آفتاب

"جوکووی" دوشنبه به عنوان رئیس جمهور اندونزی سوگند می‌خورد

"جوکووی" دوشنبه به عنوان رئیس جمهور اندونزی سوگند می‌خورد

جوکو ویدودو روز دوشنبه در مراسمی در پارلمان اندونزی به عنوان نخستین رییس جمهوری که هیچ‌گونه ارتباطی با دیکتاتور سابق این کشور ندارد، سوگند یاد می‌کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، جوکو ویدودو که در انتخابات ریاست جمهوری اخیر اندونزی پیروز شد، روز دوشنبه در حالی به عنوان رییس جمهور جدید اندونزی سوگند یاد می‌کند که نسبت به توانایی وی برای اجرای اصلاحات تردید وجود دارد.

وی نخستین رهبر اندونزی است که ارتباطی به دوران سوهارتو، دیکتاتور سابق اندونزی ندارد. در مراسم تحلیف ویدودو در روز دوشنبه در پارلمان اندونزی، مقامات خارجی از جمله جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا و تونی آبوت، نخست وزیر استرالیا حضور خواهند داشت.

پس از تحلیف ویدودو که با نام مستعمار "جوکووی" مشهور شده، با کالسکه‌ و اسب در شهر جاکارتا به گشتن میان مردم خواهد پرداخت و رژه‌ای نیز برای وی ترتیب داده می‌شود تا به کاخ ریاست جمهوری برسد.

وی که از طرفداران موسیقی راک است، دوشنبه شب در کنسرت گروه‌های راک در فضای باز شرکت خواهد کرد. به منظور تامین امنیت برنامه‌های روز دوشنبه 24 هزار پرسنل پلیس و ارتش اندونزی به کار گرفته خواهند شد.

ویدودو دومین رییس جمهور انتخاب شده به طور مستقیم در اندونزی است و جایگزین سوسیلو بامبانگ یودهویونو، رییس جمهور سابق که یک دهه در قدرت بود خواهد شد.

دوران سوهارتو در اندونزی همراه با سرکوب‌ها و فساد گسترده بود.

به گفته توبیاس باسوکی، تحلیل‌گر سیاسی اندونزی در مرکز مطالعات راهبردی بین المللی جاکارتا، ویدودو 53 ساله که در ابتدا به عنوان فرماندار جاکارتا توجه ملی را به خود جلب کرد برخلاف رهبران سابق اندونزی که نخبگان سیاسی و نظامی مربوط به دوران سوهارتو بودند هیچ ارتباطی با آن دوران ندارد.

به گفته تحلیل‌گران، ویدودو در مقام رهبری اندونزی که چهارمین کشور پرجمعیت جهان با 250 میلیون جمعیت است، کار بسیار دشواری خواهد داشت. پنج سال است که رشد اقتصادی در اندونزی به عنوان اقتصاد اول جنوب شرق آسیا کند شده و فساد مالی در این کشور گسترش یافته است.

همچنین نگرانی از حمایت از داعش در اندونزی و پدیدآمدن نسل جدیدی از افراط‌گران در این کشور که پرجمعیت‌ترین کشور مسلمان جهان نیز هست افزایش یافته است.

روز جمعه، پرابووو سوبیانتو، رقیب اصلی جوکو ویدودو در انتخابات ریاست جمهوری در اقدامی غیرمنتظره با وی برای نخستین بار از زمان انتخابات دیدار و حمایت خود را از وی اعلام کرد.

انتهای پیام

کد N545363

وبگردی