آفتاب

نگرانی تحلیل‌گران آمریکایی از "انعطاف پذیری" داعش

نگرانی تحلیل‌گران آمریکایی از "انعطاف پذیری" داعش

در شرایطی که مقابله کردها با تروریست‌های داعش در شهر مرزی کوبانی در شمال سوریه ادامه دارد، تحلیل‌گران آمریکایی اطمینان خود را نسبت به این مساله که حملات هوایی آمریکا ترویست‌ها را شکست بدهد، از دست داده‌اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری نووستی، بن کونابل، از تحلیل‌گران ارشد موسسه آمریکایی تحقیقات استراتژیک «رند کورپوریشن» می‌گوید: اعضای داعش کاملا در استفاده از تسلیحات و شیوه‌های رزمی پیچیده تبحر دارند و این بدان معناست که آن‌ها همزمان از درگیری مستقیم و غیر مستقیم استفاده میکنند. مانور آن‌ها خوب است و با جدیت می‌جنگند.

وی افزود: با وجود تعداد کم اعضای این گروه، آن‌ها رهبری خوبی دارند بنابراین نه تنها پیشروی می‌کنند و از هر تسلیحاتی که به دست می‌آورند، استفاده می‌کنند بلکه خود این نیروها در مقابل ضد حملات مخالفان و نیز حملات ائتلاف انعطاف پذیر هستند.

دیوید گارتنستین رزا از موسسه "دفاع از دموکراسی" بر این باور است که فقدان کارآمدی حملات تحت حمایت آمریکا به لحاظ روحی داعش را ترغیب می‌کند و جرات بیشتری را برای تبلیغات به آن‌ها می‌دهد.

وی گفت: نشان دادن اینکه حملات هوایی ائتلاف سرعت پیشروی آن‌ها را کم نمی‌کند، مهم است. آن‌ها مدلی برای خود دارند و می‌خواهند که افراد بیشتری را جذب کنند اما این حقیقت که کشورهای خارجی وارد این درگیری شده‌اند به تبلیغات داعش کمک و به لحاظ روانشناختی این سازمان را تقویت می‌کند.

این کارشناس آمریکایی ادامه داد: تا حد زیادی موفقیت‌های داعش در نتیجه سیاست جذب نیروی ابوبکر بغدادی، رهبر داعش است. در همین حال سخنگوی پنتاگون گفت که دلیل دیگری که موجب پیشروی داعش در کوبانی شده است این است که آمریکا نمی‌داند هم اکنون چه تعداد داعشی در این شهر مرزی هستند.

انتهای پیام

کد N544748

وبگردی