طریق ارسال هیاتی که شامل محمد الجولانی (رهبر گروه النصره سوریه) می‌شد جبهه النصره را در این کشور تاسیس کرد و با "دولت اسلامی عراق" درآمیخت که در نتیجه این ادغام "دولت اسلامی در عراق و شام" (داعش) پدید آمد.

پس از تمام این ماجراهای به ظاهر تصادفی، اشغال موصل به دست داعش به ابزاری برای براندازی دولت مالکی تبدیل شد تا جایی که پیشروی داعش به سمت سنجار، سد موصل و اربیل بهانه‌ای شد تا آمریکا برای مداخله در اوضاع عراق حملات هوایی را در این کشور آغاز کند.

از سوی دیگر قتل روزنامه نگاران آمریکایی نیز بهانه‌ای دیگر شد تا آمریکایی‌ها ائتلاف بین‌المللی به ظاهر علیه تروریست‌ها را تشکیل دهند و در کنار آن برای رسیدن به اهداف خود گروه‌های مخالف نظام سوریه را نیز به سلاح مجهز کنند.

در همین حال با وجود تمام حملات هوایی آمریکا و همپیمانانش در منطقه، گروه تروریستی داعش همچنان به سمت کوبانی پیشروی می‌کند تا آرزوی ترکیه برای ضربه زدن به کردها را عملی سازد.

مساله عجیبی که در خصوص داعش وجود دارد این است که این گروه تروریستی تا به حال به شکل جدی اقدامی علیه آمریکایی‌ها انجام نداده و فعالیت‌های زرقاوی نیز از همان ابتدا به نفع آمریکا و طرح‌های واشنگتن در منطقه بوده است.

در پایان باید گفت، آیا ممکن است که تمام این اتفاقات ضد و نقیض امری تصادفی باشد؟ آیا داعش دشمن کودن آمریکاست و یا دوست وفادار آن؟!»

انتهای پیام

کد N545590

وبگردی