آفتاب
برای نخستین‌بار در کشور؛

طرح عقیم‌سازی کرم گلوگاه انار با استفاده از پرتو گاما در ساوه رونمایی شد

طرح عقیم‌سازی کرم گلوگاه انار با استفاده از پرتو گاما در ساوه رونمایی شد

یک عضو هیات علمی پژوهشکده کشاورزی پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای کشور با بیان این که به‌طور متوسط حدود 40 درصد از انارهای تولیدی شهرستان ساوه مبتلا به آفت کرم گلوگاه هستند، تصریح کرد: با اجرای طرح عقیم‌سازی، این آفت در باغات انار ساوه 20 درصد کاهش یافت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)- منطقه مرکزی، برای نخستین‌بار در کشور کاربرد عملی عقیم‌سازی کرم گلوگاه انار با استفاده از پرتو گاما در شهرستان ساوه انجام شد.

محمود سوف‌باف در مراسم رونمایی از طرح کنترل کرم گلوگاه انار با روش عقیم‌سازی افزود: در این طرح با استفاده از پرتو یون‌ساز(گاما) کرم گلوگاه به عنوان مهم‌ ترین آفت انار عقیم می‌شود.

او با بیان این که این طرح در مدت پنج سال کار آزمایشگاهی و اجرایی به اجرا درآمد، اظهار کرد: در این طرح شب‌پره‌ای از پروانه کرم گلوگاه انار به وجود می‌آید که توانایی باروری ندارد.

این استاد دانشگاه بیان کرد: در این راستا پروانه‌های نر را جمع‌آوری کرده و به میزان زیاد پرورش داده، در آزمایشگاه عقیم‌سازی کرده و سپس آن‌ها را در سطح باغ رهاسازی می‌کنند. با این عمل در جفت‌گیری این حشره اختلال ایجاد شده و جمعیت آفت تا سطح قابل قبولی پایین می‌آید.

مجری طرح کنترل کرم گلوگاه انار با روش عقیم‌سازی گفت: با این کار جمعیت پروانه کرم گلوگاه انار پایین آمده و آفت کنترل شده و نمی‌تواند خسارت اقتصادی به میوه انار بزند.

وی افزود: این تحقیق از آزمایشگاه به سه هکتار باغ انار منتقل شده و به صورت آزمایشی بر روی چند درخت انجام شده و در مزارع و باغ کاربرد دارد.

سوف‌باف با اشاره به این که این طرح با مشارکت ایستگاه تحقیقات انار ساوه انجام شد، بیان کرد: این طرح در سه هکتار باغ ایزوله مشتمل بر هزار و 800 اصله درخت بارده به مدت دو سال انجام شد.

او با بیان این که کرم گلوگاه انار کلیدی‌ترین آفت انار در کشور محسوب می‌شود که به میزان قابل توجهی به محصول انار صدمه وارد می‌کند، افزود: کاهش کرم گلوگاه انار در باغ‌های این شهرستان نیازمند سرمایه‌گذاری است تا بتوان با کار پژوهشی و اطلاع‌رسانی به باغداران با این آفت به طور کامل مقابله کرد.

این عضو هیات علمی پژوهشکده کشاورزی پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای کشور در پایان با اشاره به دیگر فعالیت‌های این پژوهشکده در رابطه با مقابله با تهدیدات تولیدات کشاورزی گفت: طرح مبارزه با کرم خوشه انگور، مگس زیتون، کرم سیب و مگس میوه مدیترانه در این پژوهشکده در حال اجراست.

انتهای پیام

کد N544840

وبگردی