آفتاب

حفظ رطوبت خاک با خاک‌ورزی حفاظتی

حفظ رطوبت خاک با خاک‌ورزی حفاظتی

مدیر جهادکشاورزی شهرستان فامنین از انجام عملیات خاک‌ورزی حفاظتی در 1000 هکتار از اراضی شهرستان در سال جاری خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)- منطقه همدان، "امیر لاهوتیان" در همایش مصرف بهینه آب و راه های مقابله با خشکسالی، با بیان اینکه عملیات خاک‌ورزی حفاظتی برای حفظ رطوبت خاک انجام می‌شود، اظهار کرد: سهمیه اجرای این عملیات در اراضی کشاورزی شهرستان در سال جاری 2000 هکتار است به طوری‌که در فصل بهار بیش از1000 هکتار آن و در فصل پاییز نیز مابقی در حال اجراست.

وی ادامه داد: همچنین سال گذشته برای حفظ رطوبت خاک در بیش از 3000 هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان عملیات خاک‌ورزی حفاظتی انجام و بیش از 30 دستگاه ماشین‌آلات نوتیلیج و خاک‌ورز مرکب توسط کشاورزان با استفاده از تسهیلات یارانه دار خریداری شد.

لاهوتیان حفظ حدود 30 درصد از بقایای محصولات برای برگشتن به زمین بدون برگردان خاک را از عمده مزایای استفاده از دستگاه‌های خاک‌ورزی دانست و افزود: این دستگاه‌ها همچنین کشاورزان را در حفظ رطوبت خاک در اراضی آبی و دیم، افزایش مواد آلی خاک کمک کرده و میزان مصرف کودهای شیمیایی را نیز کاهش می‌دهد.

وی در ادامه عمده مشکل شهرستان را اضافه برداشت از منابع آب زیرزمینی اعلام و اظهار کرد: با وجود بیش از 790 حلقه چاه عمیق و نیمه‌عمیق در شهرستان و تجهیز تنها 55 حلقه از چاه‌ها به کنتور هوشمند باید امور آب و اداره برق با همکاری جهادکشاورزی، بهره‌برداران و بانک کشاورزی در تجهیز همزمان و یکباره کلیه چاه‌های برقدار شده که 450 حلقه است، در کوتاه‌ترین زمان ممکن نسبت به تجهیز چاه‌ها به کنتورهای هوشمند اقدام کند.

لاهوتیان افزود: از این طریق میزان مصرف در بخش کشاورزی از حدود 93 درصد فعلی کاهش می‌یابد و می‌توانیم با مصرف آب کمتر در بخش کشاورزی با تجهیز به سیستم‌های نوین آبیاری علاوه بر افزایش راندمان انتقال آب تا 90 درصد در سیستم‌های قطره‌ای، تولید محصول و عملکرد در هکتار را افزایش داده و می‌توانیم با مصرف آب کمتر، ماده خشک و محصول تولیدی بیشتری را بدست آوریم.

وی پست‌ترین نقطه استان را روستای عمرآباد بخش پیشخور فامنین دانست و گفت: میزان متوسط بارندگی سالیانه شهرستان در بلندمدت 264.6 میلیمتر و بارندگی سال زراعی 92-91 به میزان 195.4 میلیمتر و میزان بارندگی سال زراعی 93-92، 280 میلیمتر بوده است که نسبت به سال گذشته 40 درصد و نسبت به میانگین بلندمدت از 15 درصد افزایش داشته است.

وی اصلی‌ترین وظیفه جهادکشاورزی را مدیریت مصرف بهینه آب، ترویج و اجرای سیستم‌های آبیاری قطره‌ای در باغات و سیستم تیپ در محصولات زراعی عنوان و اظهار کرد: سال گذشته 7200 هکتار معادل 72 درصد اراضی آبی به آبیای تحت فشار مجهز شده‌اند.

وی با بیان اینکه 10 هزار هکتار ار اراضی آبی شهرستان پتانسیل اجرای آبیاری بارانی را دارد، تاکید کرد: جایگزینی محصولات کم آب‌بر بجای کشت محصولات پرآب بر را در دستور کار قرار داده‌ایم. به عنوان مثال سطح زیر کشت یونجه ظرف چندسال گذشته از 5000 هکتار به کمتر از 2800 هکتار رسیده است.

معاون نظارت بر بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان همدان نیز گفت: در شهرستان فامنین 800 حلقه چاه کشاورزی وجود دارد که بیش از 100 حلقه آن فاقد پروانه بوده که چاه‌های فاقد پروانه قدیمی که قبل از سال 85 حفر شده‌اند ساماندهی می‌شوند و چاه‌های بعد از سال 85 همچنین چاه‌هایی که دارای شاکی خصوصی باشند مسدود و پلمب خواهند شد.

"منصور ستوده" میزان تخلیه سالیانه چاه‌های کشاورزی شهرستان را حدود 156 میلیون مترمکعب دانست و افزود: طرح تعادل بخشی از مهمترین طرح‌های در دستور کار امور آب است که با اجرای کامل آن می توان معضل اضافه برداشت از منابع آب زیرزمینی را تا حد قابل قبول کاهش داد و در این راستای مساعدت همه ارگانهای ذیربط و بهره برداران را خواستاریم.

معاون اعتبارات و سرپرست گروه بیمه‌ای محصولات کشاورزی بانک کشاورزی استان همدان نیز به بیان مطالبی در خصوص اهمیت بیمه محصولات کشاورزی به ویژه عوامل خشکسالی، سرمازدگی و سایر عوامل کاهش محصول در شهرستان پرداخت و افزود: تعرفه سهم دولت برای حمایت کشاورزان در بیمه محصولات خود مشخص شده و کشاورزان کمتر از 35 درصد هزینه بیمه محصول را پرداخت می‌کنند و بیش از 65 درصد حق بیمه توسط دولت پرداخت شده و میزان غرامت در نظر گرفته شده نیز با توجه به گزینه‌های مختلف که توسط بهره‌برداران انتخاب می‌کنند، افزایش یافته است.

"زبردست" از کلیه کشاورزان خواست با حضور در دفاتر خدمات کارگزاری بیمه در استان و شهرستان نسبت به بیمه محصول خود و دریافت بیمه نامه و انجام بیمه اقدام کنند چراکه تنها راه دریافت غرامت در صورت بروز مخاطرات طبیعی و خسارت محصول، داشتن بیمه نامه و انجام بیمه محصول است.

وی ادامه داد: همچنین برای دریافت تسهیلات سرمایه در گردش کشت‌های پائیزه که برای گندم آبی و دیم، جو آبی و دیم و کلزا به میزان 15.5میلیارد تومان به شهرستان فامنین اختصاص یافته دریافت بیمه نامه الزامی است.

وی اضافه کرد: در این راستا کشاورزان می‌توانند برای گندم آبی به ازای هر هکتار 20 میلیون ریال، گندم دیم پنج میلیون ریال، جو آبی 18 میلیون ریال، جو دیم پنج میلیون ریال و کلزا 15 میلیون ریال تسهیلات سرمایه در گردش کاشت، داشت و برداشت دریافت کنند.

انتهای پیام

کد N545246

وبگردی