آفتاب

یک مقام مذهبی آذری: رهبر ایران را یک مرجع تقلید بزرگ می‌دانم

یک مقام مذهبی آذری: رهبر ایران را یک مرجع تقلید بزرگ می‌دانم

رییس اداره مسلمانان قفقاز در دیدار با اعضای هیات خبرنگاران و روزنامه‌نگاران ایرانی در باکو گفت: بعضا ممکن است حرف‌هایی در ایران درباره سیاست‌های ما در قبال مسلمانان ما زده شود اما به نظرم باید حقیقت را از زبان نماینده ولی فقیه که در این‌جا هستند شنید و حرف‌هایی که بعضا بعضی افراد از این‌جا به قم می‌برند و به برخی از مراجع به‌طور اشتباه منتقل می‌کنند نباید ملاک قضاوت باشد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، شیخ الاسلام الله شکور پاشازاده افزود: من رهبر ایران را مرجع تقلید بزرگی می‌دانم.

او با اشاره به کاهش سوء تفاهم‌ها و روند مثبت روابط دو کشور افزود: بعد از آمدن محسن پاک آیین، سفیر ایران در باکو و به‌خاطر تلاش‌های حجت الاسلام اجاق نژاد، نماینده ولی فقیه روابط دو کشور بسیار خوب شده است.

این مقام مذهبی هم‌چنین به موضوع تبلیغ دین در جمهوری آذربایجان اشاره کرد و گفت: متاسفانه در یک دوره فطرت پس از فروپاشی و استقرار نظام سیاسی فعلی، دوره‌ای را شاهد بودیم که برخی کشورها از جمله کویت و عربستان مسجد ابوبکر را در باکو بنا کردند. مردم در آن زمان بدون این که به نیات سازندگان چنین مساجدی توجه کنند و بدون توجه به این که چه کسی این مساجد را می‌سازد در مسیر این حرکت‌ها بودند چرا که به لحاظ اعتقادی محروم و بی‌چیز بودند. اما بلافاصله مردم متوجه شدند که این حرکت‌ها بسیار خطرناک است.

پاشازاده خاطرنشان کرد: ما امروز در جمهوری آذربایجان دین نوپا و توام با ضعف‌هایی داریم و برای آموزش اصول دین باید تلاش‌های بسیاری بکنیم.

عالی‌ترین مقام دینی آذربایجان درباره توسعه دین در جمهوری آذربایجان گفت: باید این حقیقت را در نظر داشته باشیم که مسلمانان آذربایجان در دوران 70 ساله نظام کمونیستی روزهای سختی را سپری کرده‌اند.

وی با بیان این که خوشبختانه از زمان فروپاشی نظام کمونیستی وضعیت مسلمانان جمهوری آذربایجان دچار تحولات مثبتی شده است گفت: تا پیش از فروپاشی نظام کمونیستی، جامعه مسلمانان اتحاد جماهیر شوروی برای رفتن به سفر حج تنها 14 نفر سهمیه داشتند.

انتهای پیام

کد N544867

وبگردی